From silencings to the recognitions, complicities and self-authorship: an experiential account

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2024.e96200

Keywords:

Education, Black Youth, Black Literature, Intersectionality

Abstract

This experiential account presents an extension action developed in 2019 between the Federal University of Ouro Preto (UFOP) and the Secretariat of Social Development and Citizenship (SEDESC) of Mariana (MG), in collaboration with the Young Apprentice Program/Service. Our aim was to facilitate reflections on the (re)recognition of youth identities in Mariana from an intersectional perspective, seeking to contribute to a critical civic education about social reality through the narratives of black authors. We employed the method of Workshops in Group Dynamics. As a result, we identified an absence of black authors in institutional spaces, a gap filled by literary artistic expressions rich in social critiques, which enabled reflection on processes of social inequality and pathways for addressing them. We conclude that these expressions were fundamental for the (re)construction of narratives based on the voices and trajectories of young people.

Author Biographies

Aquila Bruno Miranda, Federal University of Minas Gerais

Doutoranda em Psicologia, Mestrado em Educação e Graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Cristina Carla Sacramento, Federal University of Ouro Preto

Professora do Departamento de Educação da Universidade Federal de Ouro Preto. Doutorado em Educação pela Unicamp. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São João del-Rei. Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de São João del-Rei.

Adelina Malvina Barbosa Nunes, Federal University of Ouro Preto

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Graduação em Psicologia pela Faculdade Pitágoras.

Ágatha Danielli Liberato Ferreira Anastacio, Federal University of Ouro Preto

Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Tanielly Rosária Santos Silva, Federal University of Ouro Preto

Mestranda em História pela Universidade Federal de Ouro Preto. Graduação em História pela Universidade Federal de Ouro Preto.

Ana Carolina da Silva , Federal University of Ouro Preto

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Mestrado em Educação pela Universidade Federal de Ouro Preto. Graduação em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto.

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Published

2024-08-28