The curricularization of university extension in higher education courses at IFSP campus São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e99820

Keywords:

Higher Education, University Extension, Extension Curriculum

Abstract

The aim of this paper is to study the proposals for curricularization of university extension in the Pedagogical Projects of Courses (PPC) of the Federal Institute of São Paulo, Campus São Paulo (IFSP-SPO). This research has a qualitative and documentary approach, using PPCs as a source of information and the Content Analysis (CA) as a technique to evaluate the documents. Theoretical-conceptual contributions have been provided by Gadotti (2017) and Lisbôa Filho (2022), who defend the educative role of university extension and its potential to transform reality. The analysis has been focused on five PPCs of three different types of courses: Teaching Degree, Technology and Bachelor’s degree, which have different curricular designs in relation to the inclusion of extension courses in their curricula. It was found out that the majority of IFSP-SPO higher education courses suggest the curricularization of university extension in specific extension disciplines. However, there are distinct levels of articulation between the extension and the constituent items of the PPCs, as well as different curricular designs among the courses.

Author Biographies

Lucimara Del Pozzo Basso, Federal Institute of São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Campus de Rio Claro (2022). Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP (2010). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Campus de Rio Claro (2005). Foi professora efetiva da rede estadual e municipal no estado de São Paulo. Atualmente é pedagoga no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo - IFSP, desenvolvendo trabalhos de orientação e acompanhamento de ações extensionistas. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Pedagogia Universitária - GEPPU, Unesp, Rio Claro/SP. 

Susana Lopes Ribeiro Barboza, Federal Institute of São Paulo

Graduada em Licenciatura em Letras - Português no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo- Campus São Paulo.  

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1979.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 abr. 2024.

GOMES, Romeu. A análise de dados em pesquisa qualitativa. In: MINAYO, Maria Cecília de S.; DESLANDES, Sueli F.; NETO, Otávio C.; GOMES, Romeu (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31a ed. Petrópolis: Vozes, 2012. p. 79-108.

IFSP. Resolução Normativa n° 05, de 05 de outubro de 2021. Estabelece as Diretrizes para a Curricularização da Extensão nos cursos de graduação do IFSP e dá outras providências. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/images/prx/Curricularizacao/Resol_Norma_05_2021_Aprova_a_Curricularizao_da_Extenso_IFSP.pdf. Acesso em: 27 jun. 2023.

IFSP. Instrução Normativa IFSP n.º 05/2022, de 11 de julho de 2022. Esclarece e orienta sobre os aspectos operacionais dispostos na Resolução Normativa IFSP n° 5/2021. Disponível em: https://www.ifsp.edu.br/images/prx/Curricularizacao/IN_5-2022_-_IN_Curricularizacao_Extensao_IFSP.pdf. Acesso em: 27 jun.2023.

IFSP. Plano de Desenvolvimento Institucional, 2019. Disponível em: https://drive.ifsp.edu.br/s/yxtwKgEYfZs4ZCg#pdfviewer. Acesso em: 28 jun. 2023.

FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução: Joice Elias Costa. 3ª ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Porto Alegre: Gráfica UFRGS, 2012. Disponível em: https://www.ufrgs.br/prorext/wp-content/uploads/2015/10/PNE_07.11.2012.pdf. Acesso em: 20 jan. 2023.

FORPROEXT. Diretrizes para a Curricularização da Extensão na Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, 2020. Disponível em: https://portal.conif.org.br/images/Docs/estudos/diretrizes-para-curricularizacao-da-extensao---fde-e-forproext_aprovado_agosto_2020.pdf. Acesso em: 10 abr. 2024.

FRANCO, Maria Laura Puglisi. Análise de conteúdo. Brasília: Liber Livro, 2005.

GADOTTI, Moacir. Extensão Universitária: Para quê?, 2017. Disponível em: https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf. Acesso em: 11 jan. 2023.

LISBÔA FILHO, Flavi Ferreira. Extensão universitária: gestão, comunicação e desenvolvimento regional. Santa Maria: FACOS-UFSM, 2022. Disponível em: https://www.ufsm.br/editoras/facos/extensao-universitaria-gestao-comunicacao-e-desenvolvimento-regional/. Acesso em: 11 jan. 2023.

MARQUES, Gleicy Corrêa Nunes; STALLIVIERI, Luciane. Estratégias Práticas para a Curricularização da Extensão. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 22, p. 1-30, 2024. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/53360/44500. Acesso em: 25 nov. 2024.

MINAYO, Maria Cecília de S.; DESLANDES, Sueli F.; NETO, Otávio C.; GOMES, Romeu (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31a ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO. Bacharelado em Engenharia de Controle e Automação. São Paulo: IFSP, 2022.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO. Licenciatura em Letras-Português. São Paulo: IFSP, 2022.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO. Licenciatura em Matemática. São Paulo: IFSP, 2022.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO. Licenciatura em Química. São Paulo: IFSP, 2022.

PROJETO PEDAGÓGICO DE CURSO. Tecnologia em Gestão de Turismo. São Paulo: IFSP, 2022.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 2012.

VEIGA, Ilma Passos Alencastro. Projeto político-pedagógico: continuidade ou transgressão para acertar: In: Veiga, Ilma Passos Alencastro (Org). Educação Básica e Educação Superior: Projeto Político-Pedagógico. Campinas: Papirus, 2004. Cap. 1. p. 13-45.

Published

2024-12-18