Photography and rural extension - a reflection on the daily life of dairy farmes in southern Brazil

Authors

  • João Luíz Zani Universidade Federal de Pelotas
  • Amanda Krummenauer Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e72178

Abstract

The extension project “Look at the routine of rural activity and extension actions through photographs" used photography as an artistic tool for developing critical thinking and self-reflection, as a form of self-esteem and promotion of self-esteem of the residents and workers of rural spaces in the municipalities of Pelotas and Piratini, RS, Brazil. Photographs were taken of families and everyday activities of dairy farmers, their environments of life and living, which were presented monthly through collective exhibitions during the technical meetings and exchange of experiences that took place in the communities and, at the end of the project, with images exhibition and delivery to the families of enlarged photographs. During the observation of the photographs the producers and family members talked about the places that were taken, what was the image and their impressions about them, often generating wonder and admiration. This project allowed us to move towards the construction of the knowledge we want, as members of the University, together with the community in which we operate.

Author Biographies

João Luíz Zani, Universidade Federal de Pelotas

Possui graduação em Medicina Veterinária pela Universidade Federal de Pelotas (1990), Residência em Planejamento em Saúde Pública e Saúde Animal pela Universidade Estadual Paulista (1992), mestrado em Sanidade Animal pela Universidade Federal de Pelotas (1994) e doutorado em Medicina Veterinária (Epidemiologia Experimental e Aplicada às Zoonoses) pela Universidade de São Paulo (2005). Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Pelotas. 

Amanda Krummenauer, Universidade Federal de Pelotas

Graduada em Medicina veterinária pela Universidade Federal de Santa Maria (2018), atua como residente em Medicina Veterinária na Universidade Federal de Pelotas, com ênfase em Medicina Veterinária Preventiva e Saúde Coletiva.

References

BERGER, J. Modos de Ver. Tradução de Lúcia Olinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

BRASIL. Ministério da Educação. Plano Nacional de Extensão Universitária - Diretrizes nacionais. 2017.

FOOD AND AGRICULTURE ORGANIZATION OF THE UNITED NATIONS (FAO). Dairy Production and Products – Milk Production. Disponível em: http://www.fao.org/agriculture/dairygateway/milk-production/en/#V3AZwbgrLIV Acesso em: 24 mai. 2019.

IBGE - INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Censo Agropecuário, 2017. Disponível em: https://sidra.ibge.gov.br/ Acesso em 24 jun. 2019.

SILVEIRA, L. S.; ALVES, J. V. A utilização da arte como ferramenta para educação ambiental - Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC, Departamento de Zootecnia e Desenvolvimento Rural, Pesquisa em Educação Ambiental, v. 3, n. 2, p. 125-146, 2008.

SILVESTRO, M. L. et al. Os impasses sociais da sucessão hereditária na agricultura familiar. Florianópolis: EPAGRI; Brasília: NEAD; Ministério do Desenvolvimento Agrário, 2001.

SOUSA, J. P. Fotojornalismo – Uma introdução à história, às técnicas e à linguagem da fotografia na imprensa. Porto: Biblioteca Online de Ciências da Comunicação, 2002. 161p.

SPANEVELLO, R. M. et al. As perspectivas sucessórias de gestão dos negócios do patrimônio entre agricultores familiares sem sucessores. Revista CCEI. Bagé, v. 14, n. 26, p. 54-71, 2010.

VÁMOS, R. Viajanseio. Rio de Janeiro: Réptil, 2016. 216 p.

WANDERLEY, M. N. B. A ruralidade no Brasil moderno: por um pacto social pelo desenvolvimento rural. In: GIARRACA, N. (Org.). Una nueva ruralidad em America Latina?

Published

2021-04-28