Afro-Brazilian mimicry: dependencies and modes of being

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2021.e75410

Abstract

The main argument of this article is that the transformations in the Afro-religious field in Rio Grande do Sul (Brazil) are involved by processes of axé modulation. These processes can be observed from religious materialities and allow certain objects to act in different ways, from multiple avatars. This is only possible due to the dynamics of differentiation and individuation of the forces (axé/energias), situated in a “constant dialectical game between o mesmo and o outro” (AUGRAS, 2008, p. 21). As consequence of these dynamics, certain mimetic processes - Afro-Brazilian mimicry - appear to the ethnographer and can be observed in controversies that arise in the Afro-religious field. To approach these issues, I follow the movement and the circulation of the drums in the Afro-Gaucho field. Finally, I believe this article contributes to a broader debate about Afro-Brazilian religious materialities.

Author Biography

Leonardo Oliveira de Almeida, Universidade Federal do Ceará

Graduação em Ciências Sociais pela Universidade Estadual do Ceará. Mestre em Sociologia pela Universidade Federal do Ceará e doutor em Antropologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, tendo realizado doutorado sanduíche na Utrecht University (Utrecht - Holanda), no departamento de Cultural Anthropology. Atualmente é pesquisador DCR – CNPq/FUNCP, vinculado ao PPG de Antropologia da Universidade Federal do Ceará. Pesquisador associado ao Núcleo de Estudos da Religião (NER/UFRGS) e ao o grupo de pesquisa do CNPq Religião, Arte, Materialidade, Espaço Público (Mares). Atualmente, desenvolvendo pesquisas nas áreas de religião, mídia, materialidades e etnomusicologia.

References

ALMEIDA, Leonardo Oliveira de. Fonografia religiosa afro-gaúcha: o ritual e o gravado no contexto de novas artisticidades. Debates do NER, [s.l.], v. 1, n. 33, p. 197-234, 2018.

ALMEIDA, Leonardo Oliveira de. Tambores de todas as cores: práticas de mediação religiosa afro-gaúchas. 2019. 235p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2019.

AMARAL, Rita. Coisas de Orixás: notas sobre o processo transformativo da cultura material dos cultos afro-brasileiros. Revista Inter e Transdisciplinar de Ciências Sociais, Porto, Portugal, v. 41, n. 3-4, p. 103-110, 2001.

AUGRAS, Monique. O duplo e a metamorfose: a identidade mítica em comunidades nagô. Petrópolis: Vozes, 2008.

BARBOSA NETO, Edgar Rodrigues. A máquina do mundo: variações sobre o politeísmo em coletivos afro-brasileiros. 2012. 393p. Tese (Doutorado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.

BARBOSA NETO, Edgar Rodrigues. A geometria do axé: o sincretismo como topologia. Revista de @ntropologia da UFSCar, [s.l.], v. 9, n. 2, jul.-dez. 2017.

BASTIDE, Roger. Imagens do Nordeste místico em branco e preto. Rio de Janeiro: Cruzeiro, 1945.

BASTIDE, Roger. Estudos afro-brasileiros. São Paulo: Perspectiva, 1983.

BASTIDE, Roger. O candomblé da Bahia (rito Nagô). São Paulo: Companhia Editora

Nacional, 1961.

BÉHAGUE, Gerard. Patterns of candomblé music performance: an Afro-Brazilian religious

setting. Performance Practice: Ethnomusicological Perspectives, [s.l.], v. 12, 1984. BRAGA, Reginaldo Gil. Batuque Jêje-Ijexá em Porto Alegre: a música do culto aos orixás.

Porto Alegre: Fumproart, 1998.

BRAGA, Reginaldo Gil. Tamboreiros de Nação: música e modernidade religiosa no extremo sul do Brasil. Porto Alegre: UFRGS Editora, 2013.

CORRÊA, Norton. Os Vivos, os Mortos e os Deuses. 1988. 474p. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio Grade do Sul, Porto Alegre, 1998.

CORRÊA, Norton. O batuque no Rio Grande do Sul: Antropologia de uma religião afro-Rio- Grandense. São Luiz: Cultura & Arte, 2006.

CORRÊA, Norton. Os bimembranófonos iorubá no Brasil. ERAS: European Review of Artistic Studies, [s.l.], v. 2, n. 3, p. 42-76, 2011.

