From the zeitgeist to the shelf – censored books by Portuguese female authors
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2019v24n2p116Abstract
In this article, we sum up the conclusions of the PhD thesis that was presented to the Federal University of Santa Catarina in 2017. Here we analyze the production/reception conditions of the works by the Portuguese female authors censored by PIDE. With a corpus that includes all the censored novels by all the Portuguese female authors, and also plays and poetry, we looked for the reasons that led to censorship and we analyzed the role that censorship had as far as the delineation of the Portuguese literary canon is concerned. Its role is not quantitative. Not only it had its influence in the censored books, but there are also those books there were modified in order to avoid prohibition and those that were not even written. Also, we analyzed the reception of those works, considering that, if some were simply erased, others prompted judicial proceedings or supporting social movements. The only common symbolic denominator stems from a social identity that, in turn, stems from cultural, social and political elements.
References
ARCHER, Maria. Ida e volta duma caixa de cigarros. Lisboa: Editorial O Século, 1938.
ARCHER, Maria. Casa Sem Pão. Lisboa: Empresa Contemporânea de edições, 1947.
BARRENO, Maria Isabel; HORTA, Maria Teresa; COSTA, Maria Velho da. Novas Cartas Portuguesas. Alfragide: Dom Quixote, 2010.
BRANDÃO, Fiama Hasse Pais. O Testamento. Lisboa: Portugália, 1962a.
BRANDÃO, Fiama Hasse Pais. O Museu. Novíssimo Teatro Português. Lisboa: Ao Sol, 1962b.
BRANDÃO, Fiama Hasse Pais. Quem move as árvores. Lisboa: Arcádia, 1979.
CÂNDIDO, António. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
CLÍMACO, Nita. Falsos Preconceitos. Lisboa/Paris: Edição da autora, 1964.
CLÍMACO, Nita. Pigalle. Lisboa/Paris: Edição da autora, 1965.
CLÍMACO, Nita. O adolescente. Lisboa/Paris: Edição da autora, 1966.
CLÍMACO, Nita. A salto. Lisboa/Paris: Edição da autora, 1967.
CLÍMACO, Nita. A francesa. Lisboa/Paris: Edição da autora, 1968.
CORREIA, Natália. Comunicação. Lisboa: Contraponto, 1959.
CORREIA, Natália. O vinho e a lira. Lisboa: Edições Afrodite, 1966.
CORREIA, Natália. O Encoberto. Lisboa: Galeria Panorama, 1969.
CORREIA, Natália. A Pécora. Lisboa: O Jornal, 1990.
CORREIA, Natália. Antologia de Poesia Portuguesa Erótica e Satírica. Antígona: Lisboa, 2005.
CORREIA, Natália. O Homúnculo. Vila Nova de Gaia: Redil Publicações, 2015.
CUNHA, Paula Cristina Ribeiro da Rocha de Morais. Da Crítica Feminista e a Escrita Feminina. Revista Criação & Crítica, [S.l.], v. 8, p. 1-11, 2012. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/criacaoecritica/article/viewFile/46837/50598. Acesso em: 16 set. 2015.
ECO, Umberto. Obra aberta. São Paulo: Editora perspectiva, 1988.
ECO, Umberto. A definição de arte. Lisboa: Edições 70, 1972.
FIGUEIREDO, Carmen de. Famintos. Porto: Domingos Barreira, 1950.
FIGUEIREDO, Carmen de. Vinte Anos de Manicómio! Lisboa: Empresa Literária Universal, 195-.
GLÓRIA, Maria da. A Magrizela. Lisboa: edição de autora, 1962.
HORTA, Maria Teresa. O delator. Novíssimo Teatro Português. Lisboa: Ao Sol, 1962.
HORTA, Maria Teresa. Minha Senhora de Mim. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1971.
JAUSS, Hans Robert. Pour une esthétique de la réception. Paris: Tel Gallimard, 1978.
LOPES, João Teixeira. A recepção é a arma do povo?. Vírus, n. 11. Lisboa: Bloco de Esquerda, 2010.
MAGALHÃES, Isabel Allegro de. O Sexo dos textos. Lisboa: Caminho, 1995.
MOREIRA, Olga Archer. Prefácio. In: BORDEIRA, Guilherme. Acerca de Maria Archer. Lisboa: Edições Vieira da Silva, 2014.
NEVES, Helena. O Estado Novo e as Mulheres. Lisboa: Câmara Municipal, 2001.
NOGUEIRA, Franco. O Estado Novo [1933-1974]. Barcelos: Livraria Civilização Editora, 1981.
OLIVEIRA, Ana Maria Domingues de. Quarenta anos de Minha Senhora de Mim. In: SEMINÁRIO NACIONAL MULHER E LITERATURA. 16., 2009. [S.l.] Anais. Disponível em: http://www.telunb.com.br/mulhereliteratura/anais/wp-content/uploads/2012/01/ana_maria_domingues.pdf. Acesso em: 19 set. 2016.
PEDROSA, Ana Bárbara. O Encoberto: o pessimismo de que se imbui um símbolo da esperança. Revista LitCult, [S.l.], v. 12. 2. semestre de 2016. Disponível em: http://litcult.net/o-encoberto-o-pessimismo-de-que-se-imbui-um-simbolo-da-esperanca/. Acesso em: 10 out. 2016.
PEDROSA, Ana Bárbara. Mais do que resistência, avanço: desde o boicote de Minha Senhora de Mim à sua canonização. Anuário da Literatura. Florianópolis, v. 22, n. 1, p. 116-127, 2017.
PIMENTEL, Irene Flunser. História das Organizações Femininas do Estado Novo. Lisboa: Temas e Debates, 2001.
ROSAS, Fernando. Salazar e o Poder. A Arte de Saber Durar. Lisboa: Tinta-da-china, 2013.
SALAZAR, Oliveira. Discursos e notas políticas – VI – 1959-1966. Coimbra: Coimbra Editora, Lda, 1967.
SIMÕES, João Gaspar. Livro do mês. Átomo, 30 de Outubro de 1949, p.15-16, 1949.
TAVARES, Maria Manuela Paiva Fernandes. Feminismos em Portugal (1947-2007). 2008. Tese Doutoramento em Estudos Sobre as Mulheres. Universidade Aberta, Lisboa, Portugal, 2008. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/1346/1/Tese%20de%20doutoramento%20Manuela%20TavaresVF.pdf. Acesso em: 19 set. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.