The Influence of Political Orientation of Mayors on the Likelihood of Implementation of Federal Institutes and University Camps in REUNI Times

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8085.2020.e65249

Abstract

Objetive: The aim of this study is to evaluate if the decisions of implementation of the educational units of technical and
higher education (Federal Institutes and Federal Universitys) had as a decisive factor, the political orientation of the mayors
of the municipalities during the period of the first petist government (2003 to 2010). In order to make the estimation, a
bivariate probit model (BIPROBIT) was used to mitigate the biases of simultaneity (and endogeneity) arising from the
correlation between implanting a new Federal Institute and deploying a new campus. There were indications of a significant
impact on the probability of granting IFs due to the political orientation of mayors, in all coutry except in Northeast reagion,
but wasn’t found evidences of the impact on the implantation of the Federal Universitys in neither case (all over the country
and without the Northeast). Thus, the study concludes that the political orientation of mayors may have influenced the
concession of the IFs in the analyzed period.

Author Biography

Akauã Flores Arroyo, Universidade Federal de Santa Catarina

Graduado em Ciencias Econômicas pela UFSC (2013-2017) e atualmente mestrando do Programa de Pós-Graduação em Econômia da UFSC (PPGEco) desde 2018

References

BARBOSA, M. P.; PETTERINI, F. C.; FERREIRA, R. T. Avaliação do impacto da política de expansão das universidades federais sobre as economias municipais. In: ANPEC-

ASSOCIAÇÃO NACIONAL DOS CENTROS DE PÓSGRADUAÇÃO EM ECONOMIA [BRAZILIAN ASSOCIATION OF GRADUATE PROGRAMS IN ECONOMICS]. Anais do XLIII Encontro Nacional de Economia [Proceedings of the 43rd Brazilian Economics Meeting]. [S.l.], 2016.

BRASIL. Decreto no 6.094. [S.l.]: Ministério da Educação, Abril, 2007.

BRASIL. Decreto no 6.096. [S.l.]: Ministério da Educação, Abril, 2007.

BRASIL. Lei no 8.948. [S.l.]: Ministério da Educação, Dezembro, 1994.

BRASIL. Lei no 11.892. [S.l.]: Ministério da Educação, Dezembro, 2008.

BRASIL. Decreto no 4.048. [S.l.]: Ministério da Educação, Janeiro, 1942.

BRASIL. Decreto no 8.621. [S.l.]: Ministério da Educação, Janeiro, 1946.

BRASIL. Decreto no 8.622. [S.l.]: Ministério da Educação, Janeiro, 1946.

BRASIL. Lei no 11.195. [S.l.]: Ministério da Educação, Novembro, 2005.

CAMERON, A. C.; TRIVEDI, P. K. Microeconometrics using stata. [S.l.]: Stata press College Station TX, 2010. v. 2.

CIAVATTA, M.; RAMOS, M. Ensino médio e educação profissional no brasil: dualidade e fragmentação. Retratos da Escola, v. 5, n. 8, p. 27–41, 2012.

FLORAX, R. J. The university: a regional booster? economic impacts of academic knowledge infrastructure. 1992.

GREENE, W. H. Econometric analysis. [S.l.]: Pearson Education India, 2003.

GUJARATI, D. N.; PORTER, D. C. Econometria Básica-5. [S.l.]: AMGH Editora, 2011.

HADDAD, F. O Plano de Desenvolvimento da Educação: razões, princípios e programas. [S.l.]: MEC–Ministério da Educação, INEP–Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2008.

HSU, H. P. Theory and problems of probability, random variables, and random processes. [S.l.]: McGraw-hill New York, 1996.

KUENZER, A. Z. A educação profissional nos anos 2000: a dimensão subordinada das políticas de inclusão. Educação e Sociedade, SciELO Brasil, v. 27, n. 96, p. 877–910, 2006.

LUCAS, R. On the mechanisms of development planning. Journal of Monetary Economics, v. 22, n. 1, p. 3–42, 1988.

MARTINS, C. B. O ensino superior brasileiro nos anos 90. São Paulo em perspectiva, SciELO Brasil, v. 14, n. 1, p. 41–60, 2000.

MARTINS, C. B. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no brasil. Educação & sociedade, SciELO Brasil, v. 30, n. 106, 2009.

MEC. Um novo modelo em educação profissional e técnologica: Concepção e Diretrizes. Ministerio da Educação, 2010. Acessado em Outubro de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias= 6691-if-concepcaoediretrizes&Itemid=30192.

MEC. Expansão da educação superior e profissional e tecnológica: mais formação e oportunidades para os brasileiros. Ministério da Educação, 2011. Acessado em Outubro de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/expansao/images/APRESENTACAO_ EXPANSAO_EDUCACAO_SUPERIOR14.pdf.

MEC. Análise sobre a Expansão das Universidades Federais 2003 a 2012. Ministerio da Educação, 2013. Acessado em Outubro de 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ docman/janeiro-2013-pdf/12386-analise-expansao-universidade-federais-2003-2012-pdf.

MEC/SETEC, S. da Educação Profissional e T. Prestação de contas ordinárias anual: relatório de gestão 2010. [S.l.], 2011.

ROLIM, C.; KURESKI, R. Impacto econômico de curto prazo das universidades federais na economia brasileira. In: XIII Regional Economic Meeting (South ANPEC). Porto Alegre-RS, August. [S.l.: s.n.], 2010. p. 11–13.

ROMER, P. M. Endogenous technological change. Journal of political Economy, The University of Chicago Press, v. 98, n. 5, Part 2, p. S71–S102, 1990.

SAMPAIO, H. Evolução do ensino superior brasileiro. São Paulo, NUPES, Documento de Trabalho, v. 8, p. 91, 1991.

SOARES, M. d. J. A. As escolas de aprendizes artífices-estrutura e evolução. In: Fórum Educacional. [S.l.: s.n.], 1982. v. 6, n. 3, p. 58–92.

SOUZA, J. G. de. Evolução histórica da universidade brasileira: abordagens preliminares. Revista de Educação PUC-Campinas-ISSNe 2318-0870, n. 1, 2012.

TAVARES, M. G. Evolução da rede federal de educação profissional e tecnológica: as etapas históricas da educação profissional no brasil. 2012.

TEIXEIRA, A. Ensino superior no Brasil: análise e interpretação de sua evolução até 1969. [S.l.]: Editora UFRJ, 2005. v. 10.

WOOLDRIDGE, J. Introdução à econometria: uma abordagem moderna. São Paulo: Cengage Learning, 2011. [S.l.]: APÊNDICES, 2010.

Published

2020-12-14

Issue

Section

Artigos