The experimental and the experimentation in the debate on education, teaching and anthropology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2024.e93940

Keywords:

Experimentation, Ethnography, Teaching, Education, Modus Operandi AND

Abstract

In this article I explore the notions of experimental and experimentation, which have appeared in some recent anthropological productions, not always accompanied by a more detailed questioning or articulated to debates on teaching and education in the field of Anthropology. I argue that rescuing the experimental quality of ethnography – and of experimentation as a way of proceeding – can add new elements that resize normative biases regarding the role of the discipline in such debates. Finally, I discuss the example of the Modus Operandi AND (MO_AND), a tool developed by the anthropologist and artist Fernanda Eugenio, originated in her doctoral research and in her Anthropology teaching practices, as a result of, what I call, her attitude of taking the experimental dimension of ethnography seriously. This movement has led her to work “outside” the official places of transmission of Anthropology, which potentiated transversal uses of MO_AND in other disciplinary fields.

References

ANDLAB.REPARAR. Uma introdução ao Modo Operativo AND. Youtube, 24 de agosto de 2019. Disponível em: https://youtu.be/p8-goDDo7MQ. Acesso em: 20 mar. 2023.

BAZZO, Juliane; SCHELIGA, Eva. Etnografias em contextos pedagógicos: alteridades,agências e insurgências. Campos, Curitiba, v. 21, n. 2, p. 11-2, jul.-dez. 2020. Disponível em:http:// dx.doi.org/10.5380/cra.v21i2.79672. Acesso em: 20 mar. 2023.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Sobre teias e tramas de aprender e ensinar: anotações a respeito de uma antropologia da educação. Revista Inter Ação, Goiânia, v. 26, n. 1, p. 9-30, 2007. Disponível em: https://doi.org/10.5216/ia.v26i1.1552. Acesso em: 16 mar. 2023.

BRUNO, Fabiana. Potencialidades da experimentação com as grafias no fazer antropológico: imagens, palavras e montagens. Tessituras, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 198-212, jul.-dez, 2019. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/tessituras/article/view/1024/822. Acesso em: 2 abr. 2023.

BUTI, Rafael Palermo. Pedagogias colaborativas em antropologia: uma proposta de ensino como educação compartilhada junto aos quilombos da grande Salvador (Unilab, Brasil). Revista Antropolítica, Niterói, v. 54, n. 3, p. 218-244, set.-dez., 2022. Disponível em: https:// doi.org/10.22409/antropolitica2022.i3.a54938. Acesso em: 20 mar. 2023.

CARVALHO, José Jorge de. O olhar etnográfico e a voz subalterna. Horizontes Antropológicos, [s.l.], ano 7, n. 15, p. 107-147, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ S0104-71832001000100005. Acesso em: 20 mar. 2023.

CINEAD LECAV. Abecedário Virgínia Kastrup: Cartografias da Invenção (2019). Youtube, 6 de novembro de 2019. Disponível em: https://youtu.be/mTWns8ACYDU.A. Acesso em: 20 mar. 2023.

CLIFFORD, James; MARCUS, George (ed.). Writing Cultures: the poetics and politics of ethnography. Berkeley, Los Angeles and London: University of California Press, 1986.

CORAZZA, Sandra Mara. “Como dar uma boa aula?” Que pergunta é esta? In: MORAES, Vera Regina Pires (org.). Melhoria do ensino e capacitação docente: programa de aperfeiçoamento pedagógico. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 1996. p. 57-63.

COUCEIRO, Luiz. Etnografia hiper-realista: uma proposta para interpretar processos de ensino e aprendizagem. Revista Contemporânea de Educação, [s.l.], v. 15, n. 32, jan.-abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.20500/rce.v15i32.31554. Acesso em: 20 mar. 2023.

DUENHA, Milene Lopes; EUGENIO, Fernanda; DINGER, Ana. Entre-modos. Um jogo de re- perguntas à volta do Modo Operativo AND. Urdimento, [s.l.], v. 2, n. 27, p. 96-123, dez. 2016.

DUMIT, Joseph. Game Design as STS Research. Engaging Science, Technology, and Society, vol. 3, p. 603-612, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.17351/ests2017.132 Acesso em: 20 mar. 2023.

DUMIT, Joseph. Equilibrándose: danzar con conceptos como investigación. Revista Corpo- grafías: Estudios Críticos de y Desde los Cuerpos, Bogotá, v. 6, n. 6, p. 88-107, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.14483/25909398.14230. Acesso em: 20 mar. 2023.

ECKERT, Cornelia et al. Apresentação. Horizontes antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 9-18, set. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71832017000300001. Acesso em: 11 mar. 2023.

