What do Alameda’s characters want?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2019v24n2p85

Abstract

Alameda (1963), by Astrid Cabral, is a book composed of twenty stories, in which the protagonists cause a certain strangeness to the public (a grain of beans; the land of a square; a wooden fence; etc.). Storytellers, when in the first person, belong to the plant world. Their sensations, desires and experiences are reported to us from their own voices. And when in third person, they often position themselves at the same level as the characters, in some cases resorting to the free indirect style, as seen in the tale “A orquídea de exposição”, for example. In this type of construction, there is a process of approximation between the human and the vegetal, presenting narrators with points of view that can be considered as hybrids, as they transit between the two worlds. Taking into account the character’s particularities, this study tried to promote an approximation/distancing between the characters and what is considered as human. This process causes a guiding question: What do the Alameda characters want? To be able to answer it, I turned to the concept of Existentialism by Jean-Paul Sartre, highlighting two narrative elements: time and space.

Author Biography

Ana Paula Cantarelli, Fundação Universidade Federal de Rondônia

Licenciada em Letras-Português (2003) e em Letras–Espanhol (2009) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Possui Mestrado em Letras (UFSM-2010) e Doutorado em Letras (UFSM-2013). Atualmente, atua como professora do Curso de Letras-Espanhol e do Mestrado Acadêmico em Estudos Literários, ambos da Fundação Universidade Federal de Rondônia (UNIR).

References

CABRAL, Astrid. Alameda. Organização de Tenório Teles e estudo crítico por Antônio Paulo Graça. 2. ed. Manaus: Editora Valer, 1998.

CASTRO, J. M. Ferreira de. A selva. 37. ed. Lisboa: Guimarães, 1989.

CUNHA, Euclides da. Preâmbulo. In: RANGEL, A. Inferno Verde (Cenas e Cenários do Amazonas). Organização de Tenório Telles. 6. ed. Manaus: Editora Valer, 2008, p. 21-3.

GOIS, Cléa. Sartre: da consciência do ser e o nada ao existencialismo humano. Reflexão, Campinas, v. 32, n. 91, p. 11-17, jan./jun., 2007.

GRAÇA, Antônio Paulo. Humanismo e destino em Alameda. In: CABRAL, A. Alameda. Organização de Tenório Teles e estudo crítico por Antônio Paulo Graça. 2. ed. Manaus: Editora Valer, 1998, p. 11-20.

KRÜGER, Marcos Frederico. Grande Amazônia: Veredas. In: RANGEL, Alberto. Inferno Verde (Cenas e Cenários do Amazonas). Organização de Tenório Telles. 6. ed. Manaus: Editora Valer, 2008 p. 9-20.

LESTEL, Dominique. A animalidade, o humano e as “comunidades híbridas”. In: MACIEL, Maria Esther (Org.). Pensar/escrever o animal: ensaios de zoopoética e zoopolítica. Florianópolis: Editora da UFSC, 2011, p. 23-53.

MARQUES, I. H. Sartre e o Existencialismo. Revista eletrônica Metavóia, São João del-Rei, n. 1, p. 75-80, jul. 1998.

RANGEL, Alberto. Inferno Verde (Cenas e Cenários do Amazonas). Organização de Tenório Telles. 6. ed. Manaus: Editora Valer, 2008.

SARTRE, Jean-Paul. O Existencialismo é um Humanismo. Tradução de João Batista Kreuch. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.

SILVA, Alisson Marcos Leão da. Representações da natureza na ficção amazonense. 194 f.. Tese (Doutorado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras: Estudos Literários, Faculdade de Letras, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.

TOMPKINS, Peter; BIRD, Christopher. A vida secreta das plantas. São Paulo: Círculo do Livro, 1985.

Published

2019-11-21

How to Cite

CANTARELLI, Ana Paula. What do Alameda’s characters want?. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 24, n. 2, p. 85–97, 2019. DOI: 10.5007/2175-7917.2019v24n2p85. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/2175-7917.2019v24n2p85. Acesso em: 17 jul. 2024.

Issue

Section

Professor