Gender in Raquel Lyra and Marília Arraes campaigns in 2022

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1806-5023.2023.e96047

Keywords:

Electoral campaigns, Electoral propaganda, Elections 2022, Gender

Abstract

This article aims to analyze the mobilization of gender in the campaigns of Raquel Lyra and Marília Arraes for the government of Pernambuco in 2022. We questioned whether there was gender mobilization in the campaigns of the dispute in Pernambuco and, if so: how is gender mobilized? What is the nature of the gender approach? There is reinforcement or questioning of gender stereotypes? For this, we observed the programs displayed by the Free Electoral Broadcast Airtime (Horário Gratuito Político Eleitoral, hereafter HGPE) of the candidates from the typology proposed by Panke (2016), which comprises the association of stereotypes of women’s roles in society that, mobilized together, are a specific type of candidate.

Author Biographies

Rafaela Berger Pereira, Federal University of Paraná

Graduanda em Ciências Sociais
Departamento de Ciência Política, Universidade Federal do Paraná, UFPR,
Curitiba, Brasil

Mércia Alves, Federal University of Paraná

Doutorado em Ciência Política
Departamento de Ciência Política, Universidade Federal do Paraná, UFPR,
Curitiba, Brasil

References

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. Pólen Produção Editorial LTDA, 2019.

ALVES, Mércia; MARTINS, Joyce Miranda Leão. A reinvenção da imagem pública de duas prefeitas candidatas. Compolítica, v. 9, n. 3, p. 119-150, 2019.

ALVES, Mércia; MARTINS, Joyce Miranda Leão. Mulheres nas capitais: Democracia, representação e imagem pública nas eleições de 2020. LÍBERO (FACASPER), a. 25, n. 50, p. 137-161, 2022.

AZEVEDO, Fernando Antônio. A mídia, a democracia de público e a modernização das campanhas eleitorais no Brasil. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política, São Carlos, v. 36-37, p. 07-20, 2001.

BIROLI, Flávia. Divisão Sexual do Trabalho e Democracia. Dados, [S.L.], v. 59, n. 3, p. 719-754, set. 2016.

BRAGA, Sérgio; CARLOMAGNO, Márcio. Eleições como de costume? Uma análise longitudinal das mudanças provocadas nas campanhas eleitorais brasileiras pelas tecnologias digitais (1998-2016). Revista Brasileira de Ciência Política, [S.L.], n. 26, p. 7-62, ago. 2018.

BORBA, Felipe. O Impacto da Propaganda Negativa na Decisão do Voto. In: 8º Encontro da Associação Brasileira de Ciência Política, 2012, Gramado. 8º Encontro da Associação Brasileira de Ciência Política, 2012.

BOURDIEU, Pierre. Social Space and Symbolic Power. Sociological Theory, [S.L.], v. 7, n. 1, p. 14, 1989.

FERREIRA, Maria Cristina. Sexismo hostil e benevolente: inter-relações e diferenças de gênero. Temas em psicologia, Ribeirão Preto, v. 12, n. 2, p. 119-126, 2004.

LLOMBART, Margot Pujal i. El feminismo. Barcelona: Editorial UOC, 2007.

MANSBRIDGE, Jane. Rethinking Representation. American Political Science Review, [S.L.], v. 97, n. 4, p. 515-528, nov. 2003.

MASSUCHIN, Michele Gourlart; TAVARES, Camilla Quesada. Gênero na propaganda eleitoral: as candidatas dos pleitos majoritários de 2018 e o discurso protagonizado no Horário Gratuito Político Eleitoral (HGPE). Revista Brasileira de Ciência Política, [S.L.], n. 39, 2022.

MIGUEL, Luis Felipe; QUEIROZ, Cristina Monteiro de. Diferenças regionais e o êxito relativo de mulheres em eleições municipais no Brasil. Revista Estudos Feministas, v. 14, n. 2, p. 363-385, 2006.

MIGUEL, Luis Felipe; BIROLI, Flávia. Feminismo e política: uma introdução. São Paulo: Boitempo, 2015.

MOREIRA, Camila. Branquitude é branquidade? Uma revisão teórica da aplicação dos termos no cenário brasileiro. Revista da Associação Brasileira de Pesquisadores/as Negros/as (ABPN), v. 6, n. 13, p. 73-87, 2014.

PANKE, Luciana. Campanhas eleitorais para mulheres: desafios e tendências. Curitiba: Editora UFPR, 2016.

PATEMAN, Carole. O Contrato Sexual. Tradução de Marta Avancini. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

PATEMAN, Carole. Soberania individual e propriedade na pessoa: democratização e um conto de dois conceitos. Revista Brasileira de Ciência Política, n. 1, p. 171-218, 2009.

PITKIN, Hanna Fenichel. The Concept of Representation. Berkeley: University of California Press, 1967.

PITKIN, Hanna Fenichel. Representação: palavras, instituições e idéias. Lua Nova: Revista de Cultura e Política, [S.L.], n. 67, p. 15-47, 2006.

PITKIN, Hanna Fenichel. Il concetto di rappresentanza. Milano: Rubetino Editore, 2017.

PHILLIPS, Anne. De uma política de ideias a uma política de presença? Revista Estudos Feministas, v. 9, p. 268-290, 2001.

RONDEROS, Sebastián; CHICARINO, Tathiana; SEGURADO, Rosemary Collectivizing political mandates: A discursive approach to the Brazilian Bancada Ativista’s campaign in the 2018 elections. Politics, [S.L.], v. 42, n. 3, p. 309-324, 11 mar. 2021.

SANTOS, Vivian Oliveira Lemos. O legado de Marielle Franco na formação política de mulheres negras. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política. v. 32, n. 1, 2023.

SEGURADO, Rosemary; AMORIM, Fabricio. Mandatas coletivas: mulheres na luta pela ampliação da representação no parlamento. Teoria & Pesquisa: Revista de Ciência Política. v. 32, n. 1, 2023.

YOUNG, Iris Marion. Inclusion and democracy. New York: Oxford University Press, 2002.

Published

2024-03-11