ELIAS, Alexsânder Nakaóka. Por uma etnografia multissensorial. Tessituras, [s.l.], v. 7, n. 2, jul.-dez. 2019. Disponível em: https://revistas.ufpel.edu.br/index.php/tessituras/article/ view/1027/825. Acesso em: 15 mar. 2023.

ESTALELLA, Adolfo; CRIADO, Tomás Sánchez (ed.). Experimental collaborations: ethnography through fieldwork devices. New York: Berghahn Books, 2018.

EUGENIO, Fernanda. Hedonismo competente. Antropologia de urbanos afetos. 2006. 558p. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social do Museu Nacional, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2006.

EUGENIO, Fernanda. Por uma política do co-passionamento: comunidade e corporeidade no Modo Operativo AND. Fractal, [s.l.], v. 29, n. 2, p. 203-210, maio-ago, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i2/2333. Acesso em: 15 mar. 2023.

EUGENIO, Fernanda. Caixa-livro AND (A metodologia do modo operativo AND: teoria e prática). Rio de Janeiro: Fada Inflada, 2019.

EUGENIO, Fernanda; FIADEIRO, João. Jogo das perguntas: o modo operativo “AND” e o viver juntos sem ideias. Fractal, Rio de Janeiro, v. 25, n. 2, p. 221-246, 2013. Disponível em: https:// doi.org/10.1590/S1984-02922013000200002. Acesso em: 10 mar. 2023.

EUGENIO, Fernanda; SALGADO, Ricardo Seiça. Introdução: a operacionalidade do jogo. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 5-10, 2018a. Acesso em: https://doi. org/10.4000/cadernosaa.1501. Acesso em: 15 mar. 2023.

EUGENIO, Fernanda; SALGADO, Ricardo Seiça. O AND é um jogo? Ensaio-conversa à volta da operacionalidade do jogo no Modo Operativo AND. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 7, n. 2, p. 11-26, 2018b. Disponível em: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.1545. Acesso em: 15 mar. 2023.

FONSECA, Claudia. Quando cada caso NÃO é um caso. Pesquisa etnográfica em Educação. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 10, p. 58-78, jan.-abr. 1999.

GASPAR, Andrea. Teaching Anthropology Speculatively. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 7, n. 2, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.4000/cadernosaa.1687. Acesso em: 15 mar. 2023.

GASPAR NETO, Francisco de Assis. Modo Operativo AND: técnica de investigação aberta. POLÊM!CA, [s.l.], v. 17, n. 1, p. 001-017, abr. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.12957/ polemica.2017.28295. Acesso em: 17 mar. 2023.

GOLDMAN, Márcio. Os tambores dos mortos e os tambores dos vivos. Etnografia, antropologia e política em Ilhéus, Bahia. Revista de Antropologia (USP), São Paulo, v. 46, n. 2, 2003. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0034-77012003000200012. Acesso em: 20 mar. 2023.

GUPTA, Akhil; FERGUSON, James. “The field” as site, method, and location in anthropology. In: GUPTA, Akhil; FERGUSON, James (ed.). Anthropological locations: boundaries and grounds of a field science. Berkeley; Los Angeles: University of California Press, 1997. p. 101-146.

GUSMÃO, Neusa Maria Mendes de. Antropologia e educação: origens de um diálogo. Cadernos CEDES, Campinas, v. 18, n. 43, dez. 1997. Disponível em: https://doi.org/10.1590/ S0101-32621997000200002. Acesso em: 10 mar. 2023.

HARAWAY, Donna. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, Campinas, n. 5, p. 7-41, 1995. Disponível em: https:// periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cadpagu/article/view/1773. Acesso em: 23 mar. 2023.

HARAWAY, Donna. Staying with the Trouble: Making kin in the Cthulhucene. Duke University Press, Durham e Londres, 2016.

HOLMES, Douglas R.; MARCUS, George E. Collaboration Today and the Re-Imagination of the Classic Scene of Fieldwork Encounter. Collaborative Anthropologies, [s.l.], v. 1, p. 81-101, 2008.

HUMUSIDADES. Como refazer mundos com as humusidades, com Tania Pérez- Bustos. Youtube, 25 de setembro de 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/ watch?v=CHBMSZwCq9c&ab_channel=humusidades. Acesso em: 20 mar. 2023.

INGOLD, Tim. Trazendo as coisas de volta à vida: emaranhados criativos num mundo de materiais. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 18, n. 37, p. 25-44, jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71832012000100002. Acesso em: 10 mar. 2023.

INGOLD, Tim; GATT, Caroline. From description to correspondence: Anthropology in real time. In: W. GUNN, W.; OTTO, t.; CHARLOTTE-SMITH, r. (ed.). Design Anthropology: Theory and Practice. London; New York: Bloomsbury, 2013. p. 139-158.

INGOLD, Tim. On human correspondence. Journal of the Royal Anthropological Institute, [s.l.], v. 23, n. 1, p. 9-27, 2017.

