Teófilo Dias and the accumulation of different poetics in his poetry
DOI:
https://doi.org/10.5007/1807-9288.2024.e99343Keywords:
Teófilo Dias, Different poetics, Quantitative studyAbstract
Romanticism, Realism and Parnassianism in poetry of Teófilo Odorico Dias de Mesquita, a poet from Maranhão that lived and produced his poetry during the years of 70’s and 80’s of the XIX century. For that, I used the computational tool Aoidos, that made an automatic scan of the written poetry in Portuguese and Spanish and can also give formal elements of versification such as quantity of metrics, scheme rhythms and syllabic accommodations process. In addition of qualitative analysis, a close reading of the poems that are present in Lira dos verdes anos (1878, Dias) e Cantos tropicais (1878, Dias), I made in this study quantitative analysis in Fanfarras (1882, Dias) and in works from poets from Romanticism, Realism and Parnassianism. From the computational analyzes made, I highlight the automatized data collected of the metric system (specially the verses of 6, 7, 10 and 12 syllables), the use of heroic and sapphic decassyllables, the use of classic alexandric verse and signalepha and syneresis metaplasms. As result of the research, I considered that there is no uniformity in the poetic of Maranhão’s author according to what suggests Silvio Romero (1905), for example. He suggests that Teófilo Dias was the introducer of Parnassianism in Brazil when he published Fanfarras. And on the contrary, we see that there exists an accumulation of different poetics in his work.
References
ABREU, Casimiro de. As primaveras. Rio de Janeiro: Tipografia Imparcial de Francisco de Paula Brito, 1859.
ALVES, Castro. Espumas flutuantes. Salvador: Tipografia de Camilo de Lellis Masson, 1870.
AMARAL, Glória Carneiro do. Aclimatando Baudelaire. São Paulo: Annablume, 1996.
ASSIS, Emanoel Cesar Pires; LOPES, Daniel. A estatística textual computadorizada e a literatura brasileira: uma análise do romance "Miragem", de Coelho Neto. Studia Iberystyczne, v. 18, p. 259-270, 2019. Disponível em: https://journals.akademicka.pl/si/article/view/1047. Acessado em: 21 out. 2024.
ASSIS, Machado de. A nova geração. Revista Brasileira: Jornal de literatura, teatros e indústria, Rio de Janeiro, vol. II, dez. 1879. Disponível em: https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?action=download&id=8247. Acessad3o em: 24 out. 2023.
ASSIS, Machado. Bibliografia. Gazetinha, Rio de Janeiro, 17 Jun. 1882, ed. 136. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/docreader.aspx?bib=706850&pesq=%22Te%C3%B3filo%20Dias%22&pagfis=865. Acessado em: 09 jul. 2022.
AZEVEDO, Álvares de. Obras de Manuel Antônio Álvares de Azevedo [1853-1855]. Rio de Janeiro: Tipografia Universal de Laemmert; Tipografia Americana de J. J. da Rocha, 1853.
BANDEIRA, Manuel. Antologia dos poetas brasileiros da fase parnasiana. 3ª ed. Rio de Janeiro: Departamento de Imprensa Nacional, 1951.
BILAC, Olavo. Poesias: edição definitiva. Rio de Janeiro: Livraria Garnier, 1902.
BORGES, Isabela Melim; ESTEVES, Gabriel; SCARABELOT, Leandro. A representação da figura feminina em alguns poemas da batalha do parnaso. Revista Em tese, Belo Horizonte, v. 27, n. 3, set.-dez., p. 175-190, 2021. Disponível em:http://www.periodicos.letras.ufmg.br/index.php/emtese/article/view/18582/1125614345. Acessado em: 26 jan. 2024.
BOSI, Alfredo. História concisa da literatura brasileira. São Paulo: Cultrix, 2017.
CANDIDO, Antonio. Os primeiros baudelairianos. In: CANDIDO, Antonio (Org). A educação pela noite e outros ensaios. 2ª ed. São Paulo: Ática, 1989, p. 23-38. Disponível em: https://joaocamillopenna.files.wordpress.com/2014/03/antonio-candido-a-educacao-pela-noite.pdf. Acessado em: 26 jun. 2023.
CANDIDO, Antonio. Teófilo Dias: poesias escolhidas. São Paulo: Conselho Estadual de Cultura, 1960.
CARPEAUX, Otto Maria. Pequena bibliografia crítica da literatura brasileira. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde / Serviço de Documentação, 1951.
CARVALHO JÚNIOR, F. Hespérides [Parisina]: escritos póstumos. Artur Barreiros (Org.). Rio de Janeiro: Tipografia de Agostinho Gonçalves Guimarães, 1879.
CARVALHO, Ronald de. Pequena história da literatura brasileira. 6ª ed. Rio de Janeiro: FBRIGUIE T & C, Editores, 1937.
CASEMIRO, Fábio Martinelli. Carne, imagem e revolta na lírica de Teófilo Dias. 2008. 751 f. Dissertação (Teoria e História Literária), Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Estudos da Linguagem, Campinas-SP, 2008. Disponível em: https://www.literaturabrasileira.ufsc.br/documentos/?action=download&id=114855. Acessado em: 09 jan. 2024.
CORREIA, Raimundo. Sinfonias. Rio de Janeiro: Livraria Contemporânea de Faro e Lino, 1883.
DIAS, Teófilo. Lira dos verdes anos. Rio de Janeiro: Editor Evaristo Rodrigues da Costa, 1878.
DIAS, Teófilo. Cantos tropicais. Rio de Janeiro: Livraria de Augustinho Gonçalves Guimarães & Cia, 1878.
DIAS, Teófilo. Fanfarras. São Paulo: Dolivaes Nunes, 1882.
