Persistence of male domination: bovarism and doramas
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e100219Keywords:
bovarism, masculine domination, doramasAbstract
This article looks at the concept of bovarism (coined by Jules de Gaultier on the basis of Flaubert’s Madame Bovary) as a key to analyzing the status of women in and out of fiction. The corpus to be observed are the doramas (East Asian serialized television productions), exemplified by the narrative Hana Yori Dango – a Japanese manga adapted for various audiovisual productions. The aim is to investigate the permanence of discourses constituting male domination, both in canonical works and in objects from the cultural entertainment industry. The study is carried out from a comparative perspective, using the concept of bovarism as a key to reading. The main references for the study are Pierre Bourdieu’s Male Domination: the Female Condition and Symbolic Violence (2014) and Valeska Zanello’s Mental Health, Gender and Devices: Culture and Processes of Subjectivation (2018). Other important references are Saffioti (2015); Kehl (2008); Adorno (2020) and Adorno e Horkheimer (1985). The results showed that themes relating to male symbolic domination in society and the social roles assigned to each of the sexes were maintained.
References
ADORNO, Theodor. Indústria cultural. Trad. de Vinícius Marques Pastorelli. São Paulo: Editora Unesp, 2020.
ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. Dialética do Esclarecimento. Trad. de Guido Antônio de Almeida. Rio de Janeiro, Zahar, 1985.
BOLAÑO, César. Indústria Cultural, informação e capitalismo. São Paulo: Editora Hucitec; Editora Pólis, 2000.
BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina: a condição feminina e a violência simbólica. Trad. de Maria Helena Kühner. Rio de Janeiro: BestBolso, 2014.
BOYS over flowers [Seriado]. Direção: Jun Ki-sang. Produção: Yoon Ji-ryun. Coréia do Sul: KBS2, 2009.
BRIZOTTO, Bruno. Hermenêutica e estética da recepção: uma leitura das três primeiras teses de Hans Robert Jauss. Revista e-scrita: Revista do Curso de Letras da UNIABEU, v. 4, n. 1, p. 105–117, 2013. Disponível em https://revista.uniabeu.edu.br/index.php/RE/article/view/718 Acesso em: 10 de maio de 2024.
CAFÉ FILOSÓFICO CPFL. A lógica da prateleira do amor: gênero e emoções, com Valeska Zanello #aovivo. Youtube, 18 abr. 2024 Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_h2O_zXLDlg. Acesso em: 13 maio. 2024.
DE LAURETIS, Teresa. A tecnologia do gênero. In: HOLLANDA, Heloisa Buarque de (org.) Tendências e impasses: o feminismo como crítica da cultura. Rio de Janeiro: Rocco, 1994. p. 206-242.
DURÃO, Fábio; ZUIN, Antônio; VAZ, Alexandre (org). A indústria cultural hoje. São Paulo: Boitempo, 2008.
FLAUBERT, Gustave. Madame Bovary. Trad. de Fúlvia M. L. Moretto. São Paulo: Nova Alexandria, 2007.
FRANÇA, Bárbara de. Hana Yori Dango: o fenômeno do dorama no Brasil. 2011. 78 fls. Trabalho de Conclusão de Curso – Graduação em Comunicação, UFBA, Bahia, 2009.
GAULTIER, Jules de. Le bovarysme: la psychologie dans l’oeuvre de Flaubert. Paris: Éditions du Sandre, 2007.
GAULTIER, Jules de. Le Bovarysme: mémoire de la critique. Paris: Presses de l’Université ParisSorbonne, 2006.
HONG-MERCIER, Seok-Kyeong. “Découvrir les séries télé de l’Asie de l’Est en France : le drama au coeur d’une contre-culture féminine à l’ère numérique”. Anthropologie et Sociétés, v. 36, n. 1-2, p. 201-222, 2012.
JARDIM de meteoros [Seriado]. Direção: Lin Helong. Produção: Angie Chai. China: Hunan TV, 2018.
KEHL, Maria Rita. Deslocamentos do feminino. 2. ed. Rio de Janeiro: Imago, 2008.
ROSA, Daniela. O que os K-dramas querem? 2019. 94 p. TCC (Bacharelado em História da Arte) – Graduação em História da Arte, UFRGS, Porto Alegre, 2019.
SAFFIOTI, Heleieth. Gênero, patriarcado e violência. 2. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2015.
ZANELLO, Valeska. Saúde mental, gênero e dispositivos: cultura e processos de subjetivação. Curitiba: Appris, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Camila David Dalvi, Fabíola Simão Padilha Trefzger

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.