Learning: a reflection on the places of the Anthropology of education in the training of social scientists
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e80341Keywords:
Violência, Família, Criança, Psicologia EvolucionistaAbstract
In this work, I intend to reflect on the potential of teaching Anthropology of Education in the training
of social scientists today. My argument for an anthropology as education dialogues with Ingold’s (2008;
2018) understanding of anthropology as an educational process that involves multiple learnings. In
this sense, I propose a discussion about the characteristics of the teaching/learning processes and the
training of researchers that take place in Social Science courses. The analysis will take place from my
experience as a professor of the subject of Anthropology of Education, for the Licentiate and Bachelor
of Social Science courses, and the Postgraduate Program in Social Sciences at the Federal University of
Santa Maria (UFSM) – Rio Grande do Sul, Brazil, between 2006 and 2021, having as a counterpoint my
experience also teaching the Anthropology of Education for the Pedagogy and Special Education courses
at the UFSM Education Center. This discussion will also take place from my work as a researcher and
research advisor at the undergraduate and graduate level in Anthropology of Education.
References
ANDERSON-LEVITT, Kathryn M. Les divers courants en anthropologie de l’éducation. Dossier Anthropologie de l’éducation, pour un tour du monde. Éducation et Societé, [s.l.], n. 17, p. 7-27, 2006. https://doi.org/10.3917/es.017.07
BRANDÃO, C. Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Ática, 1989. (Coleção Primeiros Passos).
BRANDÃO, C. Rodrigues. A educação como cultura. Campinas: Mercado das Letras, 2002.
BRASIL. Lei n. 11.684, de 2 de junho de 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2008/Lei/L11684.htm. Acesso em: 15 jun. 2014.
BRASIL. Resolução CNE/CP n. 1, de 15 de maio de 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdfDOU. Acesso em: 7 jun. 2014.
BRUM, Ceres karam. (org.). Dossiê de Antropologia da Educação. Educação, [s.l.], v. 34, n. 1, jan.-abr. 2009.
BRUM, Ceres karam. (org.) Dossiê Educação Indígena: abordagem antropológica. Revista Século XXI, [s.l.], nov. 2013. Disponível em: http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/seculoxxi/issue/view/623. Acesso em: 30 maio 2018.
BRUM, Ceres karam. Programa de Antropologia da Educação: PPC Curso de Licenciatura em Ciências Sociais. Santa Maria, RS, UFSM, 2014.
BRUM, Ceres karam. Programa da disciplina de Antropologia & Educação: Disciplina Optativa para Mestrado em Ciências Sociais, 2013/2.
BRUM, Ceres karam. Maison du Brésil: um território brasileiro em Paris. Porto Alegre: Evangraf, 2014.
BRUM, Ceres. K.; PERURENA, Fátima C. V.; OLIVEIRA, Rubia. M. A construção e a implantação dos cursos de Licenciatura em Sociologia na UFSM. Saberes em Perspectiva, [s.l.], v. 4, p. 51, 2014.
BRUM, C. K.; JESUS, Suzana C. Mito, diversidade cultural e educação: notas sobre a invisibilidade guarani no Rio Grande do Sul e algumas estratégias nativas de superação. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n. 44, Dossiê Cultura e Aprendizagem, p.201-227, 2015.
BRUM, C. K.; JESUS, Suzana C. Antropologia como educação: um diálogo sobre experiências de ensino da antropologia em cursos de formação de professores e seus desafios. Ciências Sociais Unisinos, [s.l.], v. 54, p. 217-228, 2018.
CARVALHO DA ROCHA, A. L.; ECKHERT, C. Etnografia: saberes e práticas. Porto Alegre: Iluninuras, 2011.
CUNHA, Manuela C. Relações e dimensões entre saberes tradicionais e saberes científicos. In:
CUNHA, Manuela C. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac Naify, 2009a. p. 301-310.
CUNHA, Manuela C. Cultura e culturas: conhecimentos tradicionais e direitos intelectuais. In:
CUNHA, Manuela C. Cultura com aspas. São Paulo: Cosac Naify, 2009b. p. 311-373.
DAMATTA, Roberto. Relativizando: uma introdução à Antropologia Social. Rio de Janeiro: Rocco, 1987.
FONSECA, Claudia. Quando cada caso NÃO é um caso: pesquisa etnográfica e educação. In: XXI REUNIÃO ANUAL DA ANPED, Caxambu, setembro de 1998. Anais [...]. Caxambu, 1998. Disponível em: http://www.anped.org.br/rbe/rbedigital/RBDE10/RBDE10_06_CLAUDIA_FONSECA.pdf. Acesso em: 10 abr. 2019.
