UNICEF, children, education and practice of rights protection in Brazil

Authors

  • Flávia Cristina Silveira Lemos Professora adjunta IV de Psicologia Social/UFPA.
  • Nathália Dourado Frazão Costa Mestre em Psicologia/UFPA.
  • Rafaele Habib Aquime Doutoranda em Educação/UFPA.
  • Mariane Bittencourt Batista Couto Mestranda em Psicologia/UFPA.
  • Leandro Passarinho dos Reis Júnior Professor adjunto I de Psicologia da Educação/UFPA.

DOI:

https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n2p388

Abstract

This article presents an analysis of the United Nations Fund practices for Children (UNICEF) on child education and the production of child object, in Brazil, from the Constitution of 1988. It follows from master's research in the area of education and psychology school, with historical and documentary contributions. Points breaks and describes practices the politics of Brazilian school children education, from the Law of Education Guidelines and Bases, 1996. Search articulate the relationship between the proposals of UNICEF, the LDB-1996 and the Statute of Children and Adolescents 1990 in the panorama of care and early childhood education and the effects of these relationships established government bodies to the school production childhood.

Author Biographies

Flávia Cristina Silveira Lemos, Professora adjunta IV de Psicologia Social/UFPA.

Psicóloga/UNESP. Mestre em Psicologia Social/UNESP. Doutora em História/UNESP. Bolsista de produtividade em pesquisa CNPQ2. Profa. adjunta IV de psicologia social/UFPA.

Nathália Dourado Frazão Costa, Mestre em Psicologia/UFPA.

Psicóloga/UFPA. Graduada em Comunicação/UFPA. Mestre em Psicologia/UFPA.

Rafaele Habib Aquime, Doutoranda em Educação/UFPA.

Psicóloga/UNAMA. Mestre em Psicologia/UFPA.

Mariane Bittencourt Batista Couto, Mestranda em Psicologia/UFPA.

Psicóloga/UFPA. Pedagoga/UEPA. Mestranda em Psicologia/UFPA.

Leandro Passarinho dos Reis Júnior, Professor adjunto I de Psicologia da Educação/UFPA.

Psicólogo/UFPA. Mestre em Educação/UEPA. Doutor em Educação/UFPA. Prof. adjunto em Psicologia da Educação/UFPA.

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Published

2017-12-22

Issue

Section

Artigos