Desert roses: cultivating to empower

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e94312

Keywords:

Extension Practice, Professional Education, Female Empowerment, Amazonas

Abstract

Women's empowerment actions go beyond physical aspects and encompass issues of financial independence and emotional autonomy. This project aimed to empower and motivate socially vulnerable women towards entrepreneurship through outreach actions, with a view to training and technical and professional capacity building on the production, cultivation, and commercialization of Desert Roses (Adenium obesum) and their various by-products and inputs. The project was developed between November 8 and 26, 2021,  through educational practices in the form of an Initial and Continued Training (FIC) course, using a theoretical-practical teaching methodology, in addition to the Prior Learning Assessment and Recognition System (ARAP). The activity targeted 25 women from the municipality of Coari-Amazonas and included theoretical courses, workshops, and evaluative activities. As a result, there was stimulation of women’s educational, productive, and social inclusion, qualifying them for the managing and cultivating of Desert Roses and the various by-products of their production chain.  This encouraged entrepreneurship and women's empowerment.

Author Biographies

Hudinilson Kendy de Lima Yamaguchi, Instituto Federal do Amazonas

Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas (2009/2012), Bacharel em Arquitetura e Urbanismo pelo Centro Universitário do Norte (2006), Bacharel em Administração Pública pela Universidade Federal do Amazonas (2015). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas.

Kenne Kayoly de Lima Yamaguchi, Federal University of Amazonas

Mestre em Mestrado Profissional em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Amazonas, Brasil (2017). Gerente de Recursos Humanos da Universidade Federal do Amazonas , Brasil. Turismóloga, formada no Instituto Manuara de Ensino Superior - IMES em 1998. Especialista em Educação para o Desenvolvimento Sustentável pela Universidade Federal do Amazonas em 2006.

Iracema Ramos Martins, Instituto Federal do Amazonas

Mestre em Letras pela Universidade Federal do Amazonas. Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amazonas. 

Klenicy Kazumy de Lima Yamaguchi, Federal University of Amazonas

Professora Adjunta no Instituto de Saúde e Biotecnologia da Universidade Federal do Amazonas (ISB/UFAM), em Coari - Amazonas. Bacharel em Química pela Universidade Federal do Amazonas (2010), em Farmácia pelo Centro Universitário Nilton Lins (2008) e em licenciatura em Química pela Universidade Única (2022). Possui Mestrado (2011) e Doutorado (2015) em Química pela Universidade Federal do Amazonas.

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Published

2024-12-18