INGOLD, Tim (ed.). Knowing from the Inside: cross-disciplinary experiments with matters of pedagogy. London: Bloomsbury Publishing, 2022.

JUNGBECK, Barbara. A escola moralizada: um encontro com a antropologia da educação no Brasil. 2022. Trabalho de conclusão de curso de Licenciatura em Ciências Sociais. Instituto de Filosofia e Ciências Humanas. 2022. 33p. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/245519. Acesso em: 20 mar. 2023.

KUSCHNIR, Karina. A antropologia pelo desenho: experiências visuais e etnográficas. Cadernos de Arte e Antropologia, [s.l.], v. 5, n. 2, p. 5-13, 2016. Disponível em: https://doi. org/10.4000/cadernosaa.1095. Acesso em: 20 mar. 2023.

LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: 34, 1994.

LATOUR, Bruno. Ciência em ação: como seguir cientistas e engenheiros sociedade afora. São Paulo: Unesp, 2000.

LAW, John; RUPPERT, Evelyn. The social life of methods: devices. Journal of Cultural Economy, [s.l.], v. 6, n, 3, p. 229-240, 2013.

LEAL, Ondina F.; ANJOS, José Carlos G. dos. Cidadania de quem? Possibilidades e limites da antropologia. Horizontes Antropológicos, [s.l.], ano 5, n. 10, p. 151-173, maio de 1999.

McLAREN, Peter. Rituais na escola: em direção a uma economia política dos símbolos e gestos na educação. Petrópolis: Vozes, 1991.

MORAWSKA, Catarina. Experimentações Etnográficas: experiências de pesquisa em antropologia na graduação da UFSCar. Revista Florestan, [s.l.], v. 4, p. 6-17, 2017. Disponível em: https://www.revistaflorestan.ufscar.br/index.php/Florestan/article/view/176/01-00_ dossi%C3%AA. Acesso em: 20 mar. 2023.

OITICICA, Hélio. Experimentar o experimental. Lisboa: Oca, 2019.

OLIVEIRA, Amurabi. Por que etnografia no sentido estrito e não estudos do tipo etnográfico em educação? Revista da FAEEBA, Salvador, v. 22, n. 40, p. 69-81, jul.-dez. 2013. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/faeeba/article/view/7439. Acesso em: 20 mar. 2023.

OLIVEIRA, Amurabi. Uma antropologia fora do lugar? Um olhar sobre os antropólogos na educação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 233-253, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71832017000300009. Acesso em: 10. mar. 2023.

OLIVEIRA, João Pacheco de. Pluralizando tradições etnográficas: sobre um certo mal-estar na Antropologia. Cadernos do LEME, Campina Grande, PB, v. 1, n. 1, p. 2-27, jan.-jun. 2009.

PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, [s.l.], ano 20, n. 42, p. 377-391, jul.-dez. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.1590/s0104- 71832014000200015. Acesso em 20 mar. 2023.

PEREIRA, Alexandre Barbosa. Do controverso “chão da escola” às controvérsias da etnografia: aproximações entre antropologia e educação. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 23, n. 49, p. 149-176, 2017. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-71832017000300006. Acesso em: 10 mar. 2023.

PÉREZ-BUSTOS, Tania; CHOCONTA PIRAQUIVE, Alexandra. Bordando uma etnografia: sobre cómo el bordar colectivo afecta la intimidad etnográfica. Debate Feminista, [s.l.], v. 56, p. 1-25, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.22201/cieg.2594066xe.2018.56.01. Acesso em: 25 mar. 2023.

SANSI, Roger. Experimentaciones participantes en arte y antropologia. Revista de Dialectología y Tradiciones Populares, [s.l.], v. LXXI, n. 1, p. 67-73, enero-junio, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.3989/rdtp.2016.01.001.06. Acesso em: 15 mar. 2023.

SARTORI, Ari José. Desafios para a Formação Docente nos Programas de Pós-Graduação em Antropologia. Ilha – Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 135-160, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8034.2022.e81051. Acesso em 20 de mar. 2023.

SCHWEIG, Graziele Ramos. Ensino de Antropologia para cursos da Saúde: o papel da disciplina na formação de não antropólogos. In: MEIRELLES, Mauro; RAIZER, Leandro; PEREIRA, Luiza Helena (org.). O Ensino de Sociologia no RS: repensando o lugar da Sociologia. Porto Alegre: Evangraf/LAVIECS, 2013. p. 141-162.

SCHWEIG, Graziele Ramos. Aprendizagem e ciência no ensino de Sociologia na escola: um olhar desde a Antropologia. 2015. 175p.Tese de Doutorado. Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/131759. Acesso em 15 mar. 2023.

