A Hidrovia Tietê-Paraná e o Porto Intermodal de Pederneiras-SP: transporte de cargas e participação do capital privado

Authors

  • Nelson Fernandes Felipe Junior UNESP
  • Márcio Rogério Silveira UNESP

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-5230.2009v24n47p29

Abstract

The mundialization of capital and the growth of productive forces lead to a progressive increase of the work division and social antagonisms, in front of a dialectic common to different geographic spaces. The capital accumulation in the beginning of the 21st century is based on the reorganization of technical, scientific, informative and public private proceedings, resulting in an unequal development among the different territories. The actions, articulations and investments on private capital are factors that enable the existence of these contradictions. Thus, the Intermodal Harbor of Pederneiras-SP, which links the waterway Tietê-Paraná circulation and transportation systems, represents the use of the intermodality aiming not only the improvement on merchandises transportation, but also the integration of different territories.

Author Biographies

Nelson Fernandes Felipe Junior, UNESP

Possui graduação em Geografia (2005) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Ciências e Tecnologia (FCT), campus de Presidente Prudente, e mestrado pela mesma instituição (2008). Tem experiência na área de Geografia Econômica, atuando principalmente nos seguintes temas: transporte hidroviário e intermodal, infra-estruturas, circulação, redes, fluxos e logística.

Márcio Rogério Silveira, UNESP

Graduação em Geografia pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e doutorado em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP), Campus de Presidente Prudente/SP. Atualmente é credenciado na pós-graduação [p. prudente] da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.

Published

2009-01-01

Issue

Section

Artigos