The romantic imagery in the sonatas for cello and piano by Ludwig van Beethoven

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e102427

Keywords:

Chamber music, Ludwig van Beethoven, Sonatas for cello and piano

Abstract

In this article we develop the hypothesis that more than simply a composer in a historical period, Ludwig Van Beethoven adopted compositional strategies in music related to the birth of the literary novel, linking his work to very objective elements of what would come to be called Romanticism. Among these elements, we highlight the importance of instrumental writing, adopting structures particularly associated with the instruments for which he wrote, resembling his creative process in a way corresponding to the use of vernacular languages as a distinctive aspect that formed the Romance Languages. Such correspondence crosses through a modern ideology and constitutes a normalized aspect in the musical composition of the 19th century, however we seek to emphasize Beethoven's originality beyond the paradigm of the genius by tracing his relationship with a broader aesthetic context. We use Beethoven's five sonatas for cello and piano as study objects, as examples of distinctive phases of his work, proposing that since his Opus 5 the Baroque paradigm of generic writing had already been overcome, assuming new criteria for his period’s style. Thus, by linking musical analysis to a historical-aesthetic reading, our conclusions point to a redefinition of structural paradigms, which were once dependent solely on structural elements (harmony and thematic development).

Author Biographies

Rodrigo Falson Pinheiro, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutorando em Estudos de Linguagens pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, sob orientação do Prof. Dr. William Teixeira da Silva, mestre em Música (2006) pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e graduado nos cursos de Regência e Piano (2002) pela Unicamp. Desde 2012 é professor (pianista/regente) do Instituto Federal de Mato Grosso do Sul, Campus Campo Grande.

William Teixeira da Silva, Federal University of Mato Grosso do Sul

Doutor em Música pela Universidade de São Paulo, mestre pela Universidade Estadual de Campinas e bacharel em Música com habilitação em violoncelo pela Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. É professor adjunto da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, onde é docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Estudos de Linguagens. Como violoncelista, tem-se dedicado ao repertório antigo e contemporâneo, propondo interfaces analíticas e práticas a partir de referenciais das retóricas clássicas e atuais.

References

BAKHTIN, Mikhail. Teoria do romance III: o romance como gênero literário. São Paulo, SP: Editora 34, 2019.

BEETHOVEN, Ludwig van. Beethoven Werke: Sonata Opus 5, n.º 1. Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1862. 1 partitura.

BEETHOVEN, Ludwig van. Beethoven Werke: Sonata Opus 69. Leipzig: Breitkopf und Härtel, 1863. 1 partitura.

BIANCOLINO, Ticiano. O piano cantor. A evocação da vocalidade na origem do instrumento e no repertório para teclas do século XVIII. Curitiba, PR: Appris, 2021.

BONDS, Mark Evan. Ludwig Van Beethoven: a very short introduction. Oxford, UK: Oxford University Press, 2022.

CRAWFORD, Judith Lee. Beethoven’s Five ‘Cello Sonatas. Dissertation (Master’s degree in Music) – San Jose State University, San Jose, 1995. Disponível em: https://scholarworks.sjsu.edu/etd_theses/1135 Acesso em: 19 ago. 2024.

DANIEL, Ryan James. The Piano and Violoncello Sonatas of Ludwig van Beethoven. Dissertation (Master’s degree in Music) – University of Cape Town, Cape Town, 1997.

DRABKIN, William. On Beethoven’s cello and piano texture. In: DRABKIN, William. Beethovens Werke für Klavier und Violoncello. Bonn: Ed. Beethoven-Haus, 2004. p. 125-144. Disponível em: https://eprints.soton.ac.uk/69272/. Acesso em: 19 ago. 2024.

DUPORT, Jean-Louis. Essai sur le doigté du violoncelle, et sur la conduite de l’archet. Paris, FR: Imbault, 1805.

ELIAS, Norbert. Mozart: sociologia de um gênio. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 1995.

