The bureaucracy in the Max Weber's sociology of domination: contributions to educational research
DOI:
https://doi.org/10.5007/1806-5023.2021.e74264Abstract
Within the diversity of subjects addressed by the German sociologist Max Weber (1864-1920) in the book Economy and Society: An Outline of Interpretive Sociology, we find the systematization of studies on the “Sociology of Domination”. Based on these studies, we have outlined in this article the foundations, particularities and implications of bureaucracy in the administrative sphere, as an ideal type, in Max Weber's Sociology of Domination, in order to explain the contributions of this concept to educational research. For that, first, we make a theoretical incursion into the historical and theoretical-methodological context of Weber's Sociology of Domination to understand the concept of bureaucracy. In a second step, we problematize Weber's formulations about bureaucracy to explain the characteristics of bureaucratic administration. Posteriorly, we indicate the possible theoretical and methodological contributions of the concept of bureaucracy to educational research. Lastly, in conclusion, we emphasize the importance of the appropriation of Max Weber’s critical social theory for the analysis of current issues in Brazilian education.
References
BARBARA, Vanessa. O Gênesis: Idem, Ibidem. Pesquisa FAPESP, São Paulo, n. 171, p. 96-97, mai. 2010.
CALVINO, Ítalo. Por que ler os clássicos. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
COHN, Gabriel (Org.). Weber: sociologia. 7.ed. São Paulo: Ática, 1999.
COHN, Gabriel. Crítica e resignação: fundamentos da sociologia de Max Weber. São Paulo: T. A. Queiroz, 1979.
FREUND, Julien. Sociologia de Max Weber. Rio de Janeiro: Forense, 1970.
PRESTES MOTTA, Fernando Carlos. Controle social nas organizações. Revista de Administração Empresas, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 11-25, jul./set. 1979.
PROTETTI, Fernando Henrique. Burocracia e pós-graduação lato sensu na Unesp: os cursos de especialização na área de Educação (1999-2010). Dissertação em Educação Escolar. Araraquara: Faculdade de Ciências e Letras da Universidade Estadual Paulista, 2010.
TRAGTENBERG, Maurício. A atualidade de Max Weber. In: WEBER, Max. Metodologia das ciências sociais. 5. ed. São Paulo: Cortez; Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2016, p. 15-62.
TRAGTENBERG, Maurício. O pensamento de Max Weber. In: TRAGTENBERG, Maurício. Teoria e ação libertária. São Paulo: Editora Unesp, 2011, p. 451-472.
WEBER, Max. Os letrados chineses. In: WEBER, Max. Ensaios de sociologia. 5. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2010, p. 288-306.
WEBER, Max. A ciência como vocação. In: WEBER, Max. Ciência e política: duas vocações. 11. ed. São Paulo: Cultrix, 2002, p. 15-52.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. v. 2. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999.
WEBER, Max. Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. v. 1. Brasília, DF: Editora Universidade de Brasília; São Paulo: Imprensa Oficial do Estado de São Paulo, 1999a.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Em Tese
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem à Em Tese os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY). Estra licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
Em Tese by http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/index is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.