The “Cheiro Verde no Quintal da Escola” Project: literacy for and by the environment

Authors

  • Mariza Konradt de Campos Universidade Federal de Santa Catarina
  • Cristiane Seimetz Rodrigues Universidade Federal de Santa Catarina
  • Maria Elza de Oliveira Lima Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2018v15n31p154

Abstract

Since 2013, the teaching, research and outreach project entitled “Cheiro Verde no Quintal da Escola” (literally: Smell of Green in the School Garden) has been developed at Colégio de Aplicação, a primary and secontry school linked to the Federeal University of Santa Catarina, Brazil. Still in progress, the Project advocates a multi- and transdisciplinary work on environmental issues, addressing the importance of sustainable models for planting, healthy eating, and protection of nature with primary students, the university community, and society in general. Using the school’s vegetable garden, orchard and other spaces as a kind of living laboratory, the Project has made students and families aware of diverse environmental issues and has pointed out the benefits of a closer contact with nature. As a result, they have become environmentally literate and disseminators of the values they learn and practice in the Project for the environment’s sake, which helps them read and write autonomously in the very first year of primary school.

Author Biographies

Mariza Konradt de Campos, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade da Região da Campanha (1985) e mestrado em Programa de Pós-graduação em Educação pela Universidade Federal de Santa Catarina (2008). Atualmente é professor efetivo da Universidade Federal de Santa Catarina.

Cristiane Seimetz Rodrigues, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora (2017) e Mestre (2009) em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina e graduada em Letras Português/Inglês pela Universidade do Extremo Sul Catarinense (2006). Atua como professora de Língua Portuguesa no Colégio de Aplicação da Universidade Federal de Santa Catarina.

Maria Elza de Oliveira Lima, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui graduação em Pedagogia com Habilitação em Orientação Educacional pela Universidade Federal de Santa Catarina, especialização em Lazer pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul e em Estimulação Precoce pela Universidade do Estado de Santa Catarina. É mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Desde 1968 é servidora do Colégio de Aplicação - UFSC, tendo atuado como professora e orientadora educacional e desenvolvido diversos projetos. 

References

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Published

2018-12-18