From the body to herself: unfoldings of the feminine being in A Rainha do Ignoto (1899), by Emília Freitas

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2025.e104994

Keywords:

Emília Freitas, female character, novel, nineteenth century, literary tradicion

Abstract

The nineteenth-century literary tradition, from a male perspective, defined an image for women. This image was fixed in two archetypes: angel and demon. However, some female writers managed to break away from this representation of women in literature, although often through subtle narrative strategies that concealed the underlying criticism. This is the case of the writer from Ceará, Emília Freitas, in her novel A Rainha do Ignoto (1899). To circumvent censorship, the writer constructs in her work a narrative that follows conventional parameters and another that subverts them. The tension between breaking with and maintaining tradition is mitigated by another narrative strategy, the use of supernatural resources. Thus, through these resources, the writer subverts the conception of women in late 19th century Brazil by creating an insular space, hidden from the rest of the world, where women held leadership roles in all spheres and possessed mystical powers. Furthermore, outside of the utopian island – in the space governed by the dominant male order – in order to play roles denied to women, the protagonist had the power to transform herself into anyone. Thus, this article will present the paradigm shift in the configuration of the female character, in confrontation with literary tradition, in the novel by Emília Freitas, based mainly on the studies of Sandra Gilbert and Susan Gubar (1998).

Author Biography

Wanessa de Oliveira Coelho, Federal University of Para

Doutoranda em Letras (UFPA). Mestra em Letras (UFPA). Especialista em Ensino-Aprendizagem em Língua Portuguesa (UFPA). Graduada em Letras com habilitação em Língua Portuguesa (UFPA).
Integrante do Grupo de Pesquisa Vozes de Mulheres na Literatura, coordenado pela Profa. Dra. Juliana Maia de Queiroz.

References

ALENCAR, José de Alencar. Diva. 3. ed. São Paulo: Martin Claret, 2013.

ALENCAR, José de Alencar. Lucíola. Porto Alegre: L&PM, 2014.

BOURDIEU, Pierre. A dominação masculina. Trad. de Maria Helena Kuhner. 11.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2012.

CANDIDO, Antônio. A Personagem do Romance. In: CANDIDO, Antônio (org.). A personagem de ficção. 2. ed. São Paulo: Perspectiva, 1970. p. 51-80.

COSTA, Emilia Viotti da. Patriarcalismo e Patronagem: Mitos sobre a mulher no século XIX. In: Da Monarquia e República: momentos decisivos. UNESP, 8. ed. São Paulo; 2007. p. 493-523.

CUNHA, Cecília. Emília Freitas: máscara e utopia. In: Além do Amor e das Flores: Primeiras Escritoras Cearenses. Fortaleza: Expressão Gráfica e Editora, 2008. p. 113-146.

DUARTE, Constância Lima. A Rainha do Ignoto ou a impossibilidade da utopia. In: FREITAS, Emília. A Rainha do Ignoto. 3. ed. Florianópolis: Ed. Mulheres; Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2003. p. 7-11.

DUARTE, Constância Lima. A história possível: imprensa e emancipação da mulher no brasil no século XIX. Miscelânea: Revista de Literatura e Vida Social, v. 24, p. 11-26, 2018. Disponível em: https://seer.assis.unesp.br/index.php/miscelanea/article/view/1215. Acesso em: 2 out. 2020.

DURKHEIM, Émile. O suicídio: estudo de sociologia. Trad. de Monica Sthael. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

FREITAS, Emília. A Rainha do Ignoto. São Caetano do Sul: Wish, 2020.

GILBERT, Sandra; GUBAR, Susan. La loca del desván: La escritora y la imaginación literaria del siglo XIX. Madrid: Cátedra, 1998.

HAHNER, June Edith. Emancipação do sexo feminino: a luta pelos direitos da mulher no Brasil (1850-1940). Trad. de Eliane Lisboa. Florianópolis: Ed. Mulheres, 2003.

MALUFE, Annita Costa. Ana C., a crítica por trás da poesia. Revista Letras. Curitiba: Editora UFPR, n. 62, p. 27-40, 2004. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/letras/article/download/2903/2385. Acesso em: 2 out. 2020.

MUZART, Zahidé Lupinacci. Uma espiada na imprensa das mulheres no século XIX. Revista Estudos Feministas, Florianópolis, v. 11, n. 1, p. 225-233, 2003. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/S0104-026X2003000100013. Acesso em: 10 nov. 2024.

OLIVEIRA, Alcilene Cavalcante. Uma escritora na periferia do Império: vida e obra de Emília Freitas (1855-1908). Tese (Doutorado em Estudos Literários) – Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2007. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/ECAP-73BHB7#:~:text=Trata%2Dse%20de%20uma%20escritora,como%20a%20viol%C3%AAncia%20contra%20mulheres. Acesso em: 2 out. 2020.

SCHMIDT, Rita Terezinha. Descentramentos/convergências: ensaios de crítica feminista. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2017.

TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Trad. de Maria Clara Correa Castello. São Paulo: Perspectiva, 2017.

Published

2025-11-05

How to Cite

COELHO, Wanessa de Oliveira. From the body to herself: unfoldings of the feminine being in A Rainha do Ignoto (1899), by Emília Freitas. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 30, p. 01–21, 2025. DOI: 10.5007/2175-7917.2025.e104994. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/104994. Acesso em: 6 dec. 2025.

Issue

Section

Articles