Return to spontaneous: the naturalization of the human in the short story “Demons”, by Aluísio Azevedo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e101098

Keywords:

Short story, Romanticism, naturalism, Antonio Candido, Aluísio Azevedo

Abstract

This study aims to analyze the short story "Demons", by Aluísio Azevedo, seeking to demonstrate how this narrative challenges romanticism and appropriates a markedly naturalistic aesthetic. Data suggests that the work takes up, expands, and re-signifies at least three elements identified by Antonio Candido in Azevedo’s novel O cortiço (1890): the animalization of the human being, the passage from a spontaneous organization to a directed one and the representation of the slum as an allegory of Brazil. In "Demons", these aspects are present, but with evident adaptations, since this short story depicts a more radical process of dehumanization, a return to the spontaneous condition of life and the development of a story that stands itself as an allegory of the human condition. By examining these relations between the short story and Aluísio Azevedo's novel, it becomes evident that the transition from gothic romanticism to fantastic naturalism is a striking stylistic narrative feature, revealing, through the return to the spontaneous, some acceptance of the force of nature and a skepticism about the transformative power of humanity. Therefore, for the development of this study, in addition to Candido (1993), it was also necessary to draw upon the considerations by Bosi (1994), Sá (2019), Todorov (1980), among others.

Author Biography

Paulo Guilhermino dos Santos, Federal University of Rio Grande do Norte

Graduado em Letras e História pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestre e Doutor em Estudos da Linguagem pela mesma instituição. Atualmente, é Professor de Língua Portuguesa da Rede Estadual de Educação do Rio Grande do Norte. Além disso, desenvolve pesquisas na área de Literatura Comparada, com ênfase nas relações entre ficção e sociedade.

References

AZEVEDO, Aluísio. Demônios. In: COSTA, Flávio Moreira da (org.). Os melhores contos fantásticos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2006, p. 605-628.

AZEVEDO, Aluísio. O cortiço. 2. ed. Brasília: Câmara dos Deputados; Edições Câmara, 2019.

BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. 41. ed. São Paulo: Cultrix, 1994.

CANDIDO. Antonio. De cortiço a cortiço. In: CANDIDO, Antonio. O discurso e a cidade. São Paulo: Duas Cidades, 1993, p. 123-152.

DÄLLENBACH, Lucien. Intertexto e autotexto. In: LAURENT, Jenny et al. Intertextualidades. Trad. de Clara Crabbé Rocha. Coimbra: Almedina, 1979, p. 51-76.

FRANÇA, Júlio; SENA, Marina. Do naturalismo ao gótico: as três versões de Demônios, de Aluísio Azevedo. Soletras. Dossiê. n. 27, p. 95-111, jan./jul. 2014.

LODGE, David. Metaficção. In: LODGE, David. A arte da ficção. Trad. de Guilherme da Silva Braga. Porto Alegre: L&PM, 2010, p. 213-217.

PERRONE-MOISÉS, Leyla. Mutações da literatura no século XXI. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

SÁ, Daniel Serravalle de. Por uma cartografia do gótico: teoria, crítica, prática. In: SÁ, Daniel Serravalle de (org.). O gótico em literatura, artes, mídia. São Paulo: Rafael Copetti Editor, 2019, p. 11-22.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Trad. de Maria Clara Correa Castello. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 2003.

Published

2025-03-07

How to Cite

SANTOS, Paulo Guilhermino dos. Return to spontaneous: the naturalization of the human in the short story “Demons”, by Aluísio Azevedo. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 30, p. 01–16, 2025. DOI: 10.5007/2175-7917.2025.e101098. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/101098. Acesso em: 31 mar. 2025.

Issue

Section

Articles