UNICEF, children, education and practice of rights protection in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5007/2178-4582.2017v51n2p388Abstract
This article presents an analysis of the United Nations Fund practices for Children (UNICEF) on child education and the production of child object, in Brazil, from the Constitution of 1988. It follows from master's research in the area of education and psychology school, with historical and documentary contributions. Points breaks and describes practices the politics of Brazilian school children education, from the Law of Education Guidelines and Bases, 1996. Search articulate the relationship between the proposals of UNICEF, the LDB-1996 and the Statute of Children and Adolescents 1990 in the panorama of care and early childhood education and the effects of these relationships established government bodies to the school production childhood.References
Brasil. Presidência da República. Constituição 1988: Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Brasília, DF. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>.
Brasil. Lei nº 8.069. Estatuto da Criança e do Adolescente. 1990
Brasil. Lei nº 9424. Dispõe sobre o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento do Ensino Fundamental e de Valorização do Magistério. 1996
Brasil. Lei nº 9.394: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). 1996
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Fundamental. Referencial curricular nacional para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEF, 1998
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Subsídios para credenciamento e funcionamento de instituições de educação infantil. Brasília, DF: MEC,1998. v.1-2.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CEB n. 01, de 13 de abril de 1999: Institui as diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil. Diário Oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, p. 18, seção 1. 13 abr. 1999.
Brasil. Lei nº 11.114. Altera os arts. 6o, 30, 32 e 87 da lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do ensino fundamental aos seis anos de idade. 2005.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Política Nacional de Educação Infantil: pelo direito das crianças de zero a seis anos à educação. Brasília, DF: MEC,2006.
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parâmetros Nacionais de Qualidade para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB, 2006b.
Brasil. Emenda Constitucional Nº 53 . Dá nova redação aos arts. 7º, 23, 30, 206, 208, 211 e 212 da Constituição Federal e ao art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias. 2006c.
Brasil. Lei nº 11.494. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação - FUNDEB. 2007.
Brasil. Emenda Constitucional Nº 59. (...) dá nova redação aos incisos I e VII do art. 208 da Constituição Federal, de forma a prever a obrigatoriedade do ensino de quatro a dezessete anos e ampliar a abrangência dos programas suplementares para todas as etapas da educação básica. 2009.
Brasil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes curriculares nacionais para a educação infantil /Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC, SEB, 2010.
Azevedo, F. A educação entre dois mundos: problemas, perspectivas e orientações. São Paulo: Melhoramentos, 1958.
Campos, M. M. ; Rosemberg, F.; Ferreira, I.M Creches e pré-escolas no Brasil. 2ª ed. – São Paulo: Cortez, 1995.
Gadelha, S. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões, a partir de Michel Foucault. – Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
Kramer, S. A política do pré-escolar no Brasil - A arte do disfarce. São Paulo: Cortez, 1995.
Kramer, S. As crianças de 0 a 6 anos nas políticas educacionais no Brasil: educação infantil e/é fundamental. 2006. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v27n96/a09v2796.pdf Acessado em 16/03/2012.
Kuhlman Junior, M. Infância e educação infantil: uma abordagem histórica. – Porto Alegre: Mediação, 1998.
Rosemberg, F. Organizações Multilaterais, Estado e Políticas de Educação Infantil. Revista Cadernos de Pesquisa (115), (p. 25-63), 2002.
Rosemberg, F. Panorama da educação infantil brasileira contemporânea. In: Simpósio Educação Infantil: construindo o presente. Anais. – Brasília: UNESCO Brasil, 2003.
Santomé, J.T. A educação em tempos de neoliberalismo. – Porto Alegre: Artmed, 2003.
Scheinvar, E. & Kesia. Educação infantil: direito, controle e práticas libertárias. In: Mnemosine Vol.8, nº2, (p. 203-224), 2012.
Silva et al. Contradições e Ambiguidades do Currículo e das Políticas Educacionais Contemporâneas - Entrevista com Michael Apple. 2012. Disponível em: <http://www.curriculosemfronteiras.org/vol12iss1articles/silva-marques-gandin.pdf> Acessado em 09/12/ 2012.
Unicef, Situação Mundial da Infância 2012 - Crianças em um Mundo Urbano. 2012. Disponível em: <http://www.unicef.org/brazil/pt/PT-BR_SOWC_2012.pdf> Acessado em 20/08/2012.
Unicef, Situação Mundial da Infância 2008 – Sobrevivência infantil. 2008. Disponível em: <http://www.unicef.org/brazil/pt/sowc2008_br.pdf> Acessado em 20/08/2012.
Veríssimo, J. A Educação Nacional. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons