The pied piper of Hamelin: Exploring the story

Authors

  • Leila Mury Bergmann Ufrgs/CNPq
  • Maria das Graças Freitas da Rosa Pires

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2008v13n2p39

Abstract

This article’s goal is to explore the story of The Pied Piper of Hamelin. In order to do so, social aspects of childhood in the (probable) time when the story was created are presented, as well as some curiosities about the text. Furthermore, this paper brings a personal statement (by the authors) of a storytelling activity in a public school nursery in Porto Alegre, based upon the version of the book The Pied Piper of Hamelin, by Tatiana Belinky. After some questions and informal conversation about the tale, the children’s verbal expositions were analyzed. The research brings, as a theoretical background, contributions of studies from authors connected, mainly, to the field of Children’s Literature and Education. It brought the conclusion that the piper’s story motivated representative interventions, since during the storytelling activity children used typical aspects of their culture and also showed their dominium of temporal arrangement of the text’s events, as well as their peculiar creativity – according to their age – of recreating in the situation of the so-called make-believe.

Author Biographies

Leila Mury Bergmann, Ufrgs/CNPq

Possui graduação em Licenciatura Plena em Letras pela Faculdade Porto Alegrense de Educação Ciências e Letras (1982), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1998) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2002). Atualmente, realiza Pós-Doutorado Júnior (PDJ) em Educação com o projeto "Representações de professores e escola no Orkut", sob a supervisão da Profa. Dra. Rosa Maria Bueno Fischer (UFRGS) e apoio (bolsa) do CNPq. Tem experiência na área de Educação, Língua Portuguesa, Didática Geral e Literatura Infantil e atua principalmente nos seguintes temas: Ensino de Língua Portuguesa, Mídia, Orkut, Livro Didático de Língua Portuguesa, Oralidade, Produção Textual e Literatura Infantil.

Maria das Graças Freitas da Rosa Pires

PIRES, Maria Das Graças Freitas da Rosa Rua Guilherme Alves nº. 1795, Partenon, CEP: 90680-001 (51)33923907 e (51) 93122475 (cel) Graduada em Licenciatura Plena em Pedagogia habilitação em Orientação Educacional e Magistério das Matérias Pedagógicas do Ensino Médio (PUCRS) e Especialista em Educação Infantil (UFRGS). Tem experiência na área de Educação Infantil e Ensino Fundamental, atualmente trabalhando com a “HORA DO CONTO" em uma escola da rede pública estadual em Porto Alegre como voluntária.

Published

2008-12-19

How to Cite

BERGMANN, Leila Mury; PIRES, Maria das Graças Freitas da Rosa. The pied piper of Hamelin: Exploring the story. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 13, n. 2, p. 39–55, 2008. DOI: 10.5007/2175-7917.2008v13n2p39. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2008v13n2p39. Acesso em: 3 feb. 2025.

Issue

Section

Articles