The co-author reader in "Augusta" and "Um conto límpido e obscuro", by Sérgio Sant'Anna

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e92534

Keywords:

Meta-ficcion, Reader, Co-authorship

Abstract

A reading of the short stories “Augusta” e “Um conto límpido e obscuro”, from the book Anjo Noturno (2017), is presented, based on the co-authorship role assumed by the reader in metafictional writing. The main aim is to understand that the reader, when induced, contributes to the abandonment of the idea that the text is unique and the text requires a position from the reader in relation to his active participation in the elaboration of the narrative’s meaning. Marked by visible innovations, both in terms of formal and thematic experimentation, work of a metafictional nature makes the reader feel strange, shaking their expectations, asking them to behave critically in interpretation, rather than a merely naive and passive consumption of texts. It is visible in the metafictional narrative that the reader draws his own conclusions. In the short stories, Sérgio Sant'Anna points out elements that require the reader’s counterpart as a co-author and, at the same time, a critic of/in the construction of the plot's meanings. Therefore, the bibliographical study draws on the reflections of Hans Robert Jauss (1979) and Wolfgang Iser (1996) and, for such an analysis, the authors Linda Hutcheon (1984) and Patrícia Waugh (1985) are presented as the main theoretical foundations.

Author Biographies

Karla Nunes de Souza, Goiás State University

Mestranda em Língua, Literatura e Interculturalidade pela Universidade Estadual de Goiás - Campus Cora Coralina (2022-2023). Especialista em Língua Inglesa pela Centro Universitário de Anápolis - UniEvangélica (2006). Pós-Graduada em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira, pela Faculdade do Noroeste de Minas - FINOM (2010).

José Elias Pinheiro Neto, Goiás State University

Doutor em Ciências Humanas (Geografia Humana) FFLCH/USP. Professor no Programa de Pós-graduação Stricto Sensu em Língua, Literatura e Interculturalidade (POSLLI/UEG), Coordenador de Unidade UEG/Itapuranga. Líder do Grupo de Pesquisa: Literatura em Interfaces: transdisciplinaridade e interculturalidade (LINTERFACES), cadastrado na base de dados do CNPq (2021), Membro dos grupos de pesquisa: GEOLITEART/USP e GEPELLP/UEG.

References

BARTHES, Roland. O prazer do texto. Trad. De J. Guinsburg. São Paulo: Perspectiva, 2013.

BERNARDO, Gustavo. O livro da metaficção. Rio de Janeiro: Tinta Negra Bazar Editorial, 2010.

CERVANTES, Miguel. O engenhoso fidalgo Dom Quixote de la Mancha. Trad. de Eugênio Amado. 2. ed. Belo Horizonte: Itatiaia; Brasília: INL, 1984.

PROENÇA FILHO, Domício. A linguagem literária. São Paulo: Ática, 2005.

HOISEL, Evelina. Teoria, crítica e criação literária: o escritor e seus múltiplos. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2019.

HUTCHEON, Linda. Narcissistic narrative: the metaficcional paradox. New York; London: Methuen, 1984.

ISER, Wolfgang. O ato da leitura: uma teoria do efeito estético. Trad. de Johannes Kreschmer. São Paulo: Ed. 34, 1996.

JAUSS, Hans Robert. A estética da recepção: colocações gerais. In: LIMA, Luiz Costa. A Literatura e o leitor: textos de estéticas da recepção. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979, p. 43-61.

SANT'ANNA, Sérgio. Anjo noturno: narrativas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017.

WAUGH, Patricia. Metafiction: the theory and practice of self-conscious fiction. London; New York: Routledge, 1985.

Published

2024-01-26

How to Cite

SOUZA, Karla Nunes de; PINHEIRO NETO, José Elias. The co-author reader in "Augusta" and "Um conto límpido e obscuro", by Sérgio Sant’Anna. Anuário de Literatura, [S. l.], v. 29, p. 01–13, 2024. DOI: 10.5007/2175-7917.2024.e92534. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/literatura/article/view/92534. Acesso em: 21 may. 2024.

Issue

Section

Articles