The health committee formation process of the education workers: experience and policy

Authors

  • Suzana Maria Gotardo Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Santa Teresa, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Hervacy Brito Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Maria Carolina de Andrade Freitas Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Maria Elizabeth Barros de Barros Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Vânia Carvalho de Araújo Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2016v50n2p334

Abstract

This article aims to discuss the formation practice undertaken in a Health Committee Pilot Project for education workers (COSATE) in Serra/Espírito Santo. These committees are the result of an organized mobilization for a public policy implementation that performs health production actions in the schools of the municipality. In this sense, this work tries to articulate this field experience with some theoretical concepts of Hannah Arendt, Walter Benjamin and Giorgio Agamben works, such as: Experience, Political Action, Device, Profanation and Friendship. Such exercise helps us to support the analysis of the produced effects in the experienced journey, considering the question of how to promote the public policy by means of a formation strategy.

Author Biographies

Suzana Maria Gotardo, Instituto Federal do Espírito Santo, Campus Santa Teresa, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Psicóloga do Instituto Federal do Espírito Santo (IFES), Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES) e pesquisadora do Núcleo de Estudos em Subjetividade e Políticas (NEPESP).

Hervacy Brito, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Comunicóloga, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES) e pesquisadora do Núcleo de Estudos em Subjetividade e Políticas (NEPESP).

Maria Carolina de Andrade Freitas, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Psicóloga, Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES), pesquisadora do Núcleo de Estudos em Subjetividade e Políticas (NEPESP) e professora do curso de Psicologia da Universidade de Vila Velha (UVV).

Maria Elizabeth Barros de Barros, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES) e pesquisadora do Núcleo de Estudos em Subjetividade e Políticas (NEPESP).

Vânia Carvalho de Araújo, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGE/UFES) e Coordenadora do Grupo de Pesquisa Infância, Educação, Sociedade e Cultura (IESP).

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Published

2016-12-31

Issue

Section

Artigos