“A dama branca”, myth and poetry in As metamorfoses, by Murilo Mendes
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e102082Keywords:
Murilo Mendes, poetry, mith, musesAbstract
In this text we intend to read the poem “A dama branca”, by As Metamorfoses (1938-1941), by Murilo Mendes. The poetic procedure used by the poet from Minas Gerais to write the poem is carried out by the confection of the image elaborated by the montage/collage of disparate elements, with the aim of altering the representation of the sensible world and revealing a new world, unknowable to the mimetic representation of reality. To do this, the poet disarticulates the elements of the objective world and rearranges them in a new, freer and more poetic way. In addition to this conception of poetic making, the close relationship that Murilian poetics establishes as a myth, in the sense that, in one of its strong marks, its creation seeks a kind of “deep memory” of culture, bringing to the present an exemplary mythical past. For this, the poet will seek the help of the muses and divine grace to build his poem. It is through memory that the poet manages to overcome the limits determined by ordinary and material space-temporality and go beyond the sensitive world.
References
ANDRADE, Fábio de Souza. Engenheiro noturno: a lírica final de Jorge de Lima. São Paulo: Edusp, 1997.
ANDRADE, Mário de. Fantasias de um Poeta. In: PAULINO, Ana Maria (org.). O Poeta Insólito – Fotomontagens de Jorge de Lima. São Paulo: IEB/USP, 1987. p. 9-10.
ARAÚJO, Laís Corrêa de. Murilo Mendes: ensaio crítico, antologia, correspondência. São Paulo: Perspectiva, 2000.
ARGAN, Giulio Carlo. Marc Chagall: À la russie, au ânes et aux autores. In: ARGAN, Giulio Carlo. Arte moderna: do Iluminismo aos movimentos contemporâneos. São Paulo: Companhia das Letras, 1992. p. 471-474.
BACHELARD, Gaston. O direito de sonhar. Trad. de José Américo Motta Pessanha, Jacqueline Raas, Maria Lúcia de Carvalho Monteiro e Maria Isabel Raposo. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil S. A., 1991.
BOSI, Alfredo. O Ser e o Tempo na Poesia. São Paulo: Cultrix, 1977.
CHAGALL, Marc. WikiArt: enciclopédia de artes visuais. Marc Chagall, s/d. Disponível em: https://www.wikiart.org/pt/marc-chagall. Acesso em: 31 jan. 2025.
ELIADE, Mircea. Mito e realidade. Trad. de Pola Civelli. São Paulo: Perspectiva, 1998.
FRIEDRICH, Hugo. Estrutura da lírica moderna: problemas atuais e suas fontes. São Paulo: Duas Cidades, 1991.
GUIMARÃES, Júlio Castanon. Murilo Mendes: a invenção do contemporâneo. São Paulo: Brasiliense, 1986.
LIMA, Sérgio. A aventura Surrealista (Tomo I). São Paulo: UNESP, 1995.
MENDES, Murilo. Nota liminar. In: PAULINO, Ana Maria (org.) O Poeta Insólito – Fotomontagens de Jorge de Lima. São Paulo: IEB/USP, 1987. p. 09-12.
MENDES, Murilo. Poesia Completa e prosa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1994.
MENDES, Murilo. Recordações de Ismael Nery. São Paulo: Edusp, 1996.
MERQUIOR, José Guilherme. Murilo Mendes ou a poética do visionário. In: MERQUIOR, José Guilherme. Razão do poema. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1965. p. 17-90.
MOURA, Murilo Marcondes de. Murilo Mendes. In: MOURA, Murilo Marcondes de. O mundo sitiado: a poesia brasileira e a Segunda Guerra Mundial. São Paulo: Editora 34, 2016. p. 285-345.
MOURA, Murilo Marcondes de. Murilo Mendes: a poesia como totalidade. São Paulo: EDUSP/Giordano, 1995.
PAZ, Octavio. Signos em rotação. Trad. de Sebastião Uchoa Leite. São Paulo: Perspectiva, 1972.
VERNANT, Jean-Pierre. Aspectos míticos da memória e do tempo. In: VERNANT, Jean-Pierre. Mito e pensamento entre os gregos: estudos de psicologia histórica. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1990. p. 133-166.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Luciano Marcos Dias Cavalcanti

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.

Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.