SCHWEIG, Graziele Ramos. A etnografia como modo de ensinar e aprender na escola. Revista da FAEEBA, Salvador, v. 28, p. 136-149, 2019. Disponível em https://doi.org/10.21879/ faeeba2358-0194.2019.v28.n56.p136-149. Acesso em: 10 mar. 2023.

SCHWEIG, Graziele Ramos. A narrativa de ficção e o ensino de Ciências Sociais. Educar em Revista, [s.l.], v. 36, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.61627. Acesso em: 14 mar. 2023.

SCHWEIG, Graziele Ramos. Etnografia, experimentação e colaboração: apropriações e interferências entre ensino e pesquisa. Revista Antropolítica, Niterói, v. 54, n. 3, p. 323-345, set./dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22409/antropolitica2022.i3.a54929. Acesso em: 10 mar. 2023.

SCHWEIG, Graziele Ramos; GONTIJO, Maria Tereza Couto. A experimentação como maneira de proceder: entre docência, colagens e afetos. In: XIV Reunião de Antropologia do Mercosul, Niterói, 2023. Anais [...], Niterói, 2023. Disponível em: https://encurtador.com.br/HQRX1. Acesso em: 02 dez. 2023.

SILVA, Aracy Lopes da. “Uma ‘Antropologia da Educação’ no Brasil? Reflexões a partir da escolarização indígena. In: SILVA, Aracy Lopes da; FERREIRA, Mariana Kawall Leal. (org.). Antropologia, história e educação: a questão indígena e a escola. São Paulo: Global, 2001. p. 9-43.

SOUZA, Iara Maria de Almeida. A Noção de Ontologias Múltiplas e suas Consequências Políticas. Ilha – Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 49-73, ago.-dez. 2015. Disponível em: https://doi.org/10.5007/2175-8034.2015v17n2p49. Acesso em: 20 mar. 2023.

TADDEI, Renzo; GAMBOGGI, Ana Laura. Educação, antropologia, ontologias. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 2, n. 1, p. 27-38, jan.-mar. 2016. Disponível em: https://doi. org/10.1590/s1517-9702201506134264. Acesso em: 14 mar. 2023.

TARDE, Gabriel. Monadologia e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2003.

TEIXEIRA, João Gabriel L. C. Os estudos da performance e as metodologias experimentais em sociologia da arte. ARS, São Paulo, v. 4, n. 7, p. 38-49, 2006. Disponível em: https://doi. org/10.1590/S1678-53202006000100004. Acesso em: 15 abr. 2023.

URIARTE, Urpi Montoya. O que é fazer etnografia para os antropólogos. Ponto Urbe. São Paulo, v. 11, p. 1-14, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.4000/pontourbe.300. Acesso em: 15 mar. 2023.

VALENTE, Ana Lúcia E. F. Usos e Abusos da Antropologia na Pesquisa Educacional. Pro-Posições, [s.l.], v. 7, n.20, p. 54-64, 1996. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp. br/ojs/index.php/proposic/article/view/8644228. Acesso em: 20 mar. 2023.

VASCONCELLOS, Jorge. A filosofia e seus intercessores: Deleuze e a não-filosofia. Educação & Sociedade, [s.l.], v. 26, n. 93, 2005, p. 1.217-1.227, set. 2005. Disponível em: https://doi. org/10.1590/S0101-73302005000400007. Acesso em: 15 mar. 2023.

VEGA SANABRIA, Guillermo. A Antropologia historicizada ou os índios de Fenimore Cooper: clássicos e história no ensino de Antropologia no Brasil. Mana, Rio de Janeiro, v. 21, n. 3, p. 609-640, 2015. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-93132015v21n3p609. Acesso em: 20 mar. 2023.

VEGA SANABRIA, Guillermo; DUARTE, Luiz Fernando Dias. O ensino de antropologia e a formação de antropólogos no Brasil hoje: de tema primordial a campo (possível) de pesquisa (antropológica). BIB – Revista Brasileira de Informação Bibliográfica em Ciências Sociais, [s.l.], v. 90, p. 1-32, 2019. Disponível em: https://bibanpocs.emnuvens.com.br/revista/ article/view/484. Acesso em 25 mar. 2023.

VEGA SANABRIA, Guillermo; OLIVEIRA, Amurabi. Apresentação: Teoria, história e ensino da antropologia. Revista Antropolítica, [s.l.], v. 54, n. 3, Niterói, p. 169-186, set.-dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.22409/antropolitica2022.i3.a56385. Acesso em: 10 mar. 2023.

WILLIS, Paul. Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução social. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

Published

2024-01-25

How to Cite

SCHWEIG, Graziele Ramos. The experimental and the experimentation in the debate on education, teaching and anthropology. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 26, n. 1, 2024. DOI: 10.5007/2175-8034.2024.e93940. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/93940. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Novos Debates na formação em antropologia