What can anthropology do for children?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8034.2024.e93948

Keywords:

Anthropology, Learning, Education, Ethnography, Training

Abstract

This article advocates for the practice of Anthropology with children as a way to broaden the horizons of the discipline and enable the education of the anthropologist. This perspective involves constant reflection on the education of the anthropologist, as the apprentice must be open to new approaches and the ongoing development of the discipline. By conducting ethnographies with children, it becomes possible to question hegemonic representations of childhood and expand the conventional understanding of this phenomenon on a global level. In this sense, it is crucial for Anthropology training to consider reflection on education, children, and childhood, with the goal of preparing anthropologists capable of dealing with the complexity and diversity of childhood and children’s experiences. Additionally, a review is necessary of the immediate association of education with teaching and schooling, in order to expand our understanding of the various modes of learning.

Author Biography

Fernanda Müller, UnB/UNIRIO

<

References

ALLERTON, Catherine. Childhood. In: STEIN, Felix (ed.). Open Encyclopedia of Anthropology. Facsimile of the first edition in The Cambridge Encyclopedia of Anthropology. 1. ed. 2020. Disponível em: https://www.anthroencyclopedia.com/printpdf/972. Acesso em: 11 abr. 2023. DOI: http://doi.org/10.29164/20child.

ANDERSON-LEVITT, Kathryn M. (org.). Anthropologies of Education: a Global Guide to Ethnographic Studies of Learning and Schooling. 1. ed. [S.l.]: Berghahn Books, 2012.

ARAGÃO, Luiz Tarlei. Coronéis, candangos e doutores: por uma Antropologia dos valores aplicada ao caso brasileiro. Curitiba: Appris, 2018.

CARDOSO DE OLIVEIRA, Roberto. O Trabalho do Antropólogo: Olhar, Ouvir, Escrever. Revista de Antropologia, São Paulo, v. 39, n. 1, p. 13-37, 1996. Disponível em: https://www. revistas.usp.br/ra/article/view/111579/109656. Acesso em: 8 set. 2020.

CHAMBOREDON, J. C.; PRÉVOT, J. O “ofício de criança”: definição social da primeira infância e funções diferenciadas da escola maternal. Cadernos de Pesquisa, [s.l.], n. 59, p. 32-56, 1986. Disponível em: www.publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/1305. Acesso em: 12 abr. 2023.

CHRISTENSEN, Pia; PROUT, Alan. Anthropological and Sociological perspectives on the study of children. In: GREENE, Sheila; Hogan, Diane (ed.). Researching children’s Experiences, Approaches and Methods. London: Sage, 2005. p. 42-60.

CHRISTENSEN, Pia. Children’s Participation in Ethnographic Research: Issues of Power and Representation. Children & Society, [s.l.], v. 18, p. 165-176, 2004. Disponível em: https://doi. org/10.1002/chi.823. Acesso em: 18 abr. 2023.

COHN, Clarice. Concepções de infância e infâncias: um estado da arte da antropologia da criança no Brasil. Civitas: revista de Ciências Sociais, [s.l.], v. 13, n. 2, p. 221-244, 2013. Disponível em: https://10.15448/1984-7289.2013.2.15478. Acesso em: 18 abr. 2023.

COHN, Clarice. O que as crianças indígenas têm a nos ensinar? O encontro da etnologia indígena e da antropologia da criança. Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 27, p. 31-59, 2021.

GOMES, Ana Maria Rabelo; FARIA, Eliene Lopes; BERGO, Renata Silva. Aprendizagem na/da etnografia: reflexões conceitual-metodológicas a partir de dois casos bem brasileiros. Revista FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 28, n. 56, p. 116-135, set.-dez. 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2019.v28.n56.p116-135. Acesso em: 14 abr. 2023.

GOTTLIEB, Alma. Para onde foram os bebês? Em busca de uma Antropologia de bebês (e de seus cuidadores). Psicologia USP, São Paulo, v. 20, n. 3, p. 313-336, jul. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusp/a/r938Knpn9QqKsvqgR8Hpc6H/#. Acesso em: 13 abr. 2023.

GUSMÃO, Neusa. Desafios das categorias na relação entre dois campos de conhecimento: a Antropologia e a Educação. Revista Eletrônica Interações Sociais, [s.l.], v. 5, n. 2, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.14295/reis.v5i2.13936. Acesso em: 12 abr. 2023.

HERZFELD, Michael. Antropologia: Prática teórica na cultura e na sociedade. Petrópolis: Editora Vozes, 2014.

INGOLD, Tim. Chega de etnografia! A educação da atenção como propósito da antropologia. Educação, Porto Alegre, v. 39, n. 3, p. 404-411, 2016. Disponível em: https://doi. org/10.15448/1981-2582.2016.3.21690. Acesso em: 14 abr. 2023.

INGOLD, Tim. Anthropology contra ethnography. Hau: Journal of Ethnographic Theory, [s.l.], v. 7, n. 1, p. 21-26, 2017.

INGOLD, Tim. Antropologia: para que serve? Petrópolis: Vozes, 2019.

