Electrical engineering students among children: extension curricularization seen by extensionists

Authors

  • Anderson Bertoldi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e93088

Keywords:

Extension Curricularization, Ludic Science Education, Scientific Literacy of Children

Abstract

This article presents the “Ludic Approaches to Electricity for Children's Science Education” project and discusses the
results achieved in this extension action. In this project, students of the Electrical Engineering Course at a public
institution in the north of Santa Catarina were encouraged to develop static electricity workshops, with storytelling and
ludic activities, for children aged 6 to 9 years old from public schools in a municipality neighboring the education
institution. 26 undergraduate students, who presented 6 workshops to approximately 240 children, participated in the action. The extensionists evaluated the action as relevant to their academic training, in addition to reporting the satisfaction of verifying the children's engagement in the activities. The project, developed between July to December 2022 in the course of Communication and Expression, shows the viability of the extension curricularization in higher education, and the educational gains for both the extensionists and the external community.

Author Biography

Anderson Bertoldi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Doutorado em Lingüística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos. Professor de Língua Portuguesa e Comunicação do Instituto Federal de Santa Catarina. Desenvolve ações de extensão com alunos do curso de Engenharia Elétrica do campus Jaraguá do Sul – Rau desde 2018. No curso de Engenharia Elétrica, trabalha com a unidade curricular de Comunicação e Expressão, desenvolvendo com os discentes projetos de extensão em eletricidade para crianças. É coordenador de extensão do Instituto Federal de Santa Catarina, Campus Jaraguá do Sul – Rau.

References

INSTITUTO FEDERAL DE SANTA CATARINA (IFSC). Projeto Pedagógico de Curso Superior. Bacharelado em Engenharia Elétrica. Câmpus Jaraguá do Sul – Rau. Departsmento de Ensino, Pesquisa e Extensão, Jaraguá do Sul, 2015. Disponível em: https://sigaa.ifsc.edu.br/sigaa/public/curso/secao_extra.jsf?lc=pt_BR&id=2400470&extra=269266240. Acesso em 23 fev. 2023.

FÓRUM DE PRÓ-REITORES DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%Adtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 03 de jan. 2023.

DE LIMA, J. Extensão Universitária como diálogo entre o saber acadêmico e a realidade social. Revista Brasileira de Extensão Universitária, v. 1, n. 1, p. 31-34, 25 nov. 2003. Disponível em: Acesso em: https://periodicos.uffs.edu.br/index.php/RBEU/article/view/869/729. 03 de jan. de 2023.

FREIRE, S. M. Desafios da extensão universitária na contemporaneidade. Revista Conexão UEPG, v. 7, n. 1, p. 8-15, jan./jun. 2011. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/conexao/article/view/3670/2586. Acesso em: 04 jan. 2023.

BATISTA DE DEUS, S. DE F. A extensão universitária e o futuro da universidade. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 3, p. 624-633, 30 ago. 2018. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8567/114114235. Acesso em 04 jan. 2023.

Published

2024-07-26