Extensionist practices related to brazilian Sign Language as L2 for listeners: report and evaluation of experience

Authors

  • Lídia da Silva Universidade Federal do Paraná
  • Suélicy Anaiane Vidal de Souza Universidade Federal do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e82097

Abstract

The present work aims to report and evaluate the extension practices in the field of Libras as a second language (L2) for listeners that are developed within the scope of the Federal University of Paraná (UFPR). For this purpose, it reports the articulation of the various extension actions carried out from 2016 to 2021 in the Program called Núcleo de Ensino de Libras(NEL) and evaluates them from the analytical perspective proposed by Cristofoletti and Serafim (2020). In the report part, it presents the courses, events, projects and products developed by the NEL and, in the evaluation part, it analyzes who does it, who it is intended for, the materialization, objectives and impacts of extension activities. It concludes that extension practices occur in a joint and combined way and that they have shown significant results that collaborate with the development of the area.

Author Biographies

Lídia da Silva, Universidade Federal do Paraná

Possui doutorado em Linguística (UFSC, 2018). É professora efetiva do Curso de Graduação em Letras Libras da Universidade Federal do Paraná (UFPR) e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Línguas da Universidade Federal do Pampa (Unipampa).

Suélicy Anaiane Vidal de Souza, Universidade Federal do Paraná

Graduação em andamento em Letras pela Universidade Federal do Paraná.

References

ABREU, Caroline Figueiredo Belo. Avaliação da extensão universitária: reflexões sobre o fazer extensionista na Universidade de Brasília. (Dissertação de Mestrado Profissional). Universidade de Brasília, Brasília, 2020. Disponível em https://repositorio.unb.br/handle/10482/38851. Acesso em 13 maio de 2021.

CRISTOFOLETTI, Evandro Coggo; SERAFIM, Milena Pavan. Dimensões Metodológicas e Analíticas da Extensão Universitária. Educação & Realidade. V 5, N 1, 2020. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/90670. Acesso em 13 maio de 2021

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS. Avaliação da Extensão Universitária: práticas e discussões da Comissão Permanente de Avaliação da Extensão. Organização: Maria das Dores Pimentel Nogueira. Belo Horizonte: FORPROEX/CPAE; PROEX/UFMG, 2013 (Coleção Extensão Universitária; v.8).

SILVA, L. Fluência de ouvintes sinalizantes de libras como segunda língua: foco nos elementos da espacialização. 2018. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/193780. Acesso em: 3 jun. 2021.

SILVA, Rejane Maria Gomes, CAMPANI, Adriana, PARENTE, Paulina Maria Mendes. A extensão universitária como pilar epistemológico da indissociabilidade na Universidade. In: SILVA, Rejane Maria Gomes; HOLANDA, Virginia Célia Cavalcante (Org). A expansão do ensino superior em debate: Sobral, Ceará, 2018. Disponível em http://www.uvanet.br/edicoes_uva/gera_xml.php?arquivo=expansao_ensino_superior. Acesso 13 maio de 2021.

SKLIAR, Carlos. A surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, v. 3, 1998.

Published

2021-12-16