INGOLD, Tim. Antropologia e/como Educação. Petrópolis: Vozes, 2020.

INGOLD, Tim. Da transmissão de representações à educação da atenção. Educação, Porto Alegre, v. 33, n. 1, p. 6-25, jan.-abr. 2010. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ ojs/index.php/faced/article/view/6777/4943. Acesso em: 14 abr. 2023.

LAVE, Jean. Situated Learning: Historical Processes and Practice. In: LAVE, Jean. Learning and everyday life: access, participation and changing practice. Cambridge: Cambridge University Press, 2019. p. 133-157.

LAVE, Jean. Aprendizagem como/na prática. Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 21, n. 44, p. 37-47, jul.-dez. 2015.

LAVE, Jean; PACKER, Martin. Hacia una ontologia social del aprendizaje. Revista de Estudios Sociales, [s.l.], n. 40, p. 12-22, 2011.

LAVE, Jean.; WENGER, Etienne. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LEVINE, Robert. Ethnographic Studies of Childhood: A Historical Overview. American Anthropologist, [s.l.], v. 109, n. 2, p. 247-260, 2007.

MAUSS, Marcel. Três observações sobre a sociologia da infância. Pro-Posições, [s.l.], v. 21, n. 3, [1937] 2010. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0103-73072010000300014. Acesso em: 8 ago. 2023.

MEDAETS, Chantal. “Tu garante?”: aprendizagem às margens do Tapajós. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9786557250402. Acesso em: 10 abr. 2023.

OLIVEIRA, Amurabi Pereira de. Uma análise da antropologia da educação nas Reuniões Brasileiras de Antropologia (2000-2020). Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 47, 2021.

PEIRANO, Mariza. Etnografia, ou a teoria vivida. Ponto Urbe, [s.l.], v. 2, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.4000/pontourbe.1890. Acesso em: 1o abr. 2023.

PEIRANO, Mariza. A favor da etnografia. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1995. PIRES, Flávia. Quem tem medo de mal-assombro? Religião e infância no semiárido nordestino. Rio de Janeiro; João Pessoa: E-papers; UFPB, 2011.

PIRES, Flávia. O que as crianças podem fazer pela antropologia? Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 16, n. 34, p. 137-157, 2010. Disponível em: DOI: https://doi. org/10.1590/S0104-71832010000200007.

PROUT, Alan; JAMES, Allison. A new paradigm for the sociology of childhood? Provenance, promise and problems. In: JAMES, Allison; PROUT, Alan. Constructing and reconstructing childhood. London: Falmer Press, 1997. p. 07-33.

PROUT, Alan. Reconsiderando a Nova Sociologia da Infância. Cadernos de Pesquisa, [s.l.], v. 40, n. 141, p. 729-750, 2010.

RIBEIRO, F. B. A proibição legal de castigos físicos na infância: alguns contrastes entre Brasil, Uruguai e França. Desidades, [s.l.], v. 4, n. 10, p. 19-28, 2016. Disponível em: https://revistas. ufrj.br/index.php/desidades/article/view/3149/2497. Acesso em: 29 ago. 2022.

RIFIOTIS, Fernanda Cruz et al. A antropologia e as crianças: da consolidação de um campo de estudos aos seus desdobramentos contemporâneos. Horizontes Antropológicos, [s.l.], v. 27, n. 60, p. 7-30, 2021.

ROCHA, Eloisa Acires Candal Rocha. A pedagogia e a educação infantil. Revista Brasileira de Educação, [s.l.], v. 16, n. 1, 2001. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413- 24782001000100004. Acesso em: 12 ago. 2023.

SCHUCH, Patrice; RIBEIRO, Bittencourt Ribeiro; FONSECA, Cláudia. Infâncias e crianças: saberes, tecnologias e práticas. Civitas: Revista de Ciências Sociais, [s.l.], v. 13, n. 2, 205-220, 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15448/1984-7289.2013.2.16467. Acesso em: 12 abr. 2023.

SOUSA, Emilene Leite de. Umbigos enterrados: corpo, pessoa e identidade Capuxu através da infância. Florianópolis: Editora da UFSC, 2017.

SOUSA, Emilene Leite de; PIRES, Flávia. Entendeu ou quer que eu desenhe? Os desenhos na pesquisa com crianças e sua inserção nos textos antropológicos. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 27, n. 60, 2021. p. 61-93. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104- 71832021000200003. Acesso em: 3 abr. 2023.

TASSINARI, Antonella Imperatriz. I. O que as crianças têm a ensinar a seus professores? Coleção Antropologia em primeira mão. Florianópolis: UFSC/Programa de Pós Graduação em Antropologia Social, 2011. v. 129.

TOREN, Christina. Learning as a microhistorical process. In: JARVIS, Peter (ed.) The Learning Handbook. Abingdon: Routledge, 2012. p. 402-410.

Published

2024-01-25

How to Cite

MÜLLER, Fernanda; OLIVEIRA, Sueli do Carmo. What can anthropology do for children?. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 26, n. 1, 2024. DOI: 10.5007/2175-8034.2024.e93948. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/93948. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Dossiê Novos Debates na formação em antropologia