State-of-the-art: the implementation of the laws N° 10.639 and Nº 11.645/08

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2019v16n1p196

Abstract

This research aimed to investigate in an exploratory way some experiments on the implementation process of Laws 10.639/03 and 11.645/08, which have on the mandatory teaching of “Afro-Brazilian and Indigenous History and Culture” in the curriculum of Basic Education. The survey was carried out in 96 schools of the federal, state, municipal and private education networks. In This sense, the research sought to identify by means of interviews, as has been the experience of implementing these laws in different educational establishments and how these contents are addressed in schools by directors, pedagogical counselors, Teachers and the school community, based on the mandatory implementation of the law. It is Considered that this is a relevant contribution, as it investigated the application of the law in its praxis, through interviews with different agents in the school environment about the breadth and complexity of the implementation of Laws 10.639/03 and 11.654/ 08.

Author Biography

Gianne Cristina dos Reis, Fundação Oswaldo Cruz

Bacharel e Licenciada em Ciências Socais (UFRJ), Mestre em Ciência Política(UFF), Doutora em Ciência Política (IESP/UERJ) e Pós-Doutora em Cultura e Desenvolvimento(UFRJ).

References

ARAÚJO, Ulisses F. [et al.]. Programa Ética e Cidadania: construindo valores na escola e na sociedade: relações étnico-raciais e de gênero/organização FAFE – Fundação de Apoio à Faculdade de Educação (USP), Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 4 v, 2007.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. PARÂMETROS CURRICULARES NACIONAIS (5ª a 8ª Séries) Introdução. Brasília, DF, 1998.

______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Temas transversais. Brasília, DF, 1998.

______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Ensino Médio. Brasília, DF, 2002.

______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. LEI Nº 10.639, DE 9 DE JANEIRO DE 2003. Brasília, DF. 2003.

______. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. LEI Nº 11.645, DE 10 DE MARÇO DE 2008. Brasília, DF, 2003.

GOMES, Nilma Lino. EDNILSON DE JESUS, Rodrigo. As práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva de Lei 10.639/2003: desafios para a política educacional e indagações para a pesquisa. Educar em Revista, n. 47, jan./mar. 2013. Editora UFPR. Curitiba.

______. Alguns termos e conceitos presentes no debate sobre relações raciais no Brasil: uma breve discussão. In: BRASIL. Educação anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal nº. 10.639/03. Brasília: MEC/SECAD. 2005.

GUIMARÃES, Antônio Sérgio Alfredo. Classes, Raças e Democracia. Editora 34, 2002.

______. Racismo e antirracismo no Brasil. Editora 34, 1999.

PEREIRA, Amauri Mendes. O ensino de História da África e a questão racial no Brasil. In: ALMEIDA SILVA, Denise e EVARISTO, Conceição (Orgs). Literatura, história, etnicidade e educação: estudos nos contextos afro-brasileiro, africano e da diáspora africana. Editora URI. Frederico Westphalen-RS, 2011.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documento de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2ª Ed. Editora Autêntica. Belo Horizonte, 2007.

VIEIRA, Andréa Lopes da Costa. Ação afirmativa e o combate às desigualdades raciais no Brasil: em busca do caminho das pedras. (Tese de Doutorado). Instituto Universitário de Pesquisas do Rio de Janeiro. 2005.

Published

2019-06-06