From poem to song: music and musicality in “Vou-me embora pra pasárgada”

Authors

  • Tiago Gouveia Faria Universidade Federal de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.5007/1984-784X.2019v19n31p53

Abstract

The poetry of Manuel Bandeira, object in his generation of the greatest number of musical settings, originated, from 1915 until today, more than 140 songs. Most of this production, however, is restricted to the universe of art song, a fact that raises questions about the musicality of its verses and its respective potential for singing. Following this perspective, this article offers a comparison of two songs that were based on the famous poem “Vou-me embora pra Pasárgada”, included in the book Libertinagem. A brief analysis of Bandeira's poem and the confrontation between the Guerra-Peixe and Gilberto Gil versions — taking into account the way the two artists adapted the verses of the poem to the musical structure — aim to deepen the concept of musicality in the work of the writer.

Author Biography

Tiago Gouveia Faria, Universidade Federal de Santa Catarina

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Literatura da Universidade Federal de Santa Catarina.

References

ANDRADE, Mário de. (1943) A poesia em 1930. In: Aspectos da literatura brasileira. 5. ed. São Paulo: Livraria Martins Editora, 1974. p. 29.

BANDEIRA, Manuel. Poesia e prosa completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1993. p. 207.

BANDEIRA, Manuel. Itinerário de Pasárgada. In: Poesia e prosa completa. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 1993. p. 68.

BANDEIRA, M. Vou-me embora pra Pasárgada. Intérprete: Paulo Diniz. In: Estradas. Rio de Janeiro: EMI-Odeon, 1976, faixa 1.

BANDEIRA, Manuel. Por ele mesmo. Projeto Livro Livre. Youtube. 16 jun. 2018. 30m16s. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=6e0sf6wRMqs>. Acesso em: 10 dez. 2018.

GIL, Gilberto; BANDEIRA, Manuel. Vou-me embora pra Pasárgada. Intérprete: Olívia Hime. In: Estrela da vida inteira – Manuel Bandeira. Rio de Janeiro; São Paulo: Odeon, 1976, faixa 1.

GUERRA-PEIXE, César; BANDEIRA, Manuel. Vou-me embora pra Pasárgada. Inácio De Nonno, barítono; Caroline Barcelos, piano. In: BRASILIANAS. Rio de Janeiro, 2015, Espaço Guiomar Novaes.

MALIN, Yonatan. Songs in Motion: Rhythm and Meter in the German Lied. Nova Iorque: Oxford University Press, 2010.

MIDDLETON, Richard. Memories Are Made of Th is: On the Subjects of Repetition. In: MIDDLETON, Richard., Voicing the Popular: On the Subjects of Popular Music. Nova Iorque; Londres: Routledge, 2006. p. 137-197.

NETO, João Cabral de Melo. Catar feijão. In: Poesia completa: 1940-1980. Lisboa: Imprensa Nacional, 1986, p. 138-139.

OLIVEIRA, Flanklin de. A flauta de papel. Correio da Manhã, Rio de Janeiro, 4 jan. 1958. In: BANDEIRA, Manuel. Poesia e prosa completa, op.cit., p. 30.

SAADI, Clarice Gonzalez Prieto. Cantiga de Bandeira musicada por Lacerda e Tacuchian: duas sugestões interpretativas. 2008. 136 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Centro de Letras e Artes da UNIRIO, Rio de Janeiro, 2008, p. 115-118.

STEIN, Deborah; SPILLMAN, Robert. Poetry into Song: Performance and Analysis of Lieder. Nova Iorque: Oxford University Press, 2010.

Published

2020-10-06