Twenty years of the Em Tese Journal: behind the scenes of a student scientific journal
DOI:
https://doi.org/10.5007/1806-5023.2023.e98742Keywords:
Em Tese, Academic journal, student jornals, scientific, contentAbstract
The Em Tese is an academic journal coordinated by postgraduate students from the Sociology and Political Science Program at UFSC, which has published journals every six months, and completed 20 years of existence in 2023. Therefore, the objective of this article is to promote a reflection on the need for a careful look at smaller student journals that work in the humanities area, as well as to expose the internal functioning of these scientific journals, considering their difficulties and limitations.Thus, some variables were analyzed, such as: areas of knowledge, institutions, level of education and gender of published authors, so that we can understand and analyze the parameters of Em Tese in the period (2013-2023).Among the main reflections, we highlight the great gender disparity between authors published in the last decade, with greater number of male authors than female authors, even though currently the editorial board is made up mostly of women, as well as the managing editors and the editor-in-chief.Bearing in mind the scarcity of resources to promote the academic journal, we end with a reflection on the last 3 years, a period in which the authors were part of the editorial board, and in which some important modifications were made, aiming for greater excellence and effectiveness, so that Em Tese can continue disseminating quality scientific content for decades to come.
References
AGÊNCIA BORI; ELSEVIER. Relatório 2022: um ano de queda na produção científica para 23 países, inclusive o Brasil. Disponível em: http://www2.fesbe.org.br/wp-content/uploads/2022-um-ano-de-queda-na-producao-cientifica-para-23-paises-inclusive-o-brasil.pdf. Acesso em: 1 de fev., 2024.
BECHIMOL, Jaime L.; CERQUEIRA, Roberta C.; PAPI, Camilo. Desafios aos editores da área de humanidades no periodismo científico e nas redes sociais: reflexões e experiências. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 2, p. 347-364, abr./jun. 2014
CAMPOS, Luiz A. Manufaturando um falso consenso: sobre o baixo impacto internacional da ciência brasileira [online]. Revista Dados, 2019. Acesso em: janeiro de 2023 . Disponível em: http://dados.iesp.uerj.br/manufaturando-um-falso-consenso-sobre-o-baixo-impacto-internacional-da-ciencia-brasileira/
DI CARLO, Josnei. Balanço das publicações da Em Tese no período 2003-2016. Rev. Em Tese, Florianópolis, v. 13, n. 2, p. 1-9, set./dez. 2016
FÓRUM DE EDITORES DE PERIÓDICOS DA ANPUH-BRASIL. Por uma política de valorização das Revistas acadêmicas na área de História. Zenodo, 1 fev. 2022. Disponível em: https://zenodo.org/records/5940716. Acesso em: 30 de janeiro de 2024.
KAMRADT, João; DI CARLO, Josnei. Estatuto. Rev. Em Tese, Florianópolis, v. 13, n. 2, set./dez., 2016.
MARQUES, Fabrício. A desigualdade escondida no equilíbrio: mulheres conquistam espaço na carreira científica no Brasil, mas obstáculos no acesso a algumas áreas são desafio. Rev. Fapesp, n. 21, v. 289, p. 26-32, março de 2020.
NASSI-CALÒ, L. A comunidade científica está publicando (muito) mais e isso é um problema [online]. SciELO em Perspectiva, 2023, 4 fev. de 2024. Disponível em: https://blog.scielo.org/blog/2023/11/29/a-comunidade-cientifica-esta-publicando-muito-mais-e-isso-e-um-problema/
PESQUISA FAPESP. Títulos de doutorado no Brasil – participação feminina. Acesso em: fev. 2024. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/titulos-de-doutorado-no-brasil-participacao-feminina/
REGO, Teresa Cristina. Produtivismo, pesquisa e comunicação científica: entre o veneno e o remédio. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 40, n. 2, p. 325-346, abr./jun. 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores cedem à Em Tese os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution 4.0 Internacional (CC BY). Estra licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico.
Em Tese by http://www.periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/index is licensed under a Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.