GROUT, Donald; PALISCA, Claude. História da Música Ocidental. 2. ed. Lisboa, PT: Gradiva, 2001.

HURON, David; BEREC, Jonathon. Characterizing Idiomatic Organization in Music: a theory and case study of musical affordances. Empirical Musicology Review, [s. l.], v. 4, n. 3, p. 103-122, 2009.

MOSKOVITZ, Marc D., TODD, R. Larry. Beethoven’s Cello: five revolutionary sonatas and their world. Woodbridge, UK: The Boydell Press, 2017.

PITTENGER, Elise. Perspectivas sobre a segunda e terceira fase de Beethoven: desenvolvimentos em sua escrita para violoncelo nas sonatas Op. 69 e Op. 102. Revista Música, [s. l.], v. 20, n. 2, p. 223-238, 2020.

RAIMUNDO, Nuno. O cancioneiro musical de Paris: uma nova perspectiva sobre o manuscrito F-Peb Masson 56. Dissertação (Mestrado em Musicologia Histórica) –Universidade Nova de Lisboa, Lisboa, 2017.

RATNER, Leonard. Classic Music: Expression, Form, and Style. New York, US: Schrimer, 1980.

ROSEN, Charles. Sonata Forms. rev. ed. New York, US: W. W. Norton & Company, 1988.

ROSEN, Charles. The Classical Style. New York, US: W. W. Norton & Company, 1997.

ROSEN, Charles. The Romantic Generation. Cambridge, US: Harvard University Press, 1995.

SADIE, Stanley. Dicionário Grove de Música. ed. concisa. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Editor, 1994.

SCHOENBERG, Arnold. Fundamentos da composição musical. São Paulo, SP: Edusp, 1991.

STEIN, Deborah; SPILLMAN, Robert. Poetry into song: performance & analysis of lieder. Oxford, UK: Oxford University Press, 1996.

SZABO, Edward J. The Violoncello-Piano Sonatas of Ludwig van Beethoven. Dissertation (Master´s in Music) – Columbia University, New York, 1966. Disponível em: https://www.proquest.com/openview/d536b3d85da44042ae37eac56f8c4aae/1?pq-origsite=gscholar&cbl=18750&diss=y. Acesso em: 19 ago. 2024.

TEIXEIRA, William; MICHELETTI, André. A realização do baixo contínuo no violoncelo: possibilidades e um estudo de caso em Vivaldi. Revista 4'33'', [s. l.], v. 14, p. 109-123, 2022.

VASQUEZ, Juan Carlos; TAHIROGLU, Koray; KILDAL, Johan. Idiomatic composition practices for new musical instruments: context, background and current applications. NIME’17, [s. l.], 2017.

WATSON, Angus. Beethoven’s chamber music in context. Woodbridge, UK: The Boydell Press, 2013.

XATARA, Claudia; RIVA, Huelinton Cassiano; RIOS, Tatiana Helena Carvalho. Tradução de idiomatismos. Cadernos de Tradução, Florianópolis, v. 2, n. 8, p. 183-194, 2001. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/traducao/article/view/5892. Acesso em: 30 ago. 2024.

YUN, Mi Yeon. A new vision for the genre: the five cello sonatas of Ludwig van Beethoven and the striving towards instrumental equality. Dissertation (Master of Arts) – University of Cincinnati, Cincinnati, 2013.

ZAMACOIS, Joaquín. Curso de formas musicales: con numerosos ejemplos musicales. Madrid, ES: Mundimúsica Ediciones S. L., 2007.

Published

2024-11-18

How to Cite

PINHEIRO, Rodrigo Falson; SILVA, William Teixeira da. The romantic imagery in the sonatas for cello and piano by Ludwig van Beethoven. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 29, p. 01–27, 2024. DOI: 10.5007/2175-7917.2024.e102427. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/102427. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê Manifestações da literatura no VI SIEL e XXIV Semana de Letras da UFMS