Internship and opportunities: report of an extension action on the social role of the universities about issues of internship and employability

Authors

  • Carlos Henrique de Vasconcellos Ribeiro Universidade Santa Úrsula
  • Adriano Rosa da Silva Universidade Santa Úrsula
  • Paulo César Martinez Y Alonso Universidade Santa Úrsula

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2021.e75894

Abstract

Objective: To report and reflecting on the experience of a fair of internships and opportunities of a Higher Education Institution within the city of Rio de Janeiro during May 29–30th 2019. Method: This research is qualitative in nature, characterizing itself as an exploratory and descriptive research as it presents data collected during an extensionist action and seeks to offer subsidies for analysis on a pedagogical knowledge in the university environment, committed to issues of social and human development. Results: The following visitation numbers are: 15 participating companies, three private schools, and an estimated audience of about 977 people. Regarding gender, 640 of the public were male and 337females. Conclusion: The experience report made here hopes to contribute to the discussion of the role of university extension in the issue of events that bring companies and academic community closer, especially in the role of the university in the issue of economic and human development in the region where it is located.

Author Biographies

Carlos Henrique de Vasconcellos Ribeiro, Universidade Santa Úrsula

Doutorado em Educação Física pela Universidade Gama Filho. Docente do Mestrado Profissional da Universidade Santa Úrsula.

Adriano Rosa da Silva, Universidade Santa Úrsula

Doutorado em Educação Física pela Universidade Gama Filho. Docente e Coordenador do Mestrado Profissional da Universidade Santa Úrsula.

Paulo César Martinez Y Alonso, Universidade Santa Úrsula

Doutorado em Filosofia da Educacao pelo Consejo Iberoamericano, Peru. Reitor da Universidade Santa Úrsula.

References

ANDRADE, A.; PEREIRA, L.; VIEIRA, P.; SILVA, J.; SILVA, A.; BONISSON, M.; CASTRO, J. Dia mais feliz! Relato de uma oficina de arteterapia em um Centro de Atenção Psicossocial. EntreAções: diálogos em extensão, Juazeiro do Norte, v. X, n. X, p. x-x, jan./jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufca.edu.br/ojs/index.php/entreacoes/issue/view/33. Acesso em: 18 jul 2020.

BRASIL, Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES 7/2018. Diário Oficial da União, Brasília, 19 de dezembro de 2018, Seção 1, pp. 49 e 50.

BRASIL, Presidência da República. Lei 10.097, de 19 de dezembro de 2000. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L10097.htm. Acesso em: 23 jul 2020.

BOURDIEU, P. Coisas ditas. São Paulo: Brasiliense, 2004.

DESLANDES, M. S., ARANTES, Á. R. (2017). A extensão universitária como meio de transformação social e profissional. Sinapse Múltipla, 6(2), 179-183.

ETZKOWITZ, H.; ZHOU, C. Triple helix: university-industry-government innovation and entrepreneurship. London: Routledge, 2017.

FORPROEX. FÓRUM DE PRÓ-REITORES DE EXTENSÃO DAS INSTITUIÇÕES PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO SUPERIOR BRASILEIRAS (FORPROEX). Política Nacional de Extensão Universitária. Gráfica da UFRGS. Porto Alegre, RS, 2012 (Coleção Extensão Universitária; v. 7).

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2008.

GONÇALVES, N. Indissociabilidade entre Ensino, Pesquisa e Extensão: um princípio necessário. PERSPECTIVA, Florianópolis, v. 33, n. 3, p. 1229 - 1256, set./dez. 2015.

SINGER, P. I. (2000). Globalização e desemprego: diagnóstico e alternativas. São Paulo: Contexto.

VERGARA, S. C. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. São Paulo: Atlas, 2006.

Published

2021-04-28