Anthropology in undergraduate courses in health: contributions, relationships and dialogues
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e80698Abstract
This article shows about the role of anthropology in undergraduate courses in the health area, briefly
recovers the insertion of anthropology themes in this field, as well as analyzing the importance and
quality of the relationships established in the context of teaching, indicating points of dialogue and
mutual contributions between anthropology and the health area. Throughout the text, the goal is to
identify possibilities of theoretical and practical contributions of anthropology for students to participate
in academic training program (on the undergraduate level) in the field of health. For this analysis,
I use both theoretical constructions, reports and narratives about teaching of anthropology from students
experiences during this discipline, collected from texts written over teaching activities. Thus, I point
to the potential of positive influence of the curricular presence of anthropology in health care courses,
recognizing the importance of understanding and appropriating anthropological concepts by students
as a way to contribute to their training and future professional practice.
References
AMADIGI, Felipa Rafaela et al. A antropologia como ferramenta para compreender as práticas de saúde nos diferentes contextos da vida humana. REME – Rev Min Enferm., [s.l.], v. 13, n. 1, jan.-mar., 2009. Disponível em: http://www.reme.org.br/artigo/detalhes/173. Acesso em: 13 jul. 2021.
ANTUNES, Camila Sissa. Plano de Ensino da disciplina Antropologia da Saúde I: Curso Enfermagem, Universidade do Estado de Santa Catarina, Centro de Educação Superior do Oeste, 2020.
CASTRO, Celso. Apresentação. In: BOAS, Franz. Antropologia cultural. 7. Reimpressão. Tradução Celso Castro. Rio de Janeiro: Zahar, 2004. p. 7-23.
COHN, Clarice. O Ensino de Antropologia da Saúde na Graduação: uma experiência. Saúde Soc., São Paulo, v. 20, n. 1, p. 41-49, 2011.
FISHER, M. Iran: From Religious Dispute to Revolution. Cambridge, Mass: Harvard University Press, 1980.
GEERTZ, Clifford. Uma descrição densa: por uma teoria interpretativa da cultura. In: GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: Guanabara, 1989. p. 13-41.
GUALDA, Dulce Maria Rosa. As dimensões e os significados de saúde e doença nas perspectivas médica e popular. In: NAKAMURA, E.; MARTIN, D.; SANTOS, J. F. Q. (org.). Antropologia para enfermagem. Barueri, SP: Manole, 2009. p. 36-55. (Série Enfermagem).
GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Entrelugares: antropologia e educação no Brasil. Educação, Santa Maria, v. 34, n. 1, p. 29-46, jan.-abr., 2009.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
ANGDON, E. J. M. Dialogando sobre o processo saúde/doença com a Antropologia: entrevista com Esther Jean Langdon. [Entrevista concedida a] Sandra Greice Becker, Luciana Martins Rosa, Gisele Cristina Manfrini, Marli Terezinha Stein Backes, Betina H. S. Meirelles, Sílvia Maria Azevedo dos Santos. Rev. Bras. Enferm. [s.l.], v. 62, n. 2, abr., 2009.
LANGDON, E. J.; WIIK, F. B. Antropologia, saúde e doença: uma introdução ao conceito de cultura aplicado às ciências da saúde. Rev. Latino-Am. Enfermagem, [s.l.], v. 18, n. 3, [9 telas], maio-jun., 2010.
LAPLANTINE, F. Aprender Antropologia. São Paulo: Brasiliense, 2000.
LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. 24. ed. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2009.
LATOUR, Bruno. As políticas da Natureza. São Paulo: EDUSC, 2004.
LATOUR, Bruno. Ciência em Ação. São Paulo: Editora da UNESP, 2000.
LUZ, Madel Terezinha. Especificidade das contribuições dos saberes e práticas das ciências sociais e humanas para a saúde. Saúde Soc., [s.l.], v. 20, n. 1, p. 22-31, 2011.
NUNES, Everardo Duarte. As ciências sociais em saúde na América Latina: tendências e perspectivas. Brasília, DF: OPAS, 1985.
NUNES, Everardo Duarte. Ciências Sociais em Saúde: uma reflexão sobre sua história. In:
MINAYO, M. C. S.; COIMBRA JR., C. E. A. (org.). Críticas e atuantes: ciências sociais e humanas em saúde na América Latina. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2005. p. 19-31. [on-line]
NUNES, Everardo Duarte. A trajetória das Ciências Sociais na área da Saúde em saúde na América Latina: revisão da produção científica. Rev. Saúde Pública, [s.l.], v. 40, n. Especial, 2006.
NUNES, Everardo Duarte. A construção teórica na sociologia da saúde: uma reflexão sobre a sua trajetória. Ciência & Saúde Coletiva, [s.l.], v. 19, n. 4, p. 1.007-1.018, 2014.
OLIVEIRA, Amurabi. Arthur Ramos e a rotinização da Antropologia através de seu ensino. Civitas, Porto Alegre, v. 19, n. 3, p. 659-674, set.-dez., 2019.
RAYNAUT, C. Interfaces entre a antropologia e a saúde: em busca de novas abordagens conceituais. Rev Gaúcha Enferm., Porto Alegre, RS, v. 27, n. 2, p. 149-65, jun., 2006.
ROCHA, G.; TOSTA, S. P. Antropologia e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
ROCHA, Everardo P. G. O que é etnocentrismo. São Paulo: Editora Brasiliense, 1988.
SANTOS, Elisângela da Silva. O ensino de sociologia nos cursos de enfermagem: discutindo possibilidades curriculares. Rev. bras. Estud. Pedagog., Brasília, DF, v. 99, n. 253, p. 633-648, set.-dez., 2018.
SARTORI, Ari José. O ensino da antropologia para quem não vai ser antropólogo. Revista Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 99-119, jan.-jun., 2012.
STRATHERN, Marilyn. O gênero da dádiva: problemas com as mulheres e problemas com a sociedade melanésia. Campinas: Editora Unicamp, 2006.
TOSTA, Sandra Pereira. Antropologia e Educação: interfaces em construção e as culturas na escola. Revista Inter-Legere, [s.l.], Educação e Sociedade, n. 9, p. 234-252, 2011.
WAGNER, Roy. A invenção da cultura. São Paulo: Cosac Naify, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ilha Revista de Antropologia
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Os autores cedem à Ilha – Revista de Antropologia – ISSN 2175-8034 os direitos exclusivos de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Atribuição Não Comercial Compartilhar Igual (CC BY-NC-SA) 4.0 International. Esta licença permite que terceiros remixem, adaptem e criem a partir do trabalho publicado, desde que para fins não comerciais, atribuindo o devido crédito de autoria e publicação inicial neste periódico desde que adotem a mesma licença, compartilhar igual. Os autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não exclusiva da versão do trabalho publicada neste periódico (ex.: publicar em repositório institucional, em site pessoal, publicar uma tradução, ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial neste periódico, desde que para fins não comerciais e compartilhar igual.
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)