Psychoanalysis and university: the LAPCIP's proposal
DOI:
https://doi.org/10.5007/2178-4582.2018.e39872Abstract
The paper aims to identify some difficulties as well as the possibility of integrating psychoanalysis in the university, from a Freudian and Lacanian perspective. Subsequently, we present some of the contributions of Freud and Lacan to the teaching of psychoanalysis in this sphere. We differentiate teaching from transmission, and the scientific discourse from the discourse of psychoanalysis. We maintain that transmission goes beyond teaching and that the discourse of psychoanalysis seeks to evidence and to question the place of truth present in scientific discourse. Afterwards, in search of a place for psychoanalysis in the university, we present a proposal for its integration via the Laboratory of Psychoanalysis, Creative Processes and Political Interactions (LAPCIP) in the Federal University of Santa Catarina. We conclude that to give a place to psychoanalysis at the university is always a bet guided by desire, which does not imply closure for other possibilities.
References
ALBERTI, S.; ELIA, L. Clínica e pesquisa em Psicanálise. Rio de Janeiro: Rios Ambiciosos, 2000. 154 p.
BAUMAN, Z. Em busca da política. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2000.
CARNEIRO, H.F.; PINTO, P.J.C. A trasmissão da psicanálise na universidade a partir do estudo de casos clínicos. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v.15, n.3, p.172-188, ago. 2009.
FIGUEIREDO, A.C. Psicanálise e Universidade: reflexões sobre uma conjunção ainda possível. Fractal Revista de Psicologia, Niterói, v.20, n.1, p. 237-252, jan./jun. 2008.
FONTENELLE, L.; BARRETO, C.M.E.; VIEIRA FILHO, M.F. Alcances e limites da transmissão da psicanálise na universidade: reflexões a partir das ações desenvolvidas pelo Laboratório de Psicanálise da UFC. Revista de Psicologia, Fortaleza, v.2. n.2 p.161-166, jul./dez. 2011.
FREUD, S. 1919[1918]. Sobre la enseñanza del psicoanalisis en la universidad. v.3, 1973, p.2454-2456.
FREUD, S. 1919[1918]. Sobre o ensino da psicanálise nas universidades. Edição Standard das Obras psicológicas completas de Sigmund Freud, Rio de Janeiro, Imago, 1996, p.185-189.
FREUD, S. [1920]. Além do princípio do prazer. Obras Completas de Sigmund Freud, vol. 14. São Paulo: Companhia das Letras, 2010, p.161-240
FREUD, S. 1933[1932]. Novas conferências introdutórias sobre psicanálise. Edição Standart das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud. v.22. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
LACAN, J. [1957]. A psicanálise e seu ensino. In: LACAN, J. Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1998.
LACAN, J. [1970]. Alocução sobre o ensino. In: LACAN, J. Outros Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 2003.
MEZAN, R. Que significa pesquisa em psicanálise? In: MEZAN, R. A sombra de D. Juan e outros ensaios. São Paulo: Brasiliense, 1993, p.85-118.
MILLER, J-A. [1981]. A psicanálise na universidade. In: MILLER, J-A. Lacan elucidado - palestras no Brasil. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1997, p. 112-120.
MILLER, J-A. [1979]. Percurso de Lacan: uma introdução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
Esta obra está licenciada sob uma Licença Creative Commons