Promoting microscopic diversity in freshwater environments at the Leonardo Villas Boas indigenous school, Utawana community, Alto Rio Xingu, MT, Brazil

Authors

  • Maria Eduarda Fialho Junqueira Rezende Federal University of São João del-Rei
  • Janaína Meira Reis University of Brasília
  • André Flávio Soares Ferreira Rodrigues Federal University of São João del-Rei
  • Luciana Beatriz Chagas Federal University of São João del-Rei

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2025.e99289

Keywords:

Environmental Education, Mehinako Ethnicity, University Extension, Upper Xingu River Region

Abstract

The program “Gota d’água” corresponds to a university extension action promoted by the Federal University of São João del-Rei. The main goal of the program is to demonstrate and to promote discussions in regular schools regarding the importance of freshwater ecosystems and how we relate to them. The watercourses are important water sources for indigenous communities. Therefore, their conservation is crucial. To promote actions that aim the conservation of watercourses, information about its diversity is essential. The present manuscript reports the experience of the program’s scholarship student, in partnership with a teacher from the “Leonardo Villas Boas Indigenous School”, interacting with children and adolescents from the Utawana community, Mehinako ethnicity in Gaúcha do Norte county, Alto Rio Xingu, state of Mato Grosso, Brazil.

Author Biographies

Maria Eduarda Fialho Junqueira Rezende, Federal University of São João del-Rei

Graduanda em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São João del-Rei.

Janaína Meira Reis, University of Brasília

Professora da Secretaria de Educação do Distrito Federal. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação, Modalidade Profissional da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília (PPGE-MP/FE/UnB). Graduação em Ciências Sociais pela Universidade de Brasília (2015) com habilitação em Antropologia e licenciatura em Ciências Sociais.

André Flávio Soares Ferreira Rodrigues, Federal University of São João del-Rei

Professor do Departamento de Ciências Naturais da Universidade Federal de São João del-Rei. Graduado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de Juiz de Fora, Mestrado em Comportamento e Ecologia Animal pela Universidade Federal de Juiz de Fora e Doutorado em Ciências , Parasitologia Animal, pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro.

Luciana Beatriz Chagas, Federal University of São João del-Rei

Professora do Departamento de Arquitetura, Urbanismo e Artes Aplicadas da Universidade Federal de São João Del Rei. Graduada em Educação Artística pela Unicamp, Mestrado em Multimeios pela mesma universidade e Doutorado em Artes Visuais pela USP.

References

BRAIDA, Roberta Garcia Anffe. Objetos Rituais Mehinako: ativar ou desativar os poderes do apapayëi?.Tessituras, Pelotas, v. 4, n. 1, p. 306-334, jan./jun. 2016.

FIGUEIREDO, Guilherme José Purvin.Riacho do Ipiranga: um paradigma histórico, cultural e ecológico para o Brasil. O mundo da saúde. 2006. São Paulo: 30 (4): 607-610.

GUTIERRES, Sandra Regina.Territórios indígenas em Mato Grosso: Dimensão ambiental e educação escolar nas licenciaturas interculturais. Dissertação. 102 p. UNEMAT, 2012

MEHINAKO, Makaulaka.Estudo comparativo da educação tradicional indígena/educação escolar.2009.

MARSARO, Cecília Cavalcante Silva; VALENTINI, Carla Maria Abido; FARIA,Rozilaine Aparecida Pelegrine Gomes; ABIDO Alexandre Silva. Análise físico-química e percepção ambiental do córrego Engole Cobra no município de Cuiabá-MT.Revista Internacional de Ciências 07( 01): 100 – 122. 2017.

MEHINAKO, Mayawari.Empréstimos linguísticos na língua Mehinaku. Dissertação. 49 p. UNEMAT, 2016.

REGITANO, Aline de Paula .“Cuida direitinho”: Cuidados e corporalidade entre o povo Mehinako.Dissertação. UNICAMP, 2019.

Published

2025-08-27