CORRÊA, Norton. Tambores Iorubás no Brasil. Revista Africa, [s.l.], v. 1, jul.-dez., 2014. GIDAL, Marc Meistrich. Spirit Song: Afro-Brazilian Religious Music and Boundaries. New York: Oxford University Press, 2016.

GIUMBELLI, Emerson Alessandro; ALMEIDA, Leonardo Oliveira de. O enigma da Quimbanda: formas de existência e de exposição de uma modalidade religiosa afro-brasileira no Rio Grande do Sul. Revista de Antropologia, [s.l.], v. 64, n. 2, 2021.

GOLDMAN, Marcio. Formas do saber e modos do ser: observações sobre multiplicidade e ontologia no candomblé. Religião e Sociedade, [s.l.], v. 25, n. 2, p. 102-120, 2005.

GOLDMAN, Marcio. Histórias, devires e fetiches das religiões afro-brasileiras: ensaio de simetrização antropológica. Análise Social, [s.l.], n. 190, p. 105-137, 2009.

GOLDMAN, Marcio. O dom e a iniciação revisitados: o dado e o feito em religiões de matriz africana no Brasil. Mana, Rio de Janeiro, v. 18, n. 2, p. 269-288, 2012.

HERSKOVITS, Melville J. Drums and drummers in Afro-Brazilian cult life. The Musical

Quarterly, [s.l.], v. 30, n. 4, p. 477-492, 1944.

HOEHNE, Markus V. Mimesis and mimicry in dynamics of state and identity formation in

northern Somalia. Africa, [s.l.], v. 79, n. 2, p. 252-281, 2009.

KREBS, Carlos Galvão. Estudos de Batuque. Porto Alegre: Instituto Gaúcho de Tradição e

Folclore, 1988.

LATOUR, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do ator-rede. Salvador: Edufba, 2012.

LEISTNER, Rodrigo Marques. Os outsiders do além: um estudo sobre a quimbanda e outras ‘feitiçarias’ afro-gaúchas. 2014. 388p. Tese (Doutorado em Ciências Sociais) –Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2014.

ORO, Ari Pedro. Religiões afro-brasileiras do Rio Grande do Sul: passado e presente. Estudos Afro-Asiáticos, [s.l.], v. 24, n. 2, p. 345-384, 2002.

PARÉS, Luis Nicolau. Xangô nas religiões afro-brasileiras: “aristocracia” e interações “sincréticas”. Revista Africa(s), [s.l.], v. 1, n. 1, p. 149, 2014.

PLATE, Brent et al. On the Agency of Religious Objects: A Conversation. Web blog post. Material Religions. [2015]. Disponível em: http://materialreligions.blogspot.com.br/2015/10/ on-agency-of-religious-objects.html. Acesso em: 3 dez. 2015.

RABELO, Miriam. O presente de oxum e a construção da multiplicidade no candomblé. Religião e Sociedade, [s.l.], v. 35, n. 1, 2015.

SANSI, Roger. “Fazer o santo”: dom, iniciação e historicidade nas religiões afro-brasileiras. Análise Social, [s.l.], n. 190, p. 139-160, 2009.

SANSI, Roger. Shrines, substances, and miracles in Afro-Brazilian Candomblé. Anthropology & Medicine, [s.l.], v. 18, n. 2, p. 271-283, 2011.

SANTOS, Juana Elbein dos. Os nagô e a morte. Petrópolis: Vozes, 2012.

SILVEIRA, Ana Paula Lima. Batuque de mulheres: aprontando tamboreiras de nação nas terreiras de Pelotas e Rio Grande, RS. 2008. 163p. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2008.

TADVALD, Marcelo. O batuque gaúcho: notas sobre a história das religiões afro-brasileiras no extremo sul do Brasil. In: DILLMANN, Mauro (org.). Religiões e religiosidades no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Autores; ANPUH, 2016. v. 4. p. 141-168.

WOLFF, Luiza Spinelli Pinto. Seres materiais entre sons e afetos: uma etnografia arqueológica dos objetos em terreiras de Pelotas/RS. 2016. 143p. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Universidade Federal de Pelotas, Pelotas, 2016.

Published

2021-10-04

How to Cite

DE ALMEIDA, Leonardo Oliveira. Afro-Brazilian mimicry: dependencies and modes of being. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 23, n. 3, 2021. DOI: 10.5007/2175-8034.2021.e75410. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/75410. Acesso em: 3 jul. 2024.

Issue

Section

Articles