From the people to the Public - a critica of Jena-Claude Bernardet to the cinema of Amácio Mazzaropi
Abstract
Os textos do dossiê Cinema Brasileiro, publicados na Revista USP 19, se voltam basicamente para a discussão das razões para a grave crise do nosso cinema na década de 80 e início da década de 90. Jean-Claude Bernardet, um dos únicos “uspianos” que participam da discussão, vê uma cisão fundamental entre produção e público, com raríssimas exceções como a chanchada e a pornochanchada. Este cinema de linha cômica, como apontam quase todos os ensaístas, foi objeto de um reduzidíssimo número de estudos. Ou seja, ao voltarem o olhar para a crítica, os autores detectam o pouco interesse pelas películas brasileiras que constantemente alcançaram um bom número de espectadores. José Mário Ortiz Ramos é quem vai chamar a atenção para o vazio na crítica sobre os gêneros, lembrando o quase esquecimento do cinema de Mazzaropi.Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors that publish in the Boletim de Pesquisa NELIC agree with the following terms:
a) Authors maintain copyrights and allow the journal to publish their work under the Creative Commons License BY-NC 4.0, which allows the sharing of the work, authorship recognition, and the initial publication in this journal.
b) Authors may sign additional separate contracts for non-exclusive distribution of the version of the work publish in this journal (e.g. publishing in an institutional repository or as book chapter).
c) Authors are authorized and encouraged to publish and share their work online (e.g. in institutional repositories, social media, personal pages, etc.) after the editorial process, once such actions may raise impact and citation of the published work.
d) Authors of approved works authorize the journal to reproduce their content in indexers, virtual libraries and the like.
e) The authors ensure that the submitted work for publishing is original, and are fully responsible for their content in case of any dispute by third-parties.