Two or one story of butterflies? Caio Fernando Abreu's tale issues
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7917.2024.e92736Keywords:
Fictional character, Text and reader, Reception Aesthetics, MadnessAbstract
From contemporary narrative and the space of comprehensive freedom between reader and text perspective, we aim to present a different interpretation of Uma História de Borboletas, by Caio Fernando Abreu (2001) short story. To carry it out vertically and consistently, we structured our constructs on the theoretical contributions of Monique Plaza (1990) and Wolfgang Iser (1979). The justification is given by the need to value the aesthetic and compositional complexity of Caio Fernando Abreu's short stories. The methodology has applied explanatory bibliographic research, with primary and secondary sources. Furthermore, we encompassed the short film História de borboletas (2012), directed by Marcos Brandão, to strengthen the analysis. As results and conclusions, based on contemporary literature as an eclectic art and the understanding of the fusion between narrator and character, we understand that the referred tale does not tell the story of two characters, but insinuates that of only one, which triggers a Double existence.
References
ABREU, Caio Fernando. Uma história de borboletas. In: ABREU, Caio Fernando. Fragmentos: 8 histórias e um conto inédito. Porto Alegre: L&PM Pocket, 2001, p. 29-36.
ABREU, Caio Fernando. Pedras de Calcutá. São Paulo: Alfa-Ômega,1977.
BRANDÃO, Marcelo. História de borboletas. Vimeo. 2013. (15m) Direção: Marcelo Brandão. Disponível em: https://vimeo.com/49124358. Acesso em: 18 out. 2023.
CAIO FERNANDO ABREU. Disponível em: http://www.caiofernandoabreu.com. Acesso em: 20 ago. 2022.
CANDIDO, Antonio. A personagem de ficção. CANDIDO, Antonio. In: A personagem do romance. 12. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011, p. 51-80.
CORTÁZAR, Júlio. Carta a uma senhorita em Paris. In: CORTÁZAR, Júlio. Bestiário. Trad. de Paulina Wacht e Ari Roitman. 4. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2016, p. 17-29.
FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do eu. Trad. de Jayme Salomão. Rio de Janeiro, RJ: Imago, 1996.
GENETTE, Gerard. Discurso da narrativa. Lisboa: Vega, [1978?].
GIROTTO, Willian Mella. Folie à Deux: Uma história de borboletas. Wikipsicopato, 2009. Disponível em: https://www.ufrgs.br/psicopatologia/wiki/index.php?title=Folie_%C3%A0_Deux:_Uma_hist%C3%B3ria_de_Borboletas. Acesso em: 10 out. 2023.
FERNANDES, Alessandra Leila Borges Gomes. Atritos e paisagens: um estudo sobre a loucura nos contos de Caio Fernando Abreu. 2001.144f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Departamento de Letras, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2001. Disponível em: https://www.yumpu.com/pt/document/read/12965957/atritos-e-paisagens-um-estudo-sobre-a-loucura-e-a-. Acesso em: 02 out. 2022.
FERNANDES, Alessandra Leila Borges Gomes; SANTANA, Yago Rhaynan Rodrigues Amorim. Loucura ensimesmada: a outra história das borboletas. Contexto, n. 40, p. 361-381, 2021.
ISER, Wolfgang. A interação do texto com o leitor. In: ISER, Wolfgang. A literatura e o leitor: textos de estética da recepção. 2. ed. Trad. de Luis Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e terra, 1979, p. 83-132.
JOUVE, Vincent. Por que estudar literatura? Trad. de Marcos Bagno e Marcos Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2012.
LEITE, Lígia Chiappini Moraes. O foco narrativo. São Paulo: Ática, 1997.
PIVA, Mairim Linck. Caio Fernando Abreu. In: ZILBERMAN, Regina; MOREIRA, Maria Eunice; BRASIL, Luiz Antonio de Assis. Pequeno Dicionário da Literatura do Rio Grande do Sul. Porto Alegre: Novo Século, 1999, p. 42-43.
PLAZA, Julio. Tradução Intersemiótica. São Paulo: Perspectiva, 1987.
PLAZA, Monique. Loucuras romanceadas: Os jogos do virtual. In: PLAZA, Monique. A escrita e a loucura. Lisboa: Estampa, 1990, p. 141-169.
RBS TV. Programa Escritores Gaúchos – Caio Fernando Abreu (Série da RBS TV). In: Márcio Dias. 2012. (3m). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=ZxHEtVh1sik. Acesso em: 20 ago. 2022.
ROSENFELD, Anatol. Literatura e personagem. In: ROSENFELD, Anatol. A personagem de ficção. 12. ed. São Paulo: Perspectiva, 2011, p. 9-50.
RUBIÃO, Murilo. Teleco, o coelhinho. São Paulo: Positivo, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gleid Ângela dos Anjos Costa, Dayse Rodrigues dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Este trabalho está licenciado com uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional.