Studying language structure: extensionist activity and e-learning as locus for democratization of knowledge

Authors

  • Daniele Bertollo Universidade Estadual do Oeste do Paraná https://orcid.org/0000-0003-4435-943X
  • Alcione Tereza Corbari Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Higor Miranda Cavalcante Universidade Estadual do Oeste do Paraná
  • Quézia Cavalheiro Mingorance Ramos Universidade Estadual do Oeste do Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2020v17n35p40

Abstract

This article aims to present the university extension project Basic morphology of the Portuguese language: structure and form of the word, developed at Western Paraná State University, as well as to reflect on the potential of technology in the initial and continuing teacher education and in the university-community partnership. The university extension activity began in 2018 as a pilot project, with the main objective of building and implementing a course aimed at the socialization of knowledge about the morphological level of the Portuguese language. In 2019, its status was changed to a 'permanent university extension project', with the proposal to re-offer the course annually. Due to its potential as a tool to diffuse the knowledge of the structure of the Portuguese language, the activity has gone through methodological changes in order to become an activity performed entirely online. In addition to contributing to the initial and continuing teacher education from all over the country, it has played an important role in the training of teachers participating in the proposing team.

Author Biographies

Daniele Bertollo, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduada em Letras, Mestranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel

Alcione Tereza Corbari, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Professora Doutora – Curso de Graduação de Letras e Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel

Higor Miranda Cavalcante, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduado em Letras, Especialista em “Educação, Tecnologia e Sociedade”, Mestrando em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel

Quézia Cavalheiro Mingorance Ramos, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Graduada em Letras, Mestranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras – Universidade Estadual do Oeste do Paraná, Campus de Cascavel

References

ANTUNES, Irandé. Aula de português: encontro e interação. São Paulo: Parábola Editorial, 2003.

AQUINO, R. Educação a distância: facilitadora do acesso à formação profissional. Augustus, Rio de Janeiro, p. 01-08, 2007.Disponível em: http://apl.unisuam.edu.br/augustus/index.php?option=com_content&view=article&id=124:educacao-a-distancia-facilitadora-do-acesso-a-formacao-educacional&catid=44:edicao-24-artigos&Itemid=74. Acesso em: 07 abr. 2018.

ALVARELI, L. V. G. Auto-heteroecoformação tecnológica experienciada por um professor atuante na plataforma Moodle sob a perspectiva da Complexidade. 2012. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) - Programa de Estudos Pós-Graduados em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2012.

BECHARA, E. Gramática escolar da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Lucerna, 2006.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais: língua portuguesa: ensino fundamental. Brasília: MEC, 1998.

COSCARELLI, C. V. Tecnologias para aprender. São Paulo: Parábola Editorial, 2016.

DUART, J. M.; SANGRA, A. Aprender en la virtualidad. Barcelona: Gedisa, 2000.

GLOBAL Internet use accelerates. [S.l.]: We Are Social/Hootsuite, 2019. Disponível em: https://wearesocial.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates. Acesso em: 09 set. 2019.

GRANETTO, J. C.; DAL MOLIN, B. H; LUDIVICO, F. M. Educação a Distância como Modalidade Inclusiva: e-Sipris. Revista Científica em Educação a Distância,[S.l.], v. 5, n. 2, jan. 2015. Disponível em: http://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/220/140. Acesso em: 31 maio 2019.

LEMKE, J. L. Travels in Hipermodality. Visual Communication, [S.l.], v. 1, n. 3, p. 299-325, out. 2002. Disponível em: https://doi.org/10.1177/147035720200100303https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/147035720200100303. Acesso em: 11 set. 2019.

LÉVY, P. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010.

LUDOVICO, F. M.; DAL MOLIN, B. H. Educação a distância: um script para muitos atores.In:ENCONTRO INTERMEDIÁRIO DO GRUPO DE PESQUISA CONFLUÊNCIAS DA FICÇÃO, HISTÓRIA E MEMÓRIA NA LITERATURA E NAS DIVERSAS LINGUAGENS, 3., 2014, Cascavel, Anais... Cascavel: Edunioeste, 2014. p. 34-46. Disponível em: http://www.seminariolhm.com.br/home/wp-content/uploads/2014/07/ANAIS-DO-III-ENCONTRO-INTERMEDIARIO-GRUPO-DE-PESQUISA-CONFLUENCIAS-DA-FICCAO.pdf. Acesso em: 15 abr. 2019.

NEVES, M. H. M. A gramática: conhecimento e ensino. In: AZEREDO, J. C. (org.). Línguaportuguesa em debate: conhecimento e ensino. 5 ed. Petrópolis: Vozes, 2008. p.52-73.

PARANÁ. Diretrizes curriculares da educação básica: língua portuguesa. Curitiba: SEED, 2008.

PERINI, M. Gramática do português brasileiro. São Paulo: Parábola, 2010.

PRADO, M. E. B. B. Articulações entre áreas de conhecimento e tecnologia. Articulando saberes e transformando a prática. In: ALMEIDA, M. E. B.; MORAN, J. M. (org.). Integração das tecnologias na educação. Brasília: Ministério da Educação; SEED, 2005. p. 54-58.

ROJO; R. H. R.; MOURA, E. Letramentos, mídias, linguagens. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

ROJO, R. H. R.; MOURA, E. Multileramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SANTAELLA, L. Linguagens líquidas na era da mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007.

SOUZA, A. R. B.; SARTORI, A. S.; ROESLER, J. Mediação pedagógica na Educação a Distância: entre enunciados teóricos e práticas construídas. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.8, n.24, p.327-339, maio/ago. 2008.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática: ensino plural. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2011.

Published

2020-04-22