Gender and curriculum: looks of black and descolonial feminism about a didactic book ok sociology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2019v16n1p143

Abstract

The proposal of this work is to present some considerations about a preliminary survey of the content on gender, present in the textbook "Sociology for Young People of the XXI Century", by Luiz Fernandes de Oliveira and Ricardo Cesar Rocha da Costa, in the light of the perspectives of black feminism and decolonial. For that, the reflections of Maria Lugones, Magdalene Ang-Lygate, Djamila Ribeiro, Ochy Curiel and Chandra Mohanty will be taken here as main references. In general, thinking about the dynamics of (re)distribution of power within a school curriculum, through what and how certain contents are present or not, mobilized the exercise proposed here. In a context marked by a notorious incidence of the discussion on gender, inside and outside the academy, combined with strong reactions contrary to the approach of the themes that this concept mobilizes, the considerations that are presented seek to signal the preponderance, in the current conjuncture, of thinking critically gender, demarcating its epistemological role in school sociology.

Author Biography

Marcia Menezes Thomaz Pereira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Professora EBTT de Sociologia do Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca (CEFET/RJ) e doutoranda em Ciências Sociais pelo Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PPCIS/UERJ). 


References

ALGEBAILE, E. Escola sem partido: o que é, como age, para que serve. In: FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017, p. 63-74.

ANG-LYGATE, M. Trazar los espacios de la deslocalización. De la teorización de la diáspora In: ANG-LYGATE, M. et al. Feminismos negros. Una antología. Madrid: Mercedes Jabardo, 2012.

BRASIL. PNLD 2018: Sociologia. Guia de livros didáticos. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2017.

COLLINS, Patricia Hills. Black Feminist Thought: Knowledge, Consciousness and the Politics of Empowerment. New York: Routledge, 2000.

CURIEL, O. El régimen heterosexual y la nación. Aportes del lesbianismo feminista a la Antropología. In: BIDASECA, Karina Andrea; Vanesa Vazquez Laba. Feminismos y poscolonialidad. 2a ed. Buenos Aires: Ediciones Godot Argentina, 2011.

ENGERROFF, A.M.B. Mapeando a produção sobre livro didático de sociologia: um estado da arte no campo acadêmico brasileiro. Monografia (Graduação em Ciências Sociais) – Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, 2017.

ENGERROFF, A.M.B, OLIVEIRA, A. Os sentidos da sociologia escolar nos livros didáticos. Revista Pós Ciências Sociais, v.15, p. 215-240, n.30, jul./dez.2018.

FRIGOTTO, G. A gênese das teses do Escola sem Partido: esfinge e ovo de serpente que ameaçam a sociedade e a educação. In: FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017. p.17-34.

JUNQUEIRA, R. D. Ideologia de gênero: a gênese de uma categoria política reacionária – ou: como a promoção dos direitos humanos se tornou uma “ameaça à família natural”. In: Paula R. Costa Ribeiro, Joanalira C. Magalhães (orgs). Debates contemporâneos sobre Educação para a sexualidade. Rio Grande: Ed. da FURG, 2017.

LIMOEIRO, B.C. O gênero e a sexualidade como tema da sociologia escolar: uma comparação entre livros didáticos (PNLD 2012 e 2015). 2016. Monografia (Especialização em Saberes e Práticas na Educação Básica) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ, 2016.

LUGONES, M. Rumo a um feminismo descolonial. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, n. 22, v. 3, p. 935-952, 2014.

HANDFAS, A. As pesquisas sobre o ensino de sociologia na educação básica. In: SILVA, I. F.; GONÇALVES, D.N. (org.). A sociologia na educação básica. São Paulo: Annablume, 2017, p. 369-288.

MATTOS, A. et al. Educação e liberdade: apontamentos para um bom combate ao Projeto de Lei Escola sem partido. In: FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017, p. 87-104.

MOHANTY, C. T. Bajo los Ojos de Occidente: Feminismo Académico y Discursos Coloniales. In: NAVAZ, Liliana Suárez; CASTILLO, Rosalva Aída Hernández. Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes. Madrid: Ediciones Cátedra, 2008.

______. De vuelta a Bajo los ojos de Occidente: La solidaridad feminista a través de las luchas anticapitalistas. In: NAVAZ, Liliana Suárez; CASTILLO, Rosalva Aída Hernández. Descolonizando el Feminismo: Teorías y Prácticas desde los Márgenes. Madrid: Ediciones Cátedra, 2008b.

MEUCCI, Simone. Sobre a rotinização da sociologia no Brasil: os primeiros manuais didáticos, seus autores, suas expectativas. Revista Mediações, Londrina, vol. 12, n.1, p. 31-66, jan/jun. 2007.

______. Notas sobre o pensamento social brasileiro nos livros didáticos de sociologia. Revista Brasileira de Sociologia, v. 2, p. 209-232, 2014.

MOURA, F.P. O movimento Escola sem Partido e a reação conservadora contra a discussão de gênero na escola. In: FRIGOTTO, G.; PENNA, F.; QUEIROZ, F. (orgs). Educação democrática. Antídoto ao Escola Sem Partido. Rio de Janeiro: UERJ, LPP, 2018, p. 89-110.

OLIVEIRA, L. F.; COSTA, R.C.R. Sociologia para jovens do século XXI. 3° edição. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2013.

______. Sociologia para jovens do século XXI. 4° edição. Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2016.

PENNA, F. O Escola sem Partido como chave de leitura do fenômeno educacional. In: FRIGOTTO, G. (org.) Escola “sem” partido. Esfinge que ameaça a educação e a sociedade brasileira. Rio de Janeiro: UERJ/LPP, 2017, p. 35-48.

RIBEIRO, D. O que é lugar de fala? Belo Horizonte: Letramento, 2017.

Published

2019-06-06