Technologies developed by higher education institutions for elderly disabled people

Authors

  • Hundra Prestes de Godoi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Juliana Balbinot Reis Girondi Universidade Federal de Santa Catarina
  • Darla Lusia Ropelato Fernandez Universidade Federal de Santa Catarina
  • Francisco Reis Tristão Universidade Federal de Santa Catarina
  • Fernanda Rosa de Oliveira Pires Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jordelina Schier Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1807-0221.2017v14n27p55

Abstract

Introduction: Older people with disabilities are gradually prevalent, with increasing population aging and chronic diseases,. Accordingly, health education institutions should prepare future professionals for these demands by developing learning opportunities and new technologies of care. Objective: to investigate the technologies of elderly care with disabilities in Higher Education Institutions that offer courses in health care in the region of “Florianópolis / SC”. Methodology: a mixed exploratory-descriptive research carried out with 26 coordinators of IES courses in “Grande Florianópolis” / from November / 2016 to April / 2017. Data were collected through a structured questionnaire and submitted to Minayo content thematic analysis. The results were discussed through relevant literature. Results: 86% of the courses offered are for the elderly and 59% for the elderly with disabilities. As for the research and extension projects, 72.7% of the courses carry out projects for the elderly and 50% specifically for the elderly with disabilities. In terms of leisure activities, 23% of the coordinators answered that they are doing it for the elderly and 18% for the elderly with disabilities. Conclusions: most of the undergraduate courses in the health area develop care technologies related to aging and disabilities, but relate them to the curriculum, research and extension are still incipient, considering the emerging population problem in Brazil.

Author Biographies

Hundra Prestes de Godoi, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas - GESPI/NFR/PEN/UFSC.

Juliana Balbinot Reis Girondi, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Doutora em Enfermagem. Docente do Departamento de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catariana. Membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas - GESPI/NFR/PEN/UFSC.

Darla Lusia Ropelato Fernandez, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catariana, nível Doutorado. Membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas - GESPI/NFR/PEN/UFSC.

Francisco Reis Tristão, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfemeiro. Discente do Programa de Pós-Graduação em Enfermagem da Universidade Federal de Santa Catarina, nível Mestrado Profissional. Membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas - GESPI/NFR/PEN/UFSC.

Fernanda Rosa de Oliveira Pires, Universidade Federal de Santa Catarina

Enfermeira. Mestre em Enfermagem. Membro do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas - GESPI/NFR/PEN/UFSC.

Jordelina Schier, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutora em Enfermagem (2010) e Mestre em Enfermagem (2001) pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Especialista em Gerontologia pela Sociedade Brasileira de Geriatria e Gerontologia (SBGG) (2005). Integrante do Laboratório de Pesquisas e Tecnologias em Enfermagem, Cuidado em Saúde a Pessoas Idosas (GESPI/UFSC). Enfermeira do Hospital Universitário/ UFSC (1991 a 2011). Coordenadora do Núcleo de Estudos da Terceira Idade - NETI/UFSC.

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Published

2017-12-20