Sounds And Spatiality, The Paths In Guarani Singing And Dancing

Authors

  • Deise Lucy Oliveira Montardo Universidade Federal do Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2018v20n1p145

Abstract

In this article I reflect on the importance of transcriptions in studies of indigenous music
and dance, highlighting the interpretative trajectories that led me to understand that
participants in Guarani rituals take paths that lead them to encounter creative heroes and
other spiritual beings. I support the creation of theoretical-methodological tools to carry
out transcriptions that help in listening and observing rituals, in movements that,
dialogically, help understand these universes.

Author Biography

Deise Lucy Oliveira Montardo, Universidade Federal do Amazonas

Possui graduação em Ciências Sociais pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989), mestrado em História, com habilitação em Arqueologia, pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1995) e doutorado em Ciência Social (Antropologia Social) pela Universidade de São Paulo (2002). Atualmente é professora associada I da Universidade Federal do Amazonas. Foi presidenta da Associação Brasileira de Etnomusicologia (ABET), na gestão 2013/2015. Tem experiência nas áreas da Antropologia e da Arte, com ênfase em Etnomusicologia, atuando principalmente nos seguintes temas: antropologia da arte, etnologia indígena, etnomusicologia, música e xamanismo.

Published

2018-10-01

How to Cite

MONTARDO, Deise Lucy Oliveira. Sounds And Spatiality, The Paths In Guarani Singing And Dancing. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 20, n. 1, p. 145–162, 2018. DOI: 10.5007/2175-8034.2018v20n1p145. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2018v20n1p145. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Dossiê Sons e Etnografias