What is understood by education: the approaches of classical sociology of Durkheim, Weber and Marx

Authors

  • Fabiane Medina Cruz Universidade Federal da Grande Dourados

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2016v13n1p161

Abstract

Education is a key subject in modern society. Today we know that the Modernity’s project of civilization have used education to consolidate your colonization and hegemonic control. For that reason, for a long time we have only one conception of education; bur that is changing. Thereafter, the social imaginary still forward to the conservative meaning of the subject. For every time one asks on Education, the answer is correlated to school practices of technician training. For that reason, this paper reflects sociologically on education. In order to that, trail the route of the classics theories of sociology, aiming to escape of this hegemonic pattern and to think possibilities of educational projects with autonomy.

Author Biography

Fabiane Medina Cruz, Universidade Federal da Grande Dourados

Possui Mestrado em Sociologia pela Universidade Federal da Grande Dourados (2015) e graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2010). Atuou como consultora na Coordenadoria da Mulher, na mobilização das Conferências pelo interior do MS (2011). Realizou curadoria da exposição documental do acervo histórico do Ciclo da Erva-Mate no Brasil, apresentado pelo Museu da Imagem e Som MS (2011). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia Política, atuando principalmente nos seguintes temas: Sociedade Civil e Participação Política de grupos subalternos na Esfera Pública; Mulheres do Campo, Gênero e Movimento Feminista; Representações Sócio-Espaciais do ambiente Urbano e Rural.

Published

2016-07-09

Issue

Section

Artigo