Listening within Sound: recording and sound editing from an ecological paradigm
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2018v20n1p117Abstract
I discuss in this text the sound from the ecological perspective. It is an anthropological understanding of sonorities as entities in a set of relationships and interactions rather than simple data or aspects of the landscape. I argue that the processes of recording and editing sounds are not merely reproductions of the real, but specific approaches to the perception-action systems that compose the landscapes studied. I still follow the discussion about ethnography as a transduction to think how recording and editing work in these approaches to the perceptual systems that we come across in the field. The idea of listening in sound is understood here as a way of education of attention or discovery oriented to the production of sound records in the field, considering the argument of transduction as a way of making sound ethnographies.Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.
