Rural and school community in appreciating knowledge on medical plants

Authors

  • Marcílio Souza Carneiro Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação de Itapipoca, CEP 60.500-000, Itapipoca – CE, Brasil.
  • Andréa Pereira Silveira Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação de Itapipoca, CEP 60.500-000, Itapipoca – CE, Brasil.
  • Vaneicia dos Santos Gomes Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, CEP 63. 9000-000, Quixadá - CE, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7925.2016v29n2p89

Abstract

Isolated communities in the urban environment still use medicinal plants, but such knowledge is not always passed on to new generations. In this scenario, we propose a study with students, teachers, and community residents from Córrego da Ema, Amontada, Ceará, Brazil, aiming to know the wisdom of medicinal plants in a small rural community in the Brazilian semi-arid region. We interviewed the medicinal plant connoisseurs, named as local experts, by using the “snow ball” method. We applied questionnaires to investigate Elementary School students’ knowledge on medicinal plants (pre-tour). These actions provided a basis for planning guided-tours, activities aimed at 51 students, which we carried out along with the 10 experts and 2 local school teachers, whose results (post-tour) were assessed by using the same pre-tour questionnaire. Most local experts were women (80%), their families had many people and low education level, factors that contribute to using medicinal plants. Experts cited 35 medicinal plant species. Students cited 24 pre-tour plant species and 28 post-tour plant species. Students increased their knowledge, as there was also a post-tour increase in therapeutic indications and preparation methods, as mentioned. The school played an important role in appreciating this intangible heritage, because it enabled actions involving formal and informal education.

Author Biographies

Marcílio Souza Carneiro, Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação de Itapipoca, CEP 60.500-000, Itapipoca – CE, Brasil.

Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação de Itapipoca (FACEDI-UECE).

Andréa Pereira Silveira, Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação de Itapipoca, CEP 60.500-000, Itapipoca – CE, Brasil.

Possui Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal do Ceará (1998), Mestrado em Botânica pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (2002) e Doutorado em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal do Ceará (2012). Atualmente é professora Adjunta da Faculdade de Educação de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará (FACEDI/UECE). Tem experiência na área de pesquisa em Ecologia Vegetal, com ênfase em: Estrutura e Dinâmica de Populações Vegetais, Ensino de Ecologia e Ensino de Botânica.

Vaneicia dos Santos Gomes, Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central, CEP 63. 9000-000, Quixadá - CE, Brasil

Possui mestrado em Biologia Vegetal pela Universidade Federal de Pernambuco. Tem experiência na área de Botânica, com ênfase em Sistemática e biogeografia, atuando principalmente nos seguintes temas: Distribuição Geográfica de fanerógamas, florística e fitossociologia no Semiárido. Atualmente é doutoranda em Ecologia e Recursos Naturais da UFC e professora da  Universidade Estadual do Ceará, Faculdade de Educação, Ciências e Letras do Sertão Central (FECLESC-UECE)

Published

2016-05-11

Issue

Section

Artigos