Linguistic-cultural evidence resistance in post-colonial children's literature: deaf literature and Ondjaki

Authors

  • Sonia Maria Gomes Sampaio Universidade Federal de Rondônia
  • Larissa Gotti Pissinatti Universidade Federal de Rondônia

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2016v21n2p162

Abstract

http://dx.doi.org/10.5007/2175-7917.2016v21n2p162

This article identifies linguistic-cultural representations of resistance in the narrative Adão e Eva of authors Lodenir Karnopp and Fabiano Rosa, the deaf literature and Ynari: a menina de cinco tranças of angolan authorOndjaki. For this, we use the comparativist approach bringing evidence of resistance in the works from the perspective of post-colonial studies. In the first part we contextualize the two narratives, then we use the term resistance from the post-colonial studies and, finally we do the analysis of the narratives. In order to define the elements of comparative analysis, we use some aspects of topoanalysis listed by Ozíris Borges Filho limiting our study to the strength of evidence manifested in the narratives by characters and the ambiance created by the authors, trying identify cultural values and language that are expressed in the narratives. We will see that both Adão e Eva and Ynari have textual elements that demonstrate linguistic and cultural values and the authors make literature a strategy for resistance.

Author Biographies

Sonia Maria Gomes Sampaio, Universidade Federal de Rondônia

Doutora em Educação, Docente do Departamento de Línguas Vernáculas da Universidade Federal de Rondônia atua no Mestrado Acadêmico em Estudos Literários e Mestrado Acadêmico em Letras; Membro do Grupo de Estudos em Cultura, Educação e Linguagens - GECEL/UNIR/CNPq e do Grupo de Pesquisa Literatura, Educação e Cultura: caminhos da alteridade – LECCA/UNIR/CNPq.

Larissa Gotti Pissinatti, Universidade Federal de Rondônia

Mestranda em Estudos Literários pela Universidade Federal de Rondônia - UNIR; Docente efetiva, vinculada ao Departamento de Línguas Vernáculas, na disciplina de LIBRAS pela UNIR; Membro do Grupo de Estudos em Cultura, Educação e Linguagens – GECEL/UNIR/CNPq e do Grupo de Pesquisa Literatura, Educação e Cultura: caminhos da alteridade – LECCA/UNIR/CNPq.

Published

2016-12-06

How to Cite

SAMPAIO, Sonia Maria Gomes; PISSINATTI, Larissa Gotti. Linguistic-cultural evidence resistance in post-colonial children’s literature: deaf literature and Ondjaki. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 21, n. 2, p. 162–177, 2016. DOI: 10.5007/2175-7917.2016v21n2p162. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2016v21n2p162. Acesso em: 27 nov. 2024.

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