Higher education in the government's threshold Lula da Silva (2003-2010): Educational policies within the framework of university reform

Authors

  • Alisson Slider do Nascimento de Paula Universidade Federal do Ceará - UFC http://orcid.org/0000-0001-6356-3773
  • Kátia Regina Rodrigues Lima Universidade Regional do Cariri - URCA
  • Frederico Jorge Ferreira Costa Universidade Estadual do Ceará - UECE
  • Emmanoel Lima Ferreira Universidade Regional do Cariri - URCA

DOI:

https://doi.org/10.5007/1980-3532.2016n15p69

Abstract

The objective of this paper is to present a critical analysis about the Brazilian higher education policy which was under the Lula government. The methodological procedures used in this study were treated, in addition, a bibliographical and documentary study, with a method of analysis to Marxist dialectics to understand the reality as a synthesis of multiple determinations, thus seeking to grasp the object from its complex. Thus, we find that the higher education policy plays an important role in the government's agenda to identify this level as a promising niche market for profitable extraction. Thus, higher education is no longer a right "fully" social to be converted to the service sector, more specifically the "educational services".

Author Biographies

Alisson Slider do Nascimento de Paula, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará (PPGE-UECE). Mestre em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (PPGE/UFC). Integrante do Grupo de Pesquisas em Trabalho, Práxis, Política e Educação (GTPPE).

Kátia Regina Rodrigues Lima, Universidade Regional do Cariri - URCA

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Ceará (PPGE-UFC). Pós-Doutorado em Educação pela UFC. Docente da Universidade Regional do Cariri (URCA).

Frederico Jorge Ferreira Costa, Universidade Estadual do Ceará - UECE

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará, professor na Faculdade de Educação de Itapipoca da Universidade Estadual do Ceará, pesquisador colaborador do Instituto de Estudos e Pesquisas do Movimento Operário (IMO/UECE).

 

Emmanoel Lima Ferreira, Universidade Regional do Cariri - URCA

Doutor em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará, professor da Universidade Regional do Cariri, coordenador do Grupo de Estudos Marxistas (GEM).

 

Published

2017-03-13

Issue

Section

Artigos