The bureaucracy in the Max Weber's sociology of domination: contributions to educational research

Authors

  • Fernando Henrique Protetti Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo, Departamento de Humanidades, São Paulo, São Paulo, Brasil. https://orcid.org/0000-0002-0954-5512

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2021.e74264

Abstract

Within the diversity of subjects addressed by the German sociologist Max Weber (1864-1920) in the book Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, we find the systematization of studies on the “Sociology of Domination”. Based on these studies, we have outlined in this article the foundations, particularities and implications of bureaucracy in the administrative sphere, as an ideal type, in Max Weber's Sociology of Domination, in order to explain the contributions of this concept to educational research. For that, first, we make a theoretical incursion into the historical and theoretical-methodological context of Weber's Sociology of Domination to understand the concept of bureaucracy. In a second step, we problematize Weber's formulations about bureaucracy to explain the characteristics of bureaucratic administration. Posteriorly, we indicate the possible theoretical and methodological contributions of the concept of bureaucracy to educational research. Lastly, in conclusion, we emphasize the importance of the appropriation of Max Weber’s critical social theory for the analysis of current issues in Brazilian education.

Author Biography

Fernando Henrique Protetti, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo, Departamento de Humanidades, São Paulo, São Paulo, Brasil.

Doutor em Educação (2019) pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), mestre em Educação Escolar (2010) pela Universidade Estadual Paulista (Unesp), especialista em Planejamento, Implementação e Gestão da Educação à Distância (2012) pela Universidade Federal Fluminense (UFF), licenciado em Pedagogia (2012) pela Unicamp e licenciado e bacharel em Ciências Sociais (respectivamente, 2005 e 2008) pela Unesp. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisa em Educação e Diferenciação Sócio-Cultural (Gepedisc), linha de pesquisa Trabalho e Educação, da Faculdade de Educação da Unicamp e atua como Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP), campus São Paulo. Seus estudos concentram-se na área de Educação, na interface entre Sociologia, Trabalho e Educação, com ênfase na educação superior e no trabalho docente.

References

BARBARA, Vanessa. O Gênesis: Idem, Ibidem. Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 171, p. 96-97, mai. 2010.

CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

COHN, Gabriel (Org.). Weber: sociologia. 7.ed. São Paulo: Ática, 1999.

COHN, Gabriel. Crítica e resignação: fundamentos da sociologia de Max Weber. São Paulo: T. A. Queiroz, 1979.

FREUND, Julien. Sociologia de Max Weber. Rio de Janeiro: Forense, 1970.

PRESTES MOTTA, Fernando Carlos. Controle social nas organizações. Revista de Administração Empresas, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 11-25, jul./set. 1979.

PROTETTI, Fernando Henrique. Burocracia e pós-graduação lato sensu na Unesp: os cursos de especialização na área de Educação (1999-2010). Dissertação em Educação Escolar. Araraquara: Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, 2010.

TRAGTENBERG, Maurício. A atualidade de Max Weber. In: WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016, p. 15-62.

TRAGTENBERG, Maurício. O pensamento de Max Weber. In: TRAGTENBERG, Maurício. Teoria e ação libertária. São Paulo: Editora Unesp, 2011, p. 451-472.

WEBER, Max. Os letrados chineses. In: WEBER, Max. Ensaios de sociologia. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010, p. 288-306.

WEBER, Max. A ciência como vocação. In: WEBER, Max. Ciência e política: duas vocações. 11. ed. São Paulo: Cultrix, 2002, p. 15-52.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. v. 2. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.

WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. v. 1. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999a.

Published

2021-02-10

Issue

Section

Artigo para Dossiê