Effective About the sculptural monuments: by a pedagogy of memory

Authors

  • Alex Medeiros Kornalewski Fundação Oswaldo Cruz FIOCRUZ; UNIRIO

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-8951.2015v16n109p62

Abstract

This research aims to reflect on the sculptural holders who acquire the monument quality, and reflect on their pedagogical function. Thus, some notes on the conceptual relationship between memory and history show is fundamental to think about the monuments. In addition, it discusses the distinction between monument and historical monument. Then it talks about the pedagogical function of the monuments, taking as example the National Monument to the Dead of the Second World War (monument to ‘pracinhas’) located in Flamengo, Rio de Janeiro and the funerary monument of Ary Barroso located in the cemetery São. João Batista in Botafogo, Rio de Janeiro. Finally, we present an interdisciplinary approach to include monuments in teaching practice, noting the existence of advantages and challenges that these actors - student, teacher and librarian - may face in addition to considering the last essential in the proposed educational process.

Author Biography

Alex Medeiros Kornalewski, Fundação Oswaldo Cruz FIOCRUZ; UNIRIO

Bacharel em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2012). Mestre em Memória Social pelo Programa de Pós-Graduação em Memória Social, vinculado a linha Memória e Patrimônio pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2015). Doutorando em Memória Social pelo Programa de Pós-Graduação em Memória Social, vinculado a linha Memória, Subjetividade e Criação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (2016). Especialista em Informação Científica e Tecnológica em Saúde pela Fundação Oswaldo Cruz (2015) e bibliotecário no Centro de Estudos sobre tabaco e Saúde da Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca, da Fundação Oswaldo Cruz. Possui experiência em gerenciamento de biblioteca, com ênfase em serviços de informação, análise da informação e memória institucional. Participa do grupo de pesquisa O lugar do trauma nas fraturas de memória, desenvolvendo pesquisas nas seguintes linhas: os efeitos da prisão na ambientação do egresso do sistema penal no retorno à liberdade e violência e trauma social: acontecimento traumático, fraturas de memória e descontinuidade histórica.

Published

2017-04-25

Issue

Section

Articles