Table of physiognomic classification of flora species: didactic resource for teaching biogeography

Authors

  • Natalia Feltz Alano Universidade Federal de Santa Catarina
  • Jairo Valdati Universidade do Estado de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2177-5230.2022.e83809

Keywords:

Biogeography, Didactic resource, Physiognomic classification table of the species

Abstract

The present article aims to contribute with a proposal for a didactic resource to assist the contents regarding flora and field activities in biogeography. It was developed, from this, the Table of Physiognomic Classification of the Species of Flora, a didactic resource directed to the studies and observations of the species, based on the contributions made by the researcher Silvio Stefenelli. Among the contributions that emerged from this research is the importance of using didactic resources to study biogeographic content in the classroom. It is understood that the use of the didactic resource proposed here will add to the geography classes, as well as make flora studies more practical, allowing the student a greater understanding of the species and the geographic space.

Author Biographies

Natalia Feltz Alano, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciada em Geografia pela UDESC, Mestra em Geografia pela UFSC. Professora de Geografia dos anos finais e ensino médio no estado de Santa Catarina.

Jairo Valdati, Universidade do Estado de Santa Catarina

Geógrafo e mestre em Geografia pela UFSC, Doutor em Geologia do Ambiente e do Território,  UNIMORE (Universidade de Módena). Coordenada o Grupo d e Pesquisa em Estrutura Dinâmica e Conservação da Biodiversidade e da Geodiversidade. Está vinculado ao Programa de pós-graduação em  Geografia (UFSC) e no Programa em Planejamento Territorial e Desenvolvimento Socioambiental (UDESC). Atua nas áreas de Biogeografia e Geomorfologia.

References

BROWN, J. H; LOMOLINO, M. V. Biogeografia. Tradução: Lulo Feliciano Afonso. 2. ed. Ribeirão Preto, SP: FUNPEC, 2006.

COSTOLDI, R.; POLINARSKI, C. A. Utilização de recursos didático- pedagógicos na motivação da aprendizagem. I Simpósio Internacional de Ensino e Tecnologia. 2009.

FURLAN, S.A. Técnicas de Biogeografia. In: VENTURI, Luis Antônio Bittar (org.). Praticando Geografia: técnicas de campo e laboratório. São Paulo: Editora Sarandi, 2011. cap. 6.

NASCIMENTO, R. da S. Educação geográfica, neurociência e metodologia ativa: aprendizagens para a cartografia escolar através da construção de recursos didáticos. 14º Encontro Nacional de Prática de Ensino de Geografia Políticas, Linguagens e Trajetórias, Campinas, p. 1204-1218, 2019. DOI ISBN 978-85-85369-24-8. Disponível em: https://ocs.ige.unicamp.br/ojs/anais14enpeg/article/view/2963/2826. Acesso em: abr. 2020.

TRIVELATO, S.L.F.; OLIVEIRA, O.B. Práticas docentes: o que pensam os professores de ciências biológicas em formação. XIII ENDIPE. Rio de Janeiro, 2006.

TROPPMAIR, H. Biogeografia e Meio Ambiente. 9. Ed. Rio de Janeiro: Technical books editora, 2012.

ROCHA, Y. T. Técnicas em estudos biogeográficos. Raega - O espaço geográfico em análise, Curitiba, 2011. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/raega/article/view/24846. Acesso em: abr. de 2019.

SOUZA, S. E. O uso de recursos didáticos no ensino escolar. In: I Encontro de Pesquisa em Educação, IV Jornada de Prática de Ensino, XIII Semana de Pedagogia da UEM: “Infância e Práticas Educativas”. Arq Mudi, 2007.

STEFENELLI, S. I Fiori della montagna. Turim - Itália: Priuli e Verlucca, 2011.

VENTURI, L. A. B. O papel da técnica no processo de produção científica. In:

VENTURI, L. A. B. (org.). Praticando Geografia: técnicas de campo e laboratório. 1. ed. São Paulo: Oficina de Textos, 2009. cap. 1.

Published

2022-10-18