MAGALHÃES, Valentim. A literatura brasileira: 1870-1895. Lisboa: Tipografia e Stereotipia Moderna, da Casa Editora Antonio Maria Pereira, 1896.
MITTMANN, A.; MAIA, S. R.; SANTOS, A. L. dos. Análise comparativa entre as escansões manual e automática dos versos de Gregório de Matos. Texto Digital, Florianópolis, v. 1, n. 1, p. 157-179, jan./jun. 2017. Disponível em: https://doi.org/10.5007/1807- 9288.2016v13n1p157. Acessado em: 17 out. 2023.
MITTMANN, Adiel; SANTOS, Alckmar Luiz dos; PERGHER, Paulo Henrique. What Rhythmic Signature Says About Poetic Corpora. In: PLECHÁČ, Petr; SCHERR, Barry P.; SKULACHEVA, Tatyana; BERMÚDEZ-SABEL, Helena; KOLÁR, Robert Kolár. Quantitative Approaches to Versification. 1 ed. Praga: Institute of Czech Literature of the Czech Academy of Sciences, 2019, v. 1, p. 153-169. Disponível em: https://versologie.cz/conference2019/proceedings/mittmann-pergher-dossantos.pdf. Acessado em: 26 out. 2022.
MITTMANN, Adiel; ESTEVES, Gabriel; SANTOS, Alckmar Luiz dos. Peeking Inside the Rhythmic Possibilities of the Portuguese Decassílabo. In: PLECHÁ, P.; KOLÁR, R.; BORIES, A.; íha, J.. (Org.). Tackling the Toolkit: Plotting Poetry through Computational Literary Studies. 1ª ed. Praga: ICL CAS, 2021, v. 1, p. 75-90. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/247723/PLIT0923-D.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acessado em: 21 out. 2024.
OLIVEIRA, Alberto de. Sonetos e poemas. Rio de Janeiro: Tipografia e Litografia Moreira Maximino & Cia., 1885.
PERGHER, Paulo Henrique. De perfumes acres e sombria volúpia: as flores funestas de Teófilo Dias. Revista de Letras Juçara, Caxias Maranhão, v. 04, n. 01, p. 43-58, jul. 2020. Disponível em: https://ppg.revistas.uema.br/index.php/jucara/article/view/2195/1646. Acessado em: 09 jul. 2023.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Poesia parnasiana. São Paulo: Edições Melhoramento, 1967.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Do Barroco ao Modernismo. São Paulo: Imprensa oficial do Estado, 1968.
RAMOS, Péricles Eugênio da Silva. Introdução ao Parnasianismo brasileiro. São Paulo: Revista da Universidade de São Paulo, 1989.
ROMERO, Sílvio. Evolução do lirismo brasileiro. Recife: Tipografia de J. B. Edelbrock, 1905.
SILVA, Antonia Eduarda Trindade da; ASSIS, Emanoel Pires de. O real-naturalismo na literatura pelo viés da Leitura Distante: um estudo do corpus OBras. Texto Digital, Florianópolis, v. 19, n. 1, p. 108-157, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/textodigital/article/view/95297/54013. Acessado em: 21 out. 2023.
SEIS ESTRELAS DO CRUZEIRO. A Guerra do Parnaso. Diário do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 12 mai. 1878, ed. p. 04. Disponível em: http://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=094170_02&Pesq=%22Guerra%20do%20Parnaso%20em%20Portugal%22&pagfis=37219. Acessado em: 15 jan. 2024.
SOUSA, Ana Paula Nunes de; ASSIS, Emanoel César Pires de. Humberto de Campos e a obra psicografada Crônicas de além-túmulo. Macabéa – Revista Eletrônica do Netlli, Crato, v. 10, n. 1, p. 128-141, 2021. Disponível em: http://periodicos.urca.br/ojs/index.php/MacREN/article/view/2694/pdf. Acessado em: 24 jul. 2023.
SOUSA, Ana Paula Nunes de. Teófilo Dias e a poética parnasiana: estudo estilométrico. 2023. 166 f. Dissertação (Mestrado em Literatura) – Programa de Pós-Graduação em Literatura, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2023. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/247723. Acessado em: 27 ago. 2023.
SOUSA, A. P. N. de; PIRES, E. Análises estatístico-computacionais de atribuição de autoria: Augusto dos Anjos e a obra psicografada Parnaso de Além-Túmulo. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 17, p. e1749, 2023. DOI: 10.14393/DLv17a2023-49. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/70187. Acesso em: 21 out. 2024.
SOUSA, Ana Paula N. Teófilo Dias e o Parnasianismo: estudo estatístico textual. Revista de Literatura, História e Memória. Cascavel. v. 20, n. 35, p. 1-13, ago/2024. Disponível em: file:///C:/Users/anapa/Downloads/Ana+Paula+Nunes+de+Sousa%20(1).pdf. Acessado em: 21 out. 2024.
STEGAGNO-PICCHIO, Luciana. História da literatura brasileira. 2 ed. Rio de Janeiro: Nova Aguilar, 2004.
XAVIER, Antônio Vicente da Fontoura. Opalas. Pelotas (RS): Carlos Pinto e Companhia, 1884.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Paula Nunes de Sousa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who have their works published in Texto Digital agree that:
Copyrights remain with the authors, who grant the journal the right of first publishing their submitted manuscripts. All materials published by the journalare under an Attribution 4.0 International - Creative Commons License, which allows them to be shared since authorship and first publication credits are mentioned.
The Attribution 4.0 International - Creative Commons allows the copy and redistribution of the material in any medium or format, as well as its adaptation for any purpose, even commercially.
Authors can take additional contracts for non-exclusive distribution of the version of their works published by our journal separately (e.g. to publish it in an institutional repository or as a book chapter) with both expressed authorship acknowledgment and Texto Digital’s first publication credit.