Group Weaving Care experience report on psychological assistance to university students in the city of Quixadá-CE

Main Article Content

Isabela Damasceno Torres
Carlos Eduardo Menezes Amaral
https://orcid.org/0000-0002-1719-1080

Abstract

This article systematizes the experience of two psychologists residents in the facilitation of the Tecer Cuidados Group, a therapeutic group aimed at meeting the mental health demands of university students in a municipality in Ceará. It was a strategy that contributed and expanded mental health care in Primary Health Care in the municipality. It was found that the group offered a space of care to students and enabled them to self-knowledge, the expansion of self-awareness and emotions as well as the development and strengthening of skills and competences. In addition to this assistance, there was also an evolution in the clinical management of interventions performed by professionals as their relationship with the group was built, resulting in growth and psychic development of both professionals and students in a dialectical process.

Article Details

How to Cite
DAMASCENO TORRES, Isabela; MENEZES AMARAL, Carlos Eduardo. Group Weaving Care: experience report on psychological assistance to university students in the city of Quixadá-CE. Brazilian Journal of Mental Health, [S. l.], v. 17, n. 52, p. 61–76, 2025. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/cbsm/article/view/83595. Acesso em: 6 dec. 2025.
Section
Original articles
Author Biography

Carlos Eduardo Menezes Amaral, Colegiado de Medicina de Paulo Afonso da Universidade Federal do Vale do São Franscisco (CMED/PAV - UNIVASF)

Docente Adjunto A do Colegiado de Medicina de Paulo Afonso da Universidade Federal do Vale do São Franscisco (CMED/PAV - UNIVASF). Psicólogo. Doutor em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP com estágio sanduíche no Institute of Psychiatry, Psychology and Neurosciences (Kings College - Londres). Mestre em Saúde Pública pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em caráter de Residência em Saúde da Família e Comunidade pela Universidade Estadual do Ceará (UECE) em convênio com a prefeitura municipal de Fortaleza-CE. Especialista em Teoria e Prática Junguiana (psicologia analítica) pela Universidade Veiga de Almeida - RJ. Experiência docente no curso de graduação em Psicologia da Unicatólica de Quixadá e graduação em Psicologia da Universidade São Francisco (Campinas/SP), na Faculdade de Medicina da Universidade Estadual Paulista (UNESP-Botucatu/SP) e no curso de Psicologia da Faculdade Católica Rainha do Sertão (FCRS-Quixadá/CE). Experiência de trabalho em Centro de Atenção Psicossocial, Atenção Primária a Saúde, Apoio Institucional, CRAS e clínica psicoterápica. Conhecimentos e experiência em saúde coletiva, saúde mental, pesquisa e avaliação qualitativa, pesquisa epidemiológica, atenção primária, psicologia da saúde, psicologia comunitária e psicoterapia.

References

ARINO, Daniela Ornellas; BARDAGI, Marúcia Patta. Relação entre Fatores Acadêmicos e a Saúde Mental de Estudantes Universitários. Psicol. pesq., Juiz de Fora, v. 12, n. 3, p. 44-52, dez. 2018. Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1982-12472018000300005&lng=pt&nrm=iso>. acesso em 14 jun. 2020.

BARROS, Melissa Seelig Pamplona Barros; WILHELM, Fernanda Ax. Caracterização das situações estressantes vivenciadas por jovens universitários no extremo norte do país. Rev. Bras. de Iniciação Científica (RBIC), Itapetininga, v. 6, n.2, p. 27-45, abr./jun., 2019. Disponível em <https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1083>. Acesso em 12 jul. 2020.

CARLETO, Cíntia Tavares; MOURA, Raysa Cristina Dias; SANTOS, Virgínia Souza; PEDROSA, Leila Aparecida Kauchakje. Adaptação à universidade e transtornos mentais comuns em graduandos de enfermagem. Rev Eletr Enf, 2018;20:1-11. DOI: 10.5216/ree.v20.43888

DIAS, Valesca Pastore; SILVEIRA, Denise Tolfo; WITT, Regina Rigatto. Educação em saúde: o trabalho de grupos em atenção primária. Rev ASP, 2009;12:221-7.

DIAS, Maria Sara de Lima; SOARES, Dulce Helena Penna. A escolha profissional no direcionamento da carreira dos universitários. Psicol. cienc. prof., Brasília, v. 32, n. 2, pág. 272-283, 2012. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932012000200002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 24 out. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Censo demográfico, 2010. Rio de Janeiro, 2011. Disponível em: https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv49230.pdf. Acesso em 24 nov. 2020.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Índice de Desenvolvimento Humano. 2010. Disponível em https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/quixada/pesquisa/37/30255. Acesso em 24 nov. 2020.

JUNG, Carl Gustav. A prática da Psicoterapia. 16. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.

MOURA, Adriana Borges Ferro; LIMA; Maria da Glória Soares Barbosa. A reinvenção da roda: roda de conversa, um instrumento metodológico possível. Interfaces da Educ., Parnaíba, v.5, n.15, p.24-35, 2014. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/448/414. Acesso em: 24 nov. 2020.

OSORIO, Luiz Carlos. Grupoterapias: abordagens atuais. Porto Alegre: Artmed, 2007.

PENHA, Joaquim Rangel Lucio; OLIVEIRA, Cleide Correia; MENDES, Ana Virgínia Silva. Saúde mental do estudante universitário: revisão integrativa. Journal Health NPEPS, v. 5, n. 1, p. 369–395, 2020.

PHILIPPINI Ângela. Mas o que é mesmo Arteterapia? Imagens Transform: Rev Arte-terapia. 1998; 5(5): 4-9.

SILVA, Bárbara Maria Barbosa; TEIXEIRA, Marco Antônio Pereira. Autopercepção de competências transversais de trabalho em universitários: construção de um instrumento. Estud. psicol. (Natal), Natal, v. 17, n. 2, p. 199-206, Ago. 2012. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X2012000200002&lng=en&nrm=iso>. Acesso em 02 nov. 2020.

SOUSA, Djanira Luiza Martins; PINTO, Antônio Germane Alves; JORGE, Maria Salete Bessa. Tecnologia das relações e o cuidado do outro nas abordagens terapêuticas grupais do centro de atenção psicossocial de Fortaleza- Ceará. Texto contexto - enferm., Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 147-154, Mar. 2010.

SOUZA, Ândrea Cardoso; RIVERA, Francisco Javier Uribe. A inclusão das ações de saúde mental na Atenção Básica: ampliando possibilidades no campo da saúde mental. Tempus Actas Saude Colet. 2010; 4(1):105-14.

TONELLI, Maria José. Produção de sentidos: tempo e velocidade nas organizações. In: ENCONTRO ANUAL DA ANPAD, 26., 2002, Salvador. Anais... Salvador: ANPAD, 2002.

VICTORIA, Mara Sizino, et al. Níveis de Ansiedade e Depressão em Graduandos da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Encontro Revista de Psicologia, 2013, 16(25):163-165. Disponível em: . Acesso em: 19. Jun. 2020.

YALOM, Irvin D. Psicoterapia de grupo: teoria e prática. Porto Alegre: Artmed, 2006.

ZIMERMAN, David Epelbaum; OSORIO, Luiz Carlos. Como Trabalhamos com Grupos. Porto Alegre: Editora Artes médicas, 1997.