GOMES, Ana; LUCE, Patrícia C.; DEBORTOLI, J. Experiência, Performance e Práticas de Aprendizagem. Licere, Belo Horizonte, v. 13, n. 2, jun. 2010. 26p.
GOMES, Ana; GOMES, Nilma Lino. Anthropology and education in Brazil: possible pathways. In: ANDERSON-LEVITT, Kathryn M. Anthropologies of education: a global guide of ethnographic studies of learning and schooling. Brooklyn NY: Berghahn Books, 2012. p. 111-130.
GUSMÃO, Neusa M. M. Antropologia, estudos culturais e educação: desafios da modernidade. Proposições, Campinas, v. 19, n. 3 (57), p.47-82, set.-dez. 2008.
GUSMÃO, Neusa M. M. Antropologia, Cultura e Educação na Formação de Professores. Revista Anthropológicas, Ano 20, v. 27, n. 1, p. 45-71, 2016. Disponível em: http://www.revista.ufpe.br/revistaanthropologicas/index.php/revista/article/view/688/425. Acesso em: 29 maio 2019.
IBGE – INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. [2019]. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/rs/santa-maria.html. Acesso em: 9 ago. 2020.
INGOLD, Tim. Anthropology is not ethnography. British Academy, [s.l.], 2008. Disponível em: http://proc.britac.ac.uk/tfiles/154p069.pdf. Acesso em: 30 jul. 2019.
INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, jan.-abr. 2010.
INGOLD, Tim. O dédalo e o labirinto: caminhar, imaginar e educar a atenção. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n 44, Dossiê Cultura e Aprendizagem, p. 21-36, 2015.
INGOLD, Tim. L’anhropologie comme éducation. Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2018.
JULIA, D. A cultura escolar como objeto histórico. Revista de História da Educação, Campinas, 2001.
LAVE, Jean. Aprendizagem como/na prática. Revista Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, n. 44, Dossiê Cultura e Aprendizagem, p. 37-47, 2015.
MUNANGA, Cabengele. Algumas considerações sobre a diversidade e a identidade negra no Brasil. In: MUNANGA, Cabengele. Diversidade e Educação: reflexões e experiências. [Brasília, DF]: MEC, 2003. p. 35-50.
OLIVEIRA, Amurabi. Por que Etnografia no sentido Estrito e não Estudos do Tipo Etnográfico em Educação? Revista FAEEBA, [s.l.], v. 22, p. 69-82, 2013. Disponível em: https://www.revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/viewFile/751/524. Acesso em: 20 ago. 2019.
OLIVEIRA, Amurabi. Uma antropologia fora do lugar. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 23, n. 49, p. 233-253, set.-dez. 2017.
OLIVEN, Ruben; MACIEL, M. E.; BRUM, C. K (org.). Expressões da cultura gaúcha. Santa Maria: editora da UFSM, 2010.
ORTIZ, Renato. Estudos Culturais. Tempo Social, USP, São Paulo, p. 119-127, julho de 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttextpid=S0103-20702004000100007. Acesso em: 10 abr. 2019.
PEREZ GOMEZ. A. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 11-19.
PINHEIRO-MACHADO, Rosana. Precisamos falar sobre a vaidade na vida acadêmica. Carta Capital. 2016. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/sociedade/precisamos-falar-sobre-a-vaidade-na-vida-academica/. Acesso em: 24 out. 2019.
PORTAL CAPES. [2014]. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br Acesso em: 30 maio 2014.
ROCKWELL, Elsie. La experiência etnográfica – Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós, 2009.
ROSS, Paulo Ricardo. A crise da educação especial: uma reflexão políticae antropológica. Educ. Rev., Curitiba, n. 15, jan.-dez. 1999. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/0104-4060.201. Acesso em: 19 de agosto de 2019
SANABRIA, Guillermo Vega. O ensino de antropologia no Brasil: um estudo sobre as formas institucionalizadas de transmissão da cultura. Dissertação de mestrado em Antropologia Social, UFSC., 2005. Disponível em: http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/102383. Acesso em: 30 abr. 2021.
SERRES, Michel. Habiter. Paris: Le Pomier, 2011.
THIESSE, Anne-Marie. Ensinar a nação pela região: o exemplo da Terceira República francesa. Educação, [s.l.], v. 34, n. 1, Dossiê de Antropologia da Educação, p. 13-28, jan.-abr. 2009.
TOSTA, Sandra P.; ROCHA, Gilmar. Antropologia & educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
TOSTA, Sandra; MAIA, Carla; SILVA, Weslei. Diálogos nas fronteiras: um estudo sobre educação e escola na antropologia brasileira. EDUR Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, e222229, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ilha Revista de Antropologia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.
