Agustina Bessa-Luís and women
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2022.e87246Keywords:
Women, Metamorphosis, Ekphrasis, Sisterhood, QueerAbstract
The central character of the novelist's work is Quina, the Sibyl, who gave the title to the emblematic novel A Sibila (1954) and which accompanies the work as a reference. From there, I propose to examine how Agustina Bessa-Luís stages a fictional universe built around female characters and in which romance, biography and autobiography interact. Rejecting the feminist label, the novelist creates her mythical world of sisterhood, whose protagonists assert themselves in opposition to the phallocentric society in which they evolve. This world is also inhabited by strange creatures in becoming to whom the author confers the magical power of expression, combining metamorphosis in multiple aspects. To do so, she bases her speech on an ekphrastic symbiosis with several Portuguese plastic artists. From there, I will analyze a vision of the human linked to new currents of thought, such as queer, care or eco-ethics and/or eco-poetics, which will lead me to look for new critical approaches.
References
BESSA-LUÍS, Agustina. Mundo Fechado. Coimbra: Mensagem, 1948.
BESSA-LUÍS, Agustina. A Sibila. Lisboa: Guimarães Editores, 1954.
BESSA-LUÍS, Agustina. Embaixada a Calígula. Lisboa: Livraria Bertrand, 1961.
BESSA-LUÍS, Agustina. A Brusca. 1.ed. Lisboa: Editorial Verbo, 1971. (Biblioteca Básica Verbo). v. 30.
BESSA-LUÍS, Agustina. Longos Dias têm Cem Anos. Presença de Vieira da Silva. Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda, 1982.
BESSA-LUÍS, Agustina. Introdução. In: YOURCENAR, Marguerite. O Golpe de Misericórdia. Trad. de Rafael Gomes Felipe. Lisboa: Dom Quixote edições, 1987, p. 09-22.
BESSA-LUÍS, Agustina. Alegria do Mundo, I. Lisboa: Guimarães Editores, 1996.
BESSA-LUÍS, Agustina. Alegria do Mundo, II. Lisboa: Guimarães Editores, 1998.
BESSA-LUÍS, Agustina. Contemplação Carinhosa da Angústia. Lisboa: Guimarães Editores, 2000.
BESSA-LUÍS, Agustina. As Meninas. Lisboa: Guerra e Paz, 2001.
BESSA-LUÍS, Agustina. O Livro de Agustina. Lisboa: Editora Guerra e Paz, 2002.
BESSA-LUÍS, Agustina. A Ronda da Noite. Lisboa: Guimarães Editores, 2006.
BESSA-LUÍS, Agustina. Metamorfoses. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 2007.
BUTLER, Judith. Gender Trouble: Feminism and the subversion of Identity. New York: Routledge 1990.
COUTINHO, Ana Paula. Para o autoretrato do escritor enquanto hermeneuta do mundo: Agustina em notas perigráficas. In: PIRES DE
LIMA, Isabel; PONCE DE LEÃO, Isabel; FONSECA, Luís Adão da; ARAÚJO, Sofia (Coord.). Ética e Política na obra de A B-L. Porto: Fundação Eng. António de Almeida, 2017, p. 23.
DAL FARRA, Maria Lúcia. A mística em Agustina Bessa-Luís e Clarice Lispector. Revista Chilena de Literatura, n. 88, p. 63-76, 2014.
DUMAS, Catherine. As mediações femininas na obra de Agustina Bessa-Luís: repensar o estatuto do artista na nossa contemporaneidade. In: PIRES DE LIMA, Isabel; PONCE DE LEÃO, Isabel; FONSECA, Luís Adão da; ARAÚJO, Sofia (Coord.). Ética e Política na obra de A B-L. Porto: Fundação Eng. António de Almeida, 2017, p. 57-65.
DUMAS, Catherine. Du sang et des ailes. La métamorphose chez Graça Morais et Agustina Bessa-Luís. Sigila, n. 48, p. 37-52, 2018.
GENETTE, Gérard. Figures III. Paris: Le Seuil, 1972. [col. Poétique]
GILLIGAN, Caroll. In a Different Voice: Psychological Theory and Women’s Development. Cambridge: Harvard University Press, 1982.
JORGE, Lídia. Óbito: Agustina “deixa uma das obras mais importantes do século XX” – Lídia Jorge”. Diário de Notícias, 3 jun. 2019. Disponível em: https://www.dn.pt/lusa/obito-agustina-deixa-uma-das-obras-mais-importantes-do-seculo-xx---lidia-jorge--10971357.html. Acesso em 13 nov. 2022.
LENTINA, Alda M. Questions de gen ortugalrtugal: le cas d’Agustina Bessa-Luís. Iberic@l, n. 13, p. 165, 2018.
LOPES, Silvina Rodrigues. O excesso da destinação como performatividade errante. In: PIRES DE LIMA, Isabel; PONCE DE LEÃO, Isabel; FONSECA, Luís Adão da; ARAÚJO, Sofia (Coord.). Ética e Política na obra de A B-L. Porto: Fundação Eng. António de Almeida, 2017, p. 191-197.
LOURENÇO, Eduardo. Desconcertante Agustina: a propósito de Os Quatro Rios. O tempo e o Modo, n. 22, p. 110-117, 1964.
MENDES, Maria do Carmo. Agustina: eco-ética do/no feminino. In: PIRES DE LIMA, Isabel; PONCE DE LEÃO, Isabel; FONSECA, Luís Adão da; ARAÚJO, Sofia (Coord.). Ética e Política na obra de A B-L. Porto: Fundação Eng. António de Almeida, 2017, p. 133-150.
PIRES DE LIMA, Isabel. Agustina, a conservadora subversiva. Mea Libra, p. 28-29, 2007.
RÊGO, Isabel da Silva. Marguerite Yourcenar em Portugal. Alguns aspectos da sua recepção. 2000. Dissertação (Mestrado em Estudos Franceses). – Departamento de Línguas e Culturas, Universidade de Aveiro, Aveiro, 2000.
TRONTO, Joan C.; COHEN, Cathy J.; JONES, Kathleen B. Woman transforming politics: an alternative reader. New York: New York University Press, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Catherine Dumas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.