Textbooks and Sociology Curriculum: a post-structuralism analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2019v16n1p115

Abstract

This article pursues two objectives: a) to offer a theoretical / methodological reflection of the curriculum and textbooks from a discursive perspective; b) to carry out an exercise in the application of this theoretical reference in the discourse analysis of some didactic manuals of Sociology approved by PNLD 2018. The following books are analyzed: Modern Times, Times of Sociology; Sociology for Young People of the 21st Century; Sociology Today and Sociology. From a poststructuralist perspective, curriculum and textbooks are conceived as discursive practices, objects that intersect in an incessant production process of discourses, identities, subjects. The article identifies, in the manuals analyzed, the presence of a discursive formation (sociological imagination) which challenges the subject in the sense of assigning to him a certain place in the symbolic world, besides identifying the social, historical and political affiliations of this formation, situating it in a more general project of production of the subjects' political subjectivity.

Author Biographies

Jefferson Evanio da Silva, Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) e Faculdade de Formação de Professores da Mata Sul (FAMASUL)

Mestre em Ciências Sociais pela Fundação Joaquim Nabuco - FUNDAJ. É professor do Departamento de História da Faculdade de Formação de Professores da Mata Sul (FAMASUL).

Joanildo Albuquerque Burity, Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)

Doutor em Ciência Política, pesquisador titular, professor e coordenador do Mestrado Profissional de Sociologia em Rede Nacional (Profsocio/Instituição Associada Fundaj) e professor  dos Programas de Pós-Graduação em Sociologia e Ciência Política da Universidade Federal de Pernambuco.

References

ARAÚJO, Silvia Maria de; BRIDI, Maria Aparecida; MOTIM, Benilde Lenzi. Sociologia. 2.ed. São Paulo: Editora Scipione, 2016.

BARTHES, Roland. O prazer do texto. São Paulo: Perspectiva, 1987.

BAMPI, L.R. “Currículo como tecnologia de governo de cidadãos e cidadãs’’. Trabalho aprovado com resumo publicado na programação. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 23. Programa e resumos. p. 85. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. p.87, 2000.

BARRETT, Michèle. “Ideologia, Política e Hegemonia: de Gramsci a Laclau e Mouffe”. In: ŽIŽEK, Slavoj (Org.). Um mapa da ideologia. Rio de Janeiro: Contraponto, p. 235-264, 1996.

BOMENY, Helena et al. Tempos modernos, tempos de Sociologia. 3ª ed. São Paulo: Editora do Brasil, 2016.

BURITY, Joanildo. In LOPES, A.C.; SISCAR, M. (orgs.) Pensando a política com Derrida: responsabilidade, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, pp. 117-152, 2018.

CORAZZA, S.M. “Currículo como modo de subjetivação do infantil’’. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 21. Programa e resumos. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. p.143, 1999.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a Diferença. São Paulo: Perspectiva, 1972

DOSSE, François. Da história em migalhas ao resgate do sentido. São Paulo: Unesp, 2001.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. 8ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014a.

_________. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France pronunciada em 2 de dezembro de 1970. 24.ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014b.

HALL, Stuart. “Quem precisa de identidade’’. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org) Identidade e diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. 9. ed. Petrópolis: Vozes. p.103 – 133, 2014.

KLEIN, M. “Surdez, educação e trabalho: discursos constituindo o surdo trabalhador”. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 21. Programa e resumos. Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. p.147-148, 1998.

LACLAU, Ernesto. Nuevas reflexiones sobre la revolución de nuestro tiempo. 2ª ed. Buenos Aires: Nueva Visión, 2000.

LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo, Brasília: Intermeios, (Coleção Contrassensos), 2015.

LOURO, G. L. Educação e gênero: a escola e a produção do feminino e do masculino. In: SILVA, L. H.; AZEVEDO, J. C. (orgs.) Reestruturação curricular. Petrópolis: Vozes.p.172-182, 1995.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MARTINS, Isabel. Analisando livros didáticos na perspectiva dos estudos do discurso: compartilhando reflexões e sugerindo uma agenda para a pesquisa. Proposições, v.17, n. I (49), p.117-136, 2006.

MAINGUENEAU, Dominique. Novas tendências em análise do discurso. 3ª ed. Campinas- São Paulo: Editora da Universidade Estadual de Campinas, 1997.

MACHADO, Igor José de Renó; AMORIM, Henrique; BARROS Celso Rocha de. Sociologia Hoje. 2.ed. São Paulo: Editora Ática, 2016.

MEUCCI, Simoni. Notas sobre o pensamento social brasileiro nos livros didáticos de Sociologia’. Revista brasileira de Sociologia, v. 02, n. 03, p. 209-232, 2014.

NIETZSCHE, Friedrich. Considerações Extemporâneas. In: Obras incompletas. Coleção os Pensadores – São Paulo: Nova Cultural, p. 267 – 298, 1999.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; Costa, Ricardo Cesar Rocha da. Sociologia para Jovens do Século XXI. 4ª ed. Rio de Janeiro: Imperial Novo milênio, 2016.

OLIVEIRA, Amurabi. O currículo de Sociologia na escola: um campo em construção e disputa. Espaço currículo, v.6, n.2, p.355-366, 2013.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-303, 2004.

PETERS, Michel. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da (ORG). Identidade e Diferença: A perspectiva dos Estudos Culturais. Petrópolis. RJ: Vozes, 2014.

WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual’. IN: Tomaz Tadeu da Silva (ORG). Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis. RJ: Vozes, 2014.

Published

2019-06-06